Får uppdatera lite så det inte blir så mycket samtidigt
Är i Tollarp nu så det tar evigheter att ladda upp bilder menmen
Dags att fästa adapterplattan i mitt fäste!
Jävla rostande, har ändå kletat in allt i olja, något hatar mig
Fick den i nivå med vattenpass
Och klämde fast den mot fästena
Sen markerade jag med ett borr som jag har gjort tidigare nån gång, blir inte jättebra men sist blev det bra nog iaf
Mer rost, suck, fattar inte
Aja, upp i pelarborren
Fick hitta på nåt sätt o spänna fast den
Gick bra till slut
Och så på plats, fick borra upp hålen 1 mm för jag hade tydligen misslyckats med märkningen, men nu går det bra
Bultade fast den
Sen hängde jag på växellådan
Klart! Ganska litet och smidigt paket ändå
Eftersom det jobbades i verkstan gav jag mig på dieselpumpen på reservdelsmotorn istället, förvånansvärt trångt trots stor motor
Men till slut fick jag bort den!
38 kg, var ett åbäke o släpa in i verkstan
Plockade bort locket till regulatorn för o se hur det såg ut
Rätt enkelt löst, i hjulet sitter vikter som slungas ut och pressar armen utåt när varvtalet ökar. För att motverka detta sitter fjädrar som man drar i när man gasar, mer drag ger högre varvtal innan vikterna klarar hålla emot
Detta gör dock det i princip omöjligt att gå runt regulatorn och fortfarande behålla varvtalsbegränsningen, så jag får stilla lida med att ha traktorstyrning på gasen
När jag var klar så långt kom jag på att växellådsbalk kanske är onödigt, så jag räknade lite på krafterna på lagerna i växeln
2554 N på det stora lagret. Det är godkänt för 38500 N kontinuerligt och jag tror inte att kraften kommer bli så mycket större när det skumpar och så. Kanske 3-4 gånger så stor men inte 15 gånger
Därför skiter jag helt enkelt i växellådsbalk och låter den hänga i sprängkåpan
Och då behöver jag förstås inte så långa rör, vilket är väldigt trevligt eftersom jag hade haft svårt att få plats rimligt nära växellådan annars
Tänkte kapat med plasmaskärare
Men det tänkte inte plasmaskäraren så den strejkade, fick ta vinkelslipen istället
Markerade upp 5 mm från fästet till adapterplattan så jag skulle ha plats till mer svets och så
Kapade så mycket jag kom åt med vinkelslip
Sen fick jag ta bort växeln så jag skulle komma åt med bågfilen
Här är för övrigt en parentes, min balk blockerar det ena avtappningshålet för oljan, så jag ska fundera över om jag behöver det eller om det räcker med det andra
Fick bort växeln, tar ganska lång tid så jag hoppas jag inte behöver göra det så många gånger till
Trött...
Klart!
Nu är paketet ännu smidigare
Hade nog gått o lägga i en Nissan Micra också
Nästa steg är att starta motorn och kalibrera oljesmörjningen så jag kan prova starta med växeln på