Hur blir det, ska detta ner i en w140? Tycker du ska bygga hotrod
Blir nån färdig bil iaf, har varken ork eller kompetens till att bygga en bil från grunden
Tittat lite mer på rambilar senaste tiden, fördel i att man kan svetsa in sig på ramen och få nånting hållbart. Dock nackdel att de ofta har stel bakaxel så jag måste har kardan och därmed motorn längre fram
Enda begränsningen annars är att den ska få lasta mycket och ha hög totalvikt så att man vet att chassiet är gjort för rejäla påfrestningar.
Ett bra exempel är Chevrolet Caprice som jag har tittat en del på, får lasta 750 eller 830 kg beroende på årsmodell. Tar man sen bort motor och låda (typ 300 kg) och inredning (50-100 kg till) så har man en bra bas att hinka ner 1300 kilo drivpaket i
Kommer det upp nån riktigt bra deal så tar jag det, annars väntar jag tills drivpaketet är helt färdigt med smörjning, kylning och så innan jag börjar jaga bil på allvar
Hur blir det, ska detta ner i en w140? Tycker du ska bygga hotrod
Blir nån färdig bil iaf, har varken ork eller kompetens till att bygga en bil från grunden
Tittat lite mer på rambilar senaste tiden, fördel i att man kan svetsa in sig på ramen och få nånting hållbart. Dock nackdel att de ofta har stel bakaxel så jag måste har kardan och därmed motorn längre fram
Enda begränsningen annars är att den ska få lasta mycket och ha hög totalvikt så att man vet att chassiet är gjort för rejäla påfrestningar.
Ett bra exempel är Chevrolet Caprice som jag har tittat en del på, får lasta 750 eller 830 kg beroende på årsmodell. Tar man sen bort motor och låda (typ 300 kg) och inredning (50-100 kg till) så har man en bra bas att hinka ner 1300 kilo drivpaket i
Kommer det upp nån riktigt bra deal så tar jag det, annars väntar jag tills drivpaketet är helt färdigt med smörjning, kylning och så innan jag börjar jaga bil på allvar
Ett "litet" problem blir ju viktfördelningen... Mittmotor vore bra för vikten, men vars ska man sitta? Tror hursomhelst att din tanke om ram är en mycket bra idé då en självbärande kaross är byggd i typ 1mm plåt och att addera en motorram på 1300kg kräver oändligt med fästpunkter för att sitta kvar.. Corvette har delad bakaxel
Eftersom motorn är sjukt snygg o titta på, varför inte bygga en frontmotordragster? Det är i snabba drag en motor-låda-bakaxel stumt i en ram med 4 hjul hehehe
Snacka om show off bygge!
Förr byggdes många galna byggen med dubbla motorer o annat galet kul, din hade kunnat bli en tokfrän! ;-)
Det fränaste vore ju helt klart en "svenson bil", eller en bil man mer eller mindre normalt skrattar åt Men det är nog snudd på omöjligt att få bra i praktiken(såvida du inte gör en mr.bean som bilden ovan )
Ett annat alternativ kanske skulle vara en kombi och montera motorn "bak och fram" och köra med FWD. Motorn i bagaget(+baksätet), växellådan mellan framsätena, axel, styrning osv under huven. Blir väldigt baktungt dock
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.