2948
Sök

En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...

926 967 Visningar
Uppdaterades senast 2 september
505 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
#1
Teaser:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-cd2464b5a081819b68d0c91b1b21510e.jpg



Hej!

Det är som så att jag fick för mig att köpa en stridsvagnsmotor för nån vecka sen. Det är en Transmash V12, kallas V-55 och satt från början i den ryska T-55:an.
Just det här exemplaret har dock suttit i den svenska broläggaren BroBv 971. Jag köpte den hos Global War Museum i Munkedal.

Motorn är på 38.88 liter och går på diesel. Den har torrsumpsmörjning, dubbla överliggande kamaxlar och fyrventilsteknik. Som den står på stålställningen väger den ca ett ton så det är ju ingen flugvikt direkt. tongue

Enligt manualen jag har till den har den 587 hästkrafter medan den svenska specifikationen säger 520. Jag kan inte bänka den så jag litar på det som säger mest! big_smile

Effekten lämnar den vid 2000 varv/min, begränsat av en centrifugalregulator i pumpen. Enligt ett dokument jag hittade ligger vridet på så mycket som 2300 Nm tongue Men om man ska matcha effekten vid 2000 varv hamnar man på drygt 2000 Nm. Hade varit kul att bänka den och se smile


Så vad ska man göra med en sån här klump? Jo jag tänkte att det borde gå att få ner den i nått fordon på lite mindre än stridsvagnens 45 ton och på så vis få nått lite piggare. cool

Alla biltyper med tillräcklig plats invändigt kan tänkas, allra helst tar jag förstås någon med en drivlina som klarar effekten från början.

Såhär såg den ut innan avlastning:
https://www.bildtagg.se/file/thumb/DC86U20140330-190313

När jag hade pillat runt lite insåg jag att det saknades något...
https://www.bildtagg.se/file/thumb/DCH9N20140331-123435

Här skulle oljepumpen suttit, jobbig sak att bli av med. Som tur var gick det att ordna och snubben jag köpte motorn av skickade en från en motor han hade tänkt skära upp och ställa ut. smile
https://www.bildtagg.se/file/thumb/DCH9N20140414-160642

Lite senare kom även drivaxeln till pumpen
https://www.bildtagg.se/file/thumb/DCH9N20140423-110744

Rejäla kamaxlar
https://www.bildtagg.se/file/thumb/DCH9N20140404-111617

Här syns konstruktionen med stakarna, ena staken sitter på sidan av "huvudstaken" så vevaxeln ser ut att vara till en rak sexa, detta gör att slagvolymen skiljer sig lite mellan de olika sidorna.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/DCH9N20140405-091132

https://www.bildtagg.se/file/thumb/DCHC420140405-091142

Såhär såg den ut när allt var fixat för start!
https://www.bildtagg.se/file/thumb/DCH9N20140423-155100

Blev en hel del fixande och inköp av banjokopplingar och liknande men till slut stod den klar för start.

Och såhär såg det ut när jag väl fick igång den
http://www.garaget.org/video/144140

Har bara 10 bar i tryckluftssystemet vilket räcker till 15-20 rpm vid start. Egentligen ska motorn ha 15 bar. Imorron ska jag se om jag kan fixa en tub att starta med så jag slipper tömma en burk startgas varje gång smile

Vad tycker folk är bäst? Stora eller små bilder som man får klicka på?
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2aeecf260a0e8c8ec8f48c4282c52611.jpg
Senast redigerat av MaskinarN (7 mars 2021)


505 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
#2
Stora bilder it is! smile

Är det någon som har en e34 eller e39 touring som kan ta mått på insidan? Främst takhöjd är det jag e orolig för.

Skulle vilja lägga den i baksätet/skuffen på en sådan men vet inte om den får plats.hmm

In genom bakluckan går den åtminstone inte för den är 90 cm hög. Hade varit trevligt att göra så eftersom jag då kan ha kvar framstolarna och hela instrumentpanelen med ratt och pedalställ samt ha kvar lådan där den sitter.

Funkar inte det får jag nog ta en 7-serie istället och lägga den "under" huven och flytta bak den in i kupén.
Får nog sitta o köra nära där baksätet sitter från början. Detta blir ju jobbigt med ny stolsplacering, pedaler, ratt osv.

En jänkare kunde eventuellt funkat också men eftersom jag har så dåligt register (700-2000rpm) så behöver jag många växlar. Powerglide hade varit riktigt trist och de treväxlade hade inte varit några stjärnor heller. 0-100 hade väl funkat men sen hade man toppat runt 110. tongue

Kan tillägga att allt det här ska göras på en studentbudget då jag kommer läsa minst tre år till smile
Senast redigerat av MaskinarN (25 april 2014)


505 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#3
Squidspeed skrev:
Coolt! smile

Han är lite speciell han som har WWM i Munkedal, men det är ju helt klart rätt person om man söker stridsvagnsprylar. Vet inte om du var inne i själva museet i samband med att du köpte motorn? Kan rekommendera alla som är intresserade av krigshistoria att besöka det stället! smile

Ska bli kul att se vart detta slutar!

Yes vi fick en rundvandring, han har en fantastisk inlevelse!

Får väl slänga upp en bild idag också, plockade bort det jag hade fått för mig var kompressorn till att fylla starttanken. Så var inte fallet utan det var en JÄTTESTOR likströmsgenerator på ca 30 kilo.
http://forumbilder.se/DCHJ3/20140427-124552-1.jpg

Flyttade även ner oljetanken och monterade den på ställningen, detta eftersom oljan ville rinna baklänges ner i tråget. Fick tömma ut ett par liter därifrån innan dagens startförsök smile
http://forumbilder.se/DCHJ3/20140427-133930-1.jpg

Dock fick jag inte igång den nu utan startspray. Trycket räcker helt enkelt inte. hmm

Jag var o köpte en trycktank på 20 liter som jag ska koppla så nära motorn jag kan och ha som buffert då jag tror att det blir ganska smaskiga förluster på vägen.tongue

Räcker inte det så vettefan, 15 bar är inte så vanligt på varken kompressorer eller regulatorer till högtryckstuber så det har jag svårt att få tag på.neutral


505 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#4
J3n5 skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=lqkVLk3H90I

turboladda? wink

Inte omöjligt att jag gör det när jag har den i ett fungerande fordon smile

Det där med skatt osv blir det nog inte tal om ^^ Rätt säker på att den inte kommer registreras tongue

Lastbilslådor osv e ju kul och så men det löser inte mitt utväxlingsproblem. Dom flesta har 1:1 på högsta växeln -> Topphastighet strax över hundra hmm

Fassan hittade en kuggremsväxel som skulle palla momentet, dock måste jag ändå ha en kuggväxel för o få rätt rotationsriktning in i lådan.

Fick igång den utan startspray idag med en högtryckstub

http://www.garaget.org/video/144272

Ingen hållbar lösning men det funkar så länge tongue

Fick byta till större oljetank med för när jag körde första gången tömde den dunken, när jag sen fyllde på och körde igen sprutade den hejdlöst upp genom hålet.
Så nu med 25 liter istället för 10 har jag bättre buffert tongue

http://forumbilder.se/DCHP8/20140429-155245.jpg

Oljefiltret e nog inte helt hundra heller för oljan blir ASSKITIG. Ska försöka plocka bort det o se om jag kan få tag på ett nytt. Får väl byta oljan annars och hoppas att det räcker.


505 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
#5
SUBARU2-5 skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=J-I3Cl1RICg  kolla detta så har du nått att sträva efter wink

Jo tack smile Man såg ju när den och Brutus var med i Top Gear ^^

https://www.youtube.com/watch?v=wJn7LHE83cc

Fint det men jag satsar mer åt sleeperhållet om man nu kan kalla det det big_smile


505 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
#6
EPG skrev:
Det är väl inget problem att starta en diesel med tryckluft?
Så startas alltid reservkraftsdieslarna på jobbet. Det är ju bara att man har en 10-liters kvävgastub installerad och som styrs med en magnetventil. Såna gasflaskor är godkända upp till 200 bar och när den är slut så är det bara att byta in den.

Sen kan jag tänka mig att HS turbochargers i Hedemora kan ha något lämpligt för att få ännu bättre drag i din motor sen.

Personligen tycker jag du ska sätta motorn i lastutrymmet i någon transportbil typ Peugeot Boxer, Renault Master, Mercedes Sprint eller Vito, Ford Transit eller VWs LT30-serien.

Nej starta med tryckluft måste jag göra och det är inga problem med det. Problemet är att jag har för lågt tryck i systemet och de allra flesta kompressorer man kan köpa också ligger för lågt hmm

Nu har jag dock köpt en kompressor som klarar trycket och behöver bara en tank, gasoltub blir det nog. Ger bra volym och tål 30 bar. smile

Skåpbil hade egentligen varit mer praktiskt än att lägga den i skuffen på en kombi. Det som sätter lite stopp där är att en vettig skåpbil i bra skick är dyr. Är som sagt student så det e inget högbudgetprojekt wink
Sen blir det lite mer att bygga också, ny bakvagn med drivning plus att jag på nått sätt ska dra växellänkage runt motorn.

Hade ju i så fall velat ha kvar orginalmotorn men då skulle man ju haft extra växelspak, kopplingspedal och gaspedal till Transmashen nånstans tongue

I en BMW hade jag haft drivningen delvis klar redan. Behöver då "bara" bygga uppväxling och drivaxel fram mellan stolarna, in genom instumentpanelen och ner till kopplingen där lådan redan sitter.

Upphängningen bak kan jag ha kvar med vissa modifikationer för att klara vikten och effekten. smile

Tror att jag kommer göra så men jag funderar fortfarande. Växlingen blir svårare i en kombi eftersom jag måste ha en enkel kuggväxel istället för en planetväxel. Det blir fruktansvärda påfrestningar på kugghjulen och lagerna samt där jag monterar växeln. Detta är egentligen det som mest talar för skåpbil.

Men som sagt lutar det trots detta mot kombi för tillfället smile BMW 525 TDS med ZF-låda i sådana fall


505 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
#7
EPG skrev:
Kolla om du kan hitta en Renault UN5-låda billigt, den borde vara hyffsat hållbar och du slipper kardanaxeln iomed att diffen och växellådan sitter i samma hus. Dock lär man väl få bygga om subframen till bakvagnen eftersom att växellådan är en betydligt större pjäs än ett diffhus.

Googlade lite, verkar svår att få tag på men fan vad nice i övrigt! big_smile Får jag tag på en sån behöver jag inte ens ha en särskilt stor skåpbil för att få plats.

Ska ta o kolla på liknande lådor! Verkar sitta i Renault Master (Som jag hade tänkt lägga den i om jag väljer skåp) tongue

Kan eventuellt gå att hitta billigt på nån skrot. smile
Senast redigerat av MaskinarN (20 maj 2014)


505 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#8
volvoglracing skrev:
Händer det något med projektet nu?

Har varit i skolan från gryning till skymning senaste veckorna så jag har inte ens rört vid den sad

Tisdag nästa vecka är sista tentan så då går jag över till sommarjobb på samma ort som motorn smile
Då ska det eventuellt kunna hända saker, hänger lite på vad blocket har att erbjuda också tongue


505 Inlägg
24 juli 2014
Trådstartare
#9
Länge sen jag skrev nu!

Har inte hänt nått, letar växellåda för tillfället. ZF från en 525 TDS eller 530D.

Utväxlingen passar ändamålet och dom ska vara grymt starka. Har kommit upp en och annan på blocket men det har varit för långt bort.

Planen med detta är då att till en början bygga ihop motorn med växellådan i en ram som jag kan lägga i valfri skåpbil. Motorn ska då ligga ovanpå lådan med en kuggväxel mellan som drar upp varvet från motorns 2000 till 6000 varv per minut in i lådan vid maxvarv.
Det kommer då se ut typ såhär:

https://www.bildtagg.se/file/thumb/DDEJ7skiss-1

Eventuellt letar jag upp en fordaxel och bygger på bakre hjulupphängning på ramen innan den läggs i nån bil, detta eftersom jag har dåligt med plats just nu och gärna väntar så länge som möjligt med att köpa skåpet.

Det hade ändå fått byggas på liknande sätt i skåpet så det borde funka bra.


Från det ena till det andra, har lekt lite med motorn och hur jag ska starta den. Nu kör jag på en gasoltub med kulventil.

Jag laddar den till 21-22 bar från en kvävetub med regulator sen funkar det hur bra som helst. Nackdelen är ju att man behöver fylla på kvävetuben hela tiden så jag letar fortfarande bättre lösning.

Och senast hände det en liten olycka!

När jag startade igår så lyckades spännbandet som håller oljedunken sugas in i insuget (har ju inget filter eller så och jag har inte kapat banden så det är rätt mycket över) och raka vägen in i en av cylindrarna.

Detta resulterade inte i särskilt mycket mer än att det rök lite vitt ur ena röret så jag tänkte inte så mycket på det. Insuget sitter ju på motsatt sida mot där jag står så jag såg inget fladdra in heller. När jag sedan gick runt motorn fick jag se det här:

https://www.bildtagg.se/file/thumb/DDEJ720140723-133043-1

Tänkte "Vad fan?" drog lite i bandet och fick ut en halvmeter innan det tog stopp. Svor lite över att jag eventuellt hade havererat motorn och körde in den i verkstan beredd på o plocka ner hela skiten.

Plockade insuget till o börja med (Detta är efter att jag fick bort bandet, fotade inte så mycket):

https://www.bildtagg.se/file/thumb/DDEJ720140723-144325-1

Och efter att ha snurrat motorn till insugstakt på cylindern så ventilerna lyfte lyckades jag dra ut det här:

https://www.bildtagg.se/file/thumb/DDEJ720140723-143956

Ungefär 2,5 meter spännband fick det plats inuti cylindern, rätt illa tilltygat.

Efter att jag hade fått ut det plockade jag av grenröret och snurrade den till avgastakt så jag kunde se om det satt nått i avgasventilerna men det gjorde det inte. Satte ihop allt och provstartade, inga kostigheter. Gick som en klocka på alla tolv. Jag har nu kapat banden och planerar att sätta lite hönsnät eller liknande över insugen.

Tur man man lite marginaler i grejorna så det får plats lite föroreningar utan att saker pajjar!
Senast redigerat av MaskinarN (7 mars 2021)


505 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#10
Putteliten skrev:
Varför går det inte starta den som en vanlig diesel för? Lite glödning och ett par varv på startmotorn....

Finns ingen startmotor smile Har funderat lite på att sätta en startmotor i samband med kuggväxeln men det får vara en ganska saftig sådan tongue


505 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#11
Putteliten skrev:
MaskinarN skrev:
Putteliten skrev:
Varför går det inte starta den som en vanlig diesel för? Lite glödning och ett par varv på startmotorn....

Finns ingen startmotor smile Har funderat lite på att sätta en startmotor i samband med kuggväxeln men det får vara en ganska saftig sådan tongue

Okej, är det dom där motorerna som har en liten morris bensinare som startmotor annars?

Naeh den startades på tryckluft i stridsvagnen, sitter en tryckluftsfördelare på den som skickar luften till respektive cylinder så den går runt. Funkar prima men det kräver höga tryck.


505 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#12
Jodå, det fanns startmotor i stridsvagnen för nödfall så det går. Dock hade snubben jag köpte den av en stridsvagn med den i och han rekommenderade luftstart eftersom han hade bränt ett par startmotorer. Det e ju en diesel så den går mäkta tungt, man rubbar den inte en millimeter med en meters hävarm ^^


505 Inlägg
29 juli 2014
Trådstartare
#13
NoFantasy skrev:
har du kommit fram till vilken bil motorn kommer att hamna i?
Bygg nå eget chassi å sen kör med priuskaross haha Fränt smile

Skåpbil är det som gäller, jag satsar hårt på att kunna ha kvar motorn i fronten o köra runt med. Besiktigad och klar så inget ser konstigt ut. smile

En 740 e lite trång mellan fjäderbenstornen, tror jag mätte 76 cm på min 940 och motorn är 90 cm över ventilkåporna ^^


505 Inlägg
4 september 2014
Trådstartare
#14
Nu har jag till slut hittat en växellåda som inte var i Gällivare tongue

ZF-låda från BMW 525TDS, ska väl palla 600-800 Nm hoppas jag.

http://forumbilder.se/DE05A/20140904-094723.jpg

Tog kopplingen o svänghjulet med så jag har full kolla på alla mått, orginalkopplingen kommer troligtvis sprängas rätt snabbt men då vet jag iaf vad som går först. big_smile

http://forumbilder.se/DE05A/20140904-094734.jpg

Slavcylinder o urtrampningslager fick jag med så allt e redo för o monteras. smile

http://forumbilder.se/DE05A/20140904-094748.jpg

http://forumbilder.se/DE05A/20140904-094802.jpg

http://forumbilder.se/DE05A/20140904-094807.jpg

http://forumbilder.se/DE05A/20140904-094812.jpg

Nu kan jag få totala mått ordentligt så jag kan se vad som är rimligt. Lådan är väldigt kort så att lägga den i linje kanske inte hade varit omöjligt. Hade varit trevligt eftersom jag slipper äckliga sidkrafter på motorfäste osv. roll

Dock gör det nog att jag måste använda en delad bakaxel så jag kan koppla diffen direkt på lådan (slippa kardan) för att hålla längden nere.

Den stora BMW-diffen ska visst klara en hel del, nån som vet mer exakt? Isf vill jag nog hitta en komplett bakvagn så alla vinklar med drivaxlar o skit stämmer. wink


505 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
#15
Tjena big_smile

Inte varit hemma men jag har iaf en dator o leka med. roll

Skulle ju som sagt växla upp motorn innan växellådan, till det skulle jag bygga en planetväxel. Här är en snabbt hopslängd CAD-ritning på hur den ska se ut. På det här tillkommer ett lock med tätning mot utgående axel, sedan kommer den gå i oljebad.

Motorn driver planetbäraren som splinesas och träs direkt på utgående axel från motorn. Ringhjulet lagras utanpå den splinesade delen av planetbäraren och bultas fast i en förlängning av motorfästet. Utgående axel kopplas till solhjulet och man får på 1:3 i utväxling.

Har inte räknat på det än men man får helt klart mer än 2 i kuggingrepp och när vi räknade på att det skulle hålla räknade vi med 1 kuggingrepp så det ska vara rätt bra marginal. wink

Dock inte räknat alls på själva chassiet och axlarna som ska hålla planeterna, funderar fortfarande på massa olika alternativ. neutral

Här har ni ett gäng svårlästa bilder! lol

http://forumbilder.se/DEA4D/planetvaxel1.png

http://forumbilder.se/DEA4D/planetvaxel2.png

http://forumbilder.se/DEA4D/planetbarare1.png

http://forumbilder.se/DEA4D/planetbarare2.png

http://forumbilder.se/DEA4D/ringhjul1.png

http://forumbilder.se/DEA4D/ringhjul2.png


505 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
#16
Kalasgasarn skrev:
hur går det med pansar maskinen?! wink

Jadu, planetväxeln börjar närma sig ritad, sen ska den tillverkas!

Brago skrev:
Grymt projekt!
Men jag skulle nog hittat en stöddigare låda än den du köpt nu, den lär ju kasta in handduken när du gasar på med vridet i den motorn! lol

Jag hoppas den ska ta 700 Nm iaf och då ska det vara lugnt! smile


505 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
#17
Brago skrev:
MaskinarN skrev:
Kalasgasarn skrev:
hur går det med pansar maskinen?! wink

Jadu, planetväxeln börjar närma sig ritad, sen ska den tillverkas!

Brago skrev:
Grymt projekt!
Men jag skulle nog hittat en stöddigare låda än den du köpt nu, den lär ju kasta in handduken när du gasar på med vridet i den motorn! lol

Jag hoppas den ska ta 700 Nm iaf och då ska det vara lugnt! smile

Har du fäste så kommer den inte hålla så länge tror jag! wink

Vi får väl se wink Finns folk som har kört 1000 hästar på den lådan cool


505 Inlägg
14 oktober 2014
Trådstartare
#18

Jajamän, exakt likadan. smile Även den från en broläggare skulle jag tro, här e film på den färdigbyggd:

https://www.youtube.com/watch?v=Ha8V5cm0Yiw

Vettefan vad det e för koppling han glider runt med, ser ganska custom ut iaf!


505 Inlägg
24 december 2014
Trådstartare
#19
Nu är julledigheten här och då kan man ju pilla lite! big_smile

Började på planetbäraren till planetväxeln.

Hela växeln (utan kugghjul)
http://forumbilder.se/DEVDB/planetvaxel.png

Planetbäraren
http://forumbilder.se/DEVDB/planetbarare.png

Ritning
http://forumbilder.se/DEVDB/dsc-0106.JPG

Rejäl stålbit (ca 52 kg) roll
http://forumbilder.se/DEVDB/dsc-0080.JPG

Vi fick vara tre pers för o få upp den i svarven cool
http://forumbilder.se/DEVDC/dsc-0087.JPG

Lite extra stöd kändes som en bra idé
http://forumbilder.se/DEVDC/dsc-0090.JPG

Rund och fin!
http://forumbilder.se/DEVDC/dsc-0093.JPG

http://forumbilder.se/DEVDC/dsc-0100.JPG

Utsidan nästan klar
http://forumbilder.se/DEVDC/dsc-0103.JPG

Nästa steg är att göra hål genom hela för axeln, vända den och svarva andra sidan och sen vända den igen och svarva konan. smile


505 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
#20
Nu är julledigheten slut igen och tentaplugget ska börja! sad

Hann bli färdig i svarven åtminstone, nu ska den bara borras och sen skickas iväg och på splines gjorda. smile

Lagerpassningarna klara
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0108.JPG

Borra hål
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0109.JPG

Mer hål
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0110.JPG

Och efter ett antal timmar var det klart roll
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0124.JPG
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0125.JPG

Vände det hela
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0128.JPG
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0133.JPG
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0138.JPG

Och avstick
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0141.JPG
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0142.JPG

Spår till den gängade grunkan till axeln
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0144.JPG

Klart för sista vändning
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0147.JPG

Konan
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0148.JPG

Färdigsvarvat! big_smile
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0151.JPG

Fick svarva bort 10mm på grunkan också annars nådde den ut till mina kugghjulsaxlar hmm
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0154.JPG
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0156.JPG

Sitter som en keps cool
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0158.JPG

Svarven var nytömd när jag började, nu är den full igen. Började på 51.6kg och slutprodukten ligger på 11.2kg så 40.4kg spån blev det wink
http://forumbilder.se/DF009/dsc-0160.JPG

Får se när det blir tid nästa gång, måste leta upp ett sjuhelvetes ämnesrör till ytterdelen också, 240 mm utvändigt tongue



Sök