3115
Sök

En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...

927 011 Visningar
Uppdaterades senast 2 september
Wolf_89
446 Inlägg
5 februari 2016
#461
Dr_struts skrev:
Alltså med den där skissen så går ju tankarna till "il tempo gigante" direkt! big_smile

Nu måste jag ju se filmen igen hmm
Flåklypa är en av mina favorit filmer smile

Men håller med Struts. Påminner om il tempo gigante innan dom monterade på karossen smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

1 861 Inlägg
5 februari 2016
#462
Wolf_89 skrev:
Dr_struts skrev:
Alltså med den där skissen så går ju tankarna till "il tempo gigante" direkt! big_smile

Nu måste jag ju se filmen igen hmm
Flåklypa är en av mina favorit filmer smile

Men håller med Struts. Påminner om il tempo gigante innan dom monterade på karossen smile

Älskar den filmen alltså! ^^


505 Inlägg
8 februari 2016
Trådstartare
#463
Lite småpill igen

Iom att jag hällde ut kompressorns smörja sist så fick det bli lite nytt, så nu får den gå på motorolja istället big_smile

Insuget går direkt in i bubblan och sedan tar kompressorn sin luft därifrån, så jag hade den igång och lät den suga i sig olja genom insuget tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0164698523923d9b77674fd4038b5623.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d74026e86d30127309401f29a3dbd0e1.jpg

Jag har ingen aning om vilken nivå man bör ha så jag körde på tills insuget var under oljenivån så att den började "gurgla" smile
Och det verkar funka prima vilket då betyder att kompressorns inre insug ligger högre upp i bubblan (annars hade den stannat direkt av insugen olja)
Så nu har jag ett sätt att kolla nivån, slutar den gurgla är det dags att fylla på cool

Sen var det det här med trycksättning, eftersom en kylkompressor alltid startar utan mottryck så har dom ingen "startspole" eller vad det kallas, detta gör att jag var tvungen att bygga upp hela trycket från noll till färdigt, för om jag stannade kompressorn så gick den inte att starta igen. hmm

Det löste jag genom att sätta en evakueringsventil på slangen. Detta gör att jag kan:
1. Pausa i tryckuppbyggnaden
2. Bygga 10 bar från stationär kompressor och sedan koppla in kylkompressorn
3. Använda snabbkopplingar över 10 bar (Provade koppla loss en vid 16 bar, rekommenderas inte roll)
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c08bfc95a8b3e11c83174d18bd1467e3.jpg

Så det blev bra! Nu sitter det snabbkoppling på både kylkompressorn ,högtryckstuben och motorn (och vanliga kompressorn) så jag fritt kan byta mellan samtliga utan att koppla med slangklämmor smile

Sen skulle jag kolla mitt oljeflöde genom filtret till växeln för att se om jag kan starta med växeln på, detta visade sig vara en utmaning
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-be48ae67bf2eb69c401050a2cb3c121e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b884b8a7a99cf2a408a4b7b798c8dac9.jpg

Jag stoppade ledningarna i en dunk och mätte mängden olja över 10 sekunder
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7cf2674dc174fc7fcf27968c0086cad0.jpg

Första mätningen gav 7.2 kg/min, vilket är för lite om oljan ska klara kyla växeln vid last. Därför monterade jag en strypning på returen till tank (returen delas i ett T-kors där ena går till växeln och andra till tank) för att tvinga flödet till växeln istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-aa21f77bb0f39e8bebcca8d7b7881fdb.jpg

Så jag spände strypningen lite och provade igen, den här gången fick jag 4.2 kg/min, så jag spände ytterligare och fick 3.6 kg/min lol

Detta hade sin förklaring i att tråget hade en rejäl mängd olja i sig vid första körningen vilket då ökade returflödet till tank en kort stund (jag gjorde mätningen direkt efter start) roll

Skillnaden mellan de andra två mätningarna beror troligtvis på olika varvtal.

Så nästa gång får jag göra det lite mer vetenskapligt och köra kanske 20 sekunder vid maxvarv och olika strypningsnivåer, för att på så sätt ha samma förutsättningar vid alla mätningar cool


531 Inlägg
9 februari 2016
#464
MaskinarN skrev:
Lite småpill igen

Iom att jag hällde ut kompressorns smörja sist så fick det bli lite nytt, så nu får den gå på motorolja istället big_smile

Insuget går direkt in i bubblan och sedan tar kompressorn sin luft därifrån, så jag hade den igång och lät den suga i sig olja genom insuget tongue
http://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0164698523923d9b77674fd4038b5623.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d74026e86d30127309401f29a3dbd0e1.jpg

Jag har ingen aning om vilken nivå man bör ha så jag körde på tills insuget var under oljenivån så att den började "gurgla" smile
Och det verkar funka prima vilket då betyder att kompressorns inre insug ligger högre upp i bubblan (annars hade den stannat direkt av insugen olja)
Så nu har jag ett sätt att kolla nivån, slutar den gurgla är det dags att fylla på cool

Sen var det det här med trycksättning, eftersom en kylkompressor alltid startar utan mottryck så har dom ingen "startspole" eller vad det kallas, detta gör att jag var tvungen att bygga upp hela trycket från noll till färdigt, för om jag stannade kompressorn så gick den inte att starta igen. hmm

Det löste jag genom att sätta en evakueringsventil på slangen. Detta gör att jag kan:
1. Pausa i tryckuppbyggnaden
2. Bygga 10 bar från stationär kompressor och sedan koppla in kylkompressorn
3. Använda snabbkopplingar över 10 bar (Provade koppla loss en vid 16 bar, rekommenderas inte roll)
http://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c08bfc95a8b3e11c83174d18bd1467e3.jpg

Så det blev bra! Nu sitter det snabbkoppling på både kylkompressorn ,högtryckstuben och motorn (och vanliga kompressorn) så jag fritt kan byta mellan samtliga utan att koppla med slangklämmor smile

Sen skulle jag kolla mitt oljeflöde genom filtret till växeln för att se om jag kan starta med växeln på, detta visade sig vara en utmaning
http://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-be48ae67bf2eb69c401050a2cb3c121e.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b884b8a7a99cf2a408a4b7b798c8dac9.jpg

Jag stoppade ledningarna i en dunk och mätte mängden olja över 10 sekunder
http://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7cf2674dc174fc7fcf27968c0086cad0.jpg

Första mätningen gav 7.2 kg/min, vilket är för lite om oljan ska klara kyla växeln vid last. Därför monterade jag en strypning på returen till tank (returen delas i ett T-kors där ena går till växeln och andra till tank) för att tvinga flödet till växeln istället.
http://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-aa21f77bb0f39e8bebcca8d7b7881fdb.jpg

Så jag spände strypningen lite och provade igen, den här gången fick jag 4.2 kg/min, så jag spände ytterligare och fick 3.6 kg/min lol

Detta hade sin förklaring i att tråget hade en rejäl mängd olja i sig vid första körningen vilket då ökade returflödet till tank en kort stund (jag gjorde mätningen direkt efter start) roll

Skillnaden mellan de andra två mätningarna beror troligtvis på olika varvtal.

Så nästa gång får jag göra det lite mer vetenskapligt och köra kanske 20 sekunder vid maxvarv och olika strypningsnivåer, för att på så sätt ha samma förutsättningar vid alla mätningar cool

Vad exakt har du tånkt med kylkompressorn?


1 861 Inlägg
9 februari 2016
#465
Kompressorn är ju "startmotor" big_smile


531 Inlägg
10 februari 2016
#466
Dr_struts skrev:
Kompressorn är ju "startmotor" big_smile

Nämen se på fan, de tänkte jag inte på att den gick att använda till big_smile


1 861 Inlägg
13 februari 2016
#467
volvoglracing skrev:
Dr_struts skrev:
Kompressorn är ju "startmotor" big_smile

Nämen se på fan, de tänkte jag inte på att den gick att använda till big_smile

Är ju tryckluft start på den (y) Det är ju så på riktiga motorer wink


531 Inlägg
13 februari 2016
#468
Dr_struts skrev:
volvoglracing skrev:
Dr_struts skrev:
Kompressorn är ju "startmotor" big_smile

Nämen se på fan, de tänkte jag inte på att den gick att använda till big_smile

Är ju tryckluft start på den (y) Det är ju så på riktiga motorer wink

Jo, jag kom på det efteråt big_smile


Baronen
1 434 Inlägg
13 februari 2016
#469
Annars kan man ju montera en liten bensinmotor bredvid som kan kopplas i och ur direkt mot svänghjulet. Precis som på gamla caterpillar eller JD dieselar smile

Elbilar kan dra åt helvete.

145 Inlägg
15 februari 2016
#470
vi byggde en egen kylbox i skolan men en såndär kylskåpskompressor fick ner tempen till -62C big_smile


1 861 Inlägg
15 februari 2016
#471
Oggart skrev:
vi byggde en egen kylbox i skolan men en såndär kylskåpskompressor fick ner tempen till -62C big_smile

Blev älgen blå? big_smile


505 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#472
Tjenare

Inte gjort nåt fysiskt men har designat om ramen för att undvika svängar i horisontalplanet (starkare och lättare att bygga)

Slängde på lite rör som hytt också, nånting i den stilen hade kanske funkat, kom med input och förslag! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4412e48c759fd6bd519db3ceb16b6d2c.jpg

Eventuellt skulle jag behöva göra kaross runt motorn också, för att få nånstans att ha oljetank och sånt. Det kan dock vara trevligt att ha motorn fullt synlig, så är lite kluven. hmm Kan såklart ha grejorna hängande utanpå också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-695c74ad149584a94d7dcd5625e21ba6.jpg

Tänker mig att göra fästena till motorramen på bågarna som går under, sen ska det göras liknande bågar på motorramen så den håller formen också. Inte bestämt rördimensionerna heller, det är klurigt med vridstyvhet och så tongue


1 861 Inlägg
16 februari 2016
#473
Skulle du inte kunna integrera motorn lite i karossen? Så du har lite svepande former som sedan går ihop med motorn och sedan går vidare, vore ju fett med något lågt och svepande lite rod likt men fortfarande modernt liksom!


Forummoderator
26 351 Inlägg
16 februari 2016
#474
Hur det än kommer se ut så kommer det bli ett veritabelt monster, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 Inlägg
16 februari 2016
#475
Det sitter fast lite bil i din motor! wink


136 Inlägg
16 februari 2016
#476
Ta ditt förnuft till fånga nu!
http://i.imgur.com/MEFrk.jpg


1 861 Inlägg
16 februari 2016
#477
frogish skrev:
Ta ditt förnuft till fånga nu!
http://i.imgur.com/MEFrk.jpg

Ge fan i förnuftet, då hade du köpt en polo med diesel, spåra!


- Always Faithful
507 Inlägg
17 februari 2016
#478
Dr_struts skrev:
frogish skrev:
Ta ditt förnuft till fånga nu!
http://i.imgur.com/MEFrk.jpg

Ge fan i förnuftet, då hade du köpt en polo med diesel, spåra!

Finns väl ingen förnuftig person som hade köpt en Polo heller? lollol

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"

505 Inlägg
17 februari 2016
Trådstartare
#479
Dr_struts skrev:
Skulle du inte kunna integrera motorn lite i karossen? Så du har lite svepande former som sedan går ihop med motorn och sedan går vidare, vore ju fett med något lågt och svepande lite rod likt men fortfarande modernt liksom!

Något i den här stilen? :cool:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-810a7ef965056655585427776747a2c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c42860fb1a2ec9c528d5d26d970cf588.jpg

Kommer hur som helst få bygga ihop bilen så den står klar på bara balkarna innan jag kan börja på det här, vet inte riktigt var jag ska göra av allt för tillfället :P

Sen är jag väl lite tveksam till att dölja motorn, men det kan ju göras mer eller mindre


Prototyp tekniker
259 Inlägg
17 februari 2016
#480
Bygg en vw ratt rod, helt öppen motor och sen en folka kupé bakom. Tak och tok sänkt! se länk för inspiration.
https://mywheellifedotcom.files.wordpre … 203431.jpg



Sök