Lite småpill igen
Iom att jag hällde ut kompressorns smörja sist så fick det bli lite nytt, så nu får den gå på motorolja istället
Insuget går direkt in i bubblan och sedan tar kompressorn sin luft därifrån, så jag hade den igång och lät den suga i sig olja genom insuget
Jag har ingen aning om vilken nivå man bör ha så jag körde på tills insuget var under oljenivån så att den började "gurgla"
Och det verkar funka prima vilket då betyder att kompressorns inre insug ligger högre upp i bubblan (annars hade den stannat direkt av insugen olja)
Så nu har jag ett sätt att kolla nivån, slutar den gurgla är det dags att fylla på
Sen var det det här med trycksättning, eftersom en kylkompressor alltid startar utan mottryck så har dom ingen "startspole" eller vad det kallas, detta gör att jag var tvungen att bygga upp hela trycket från noll till färdigt, för om jag stannade kompressorn så gick den inte att starta igen.
Det löste jag genom att sätta en evakueringsventil på slangen. Detta gör att jag kan:
1. Pausa i tryckuppbyggnaden
2. Bygga 10 bar från stationär kompressor och sedan koppla in kylkompressorn
3. Använda snabbkopplingar över 10 bar (Provade koppla loss en vid 16 bar, rekommenderas inte
)
Så det blev bra! Nu sitter det snabbkoppling på både kylkompressorn ,högtryckstuben och motorn (och vanliga kompressorn) så jag fritt kan byta mellan samtliga utan att koppla med slangklämmor
Sen skulle jag kolla mitt oljeflöde genom filtret till växeln för att se om jag kan starta med växeln på, detta visade sig vara en utmaning
Jag stoppade ledningarna i en dunk och mätte mängden olja över 10 sekunder
Första mätningen gav 7.2 kg/min, vilket är för lite om oljan ska klara kyla växeln vid last. Därför monterade jag en strypning på returen till tank (returen delas i ett T-kors där ena går till växeln och andra till tank) för att tvinga flödet till växeln istället.
Så jag spände strypningen lite och provade igen, den här gången fick jag 4.2 kg/min, så jag spände ytterligare och fick 3.6 kg/min
Detta hade sin förklaring i att tråget hade en rejäl mängd olja i sig vid första körningen vilket då ökade returflödet till tank en kort stund (jag gjorde mätningen direkt efter start)
Skillnaden mellan de andra två mätningarna beror troligtvis på olika varvtal.
Så nästa gång får jag göra det lite mer vetenskapligt och köra kanske 20 sekunder vid maxvarv och olika strypningsnivåer, för att på så sätt ha samma förutsättningar vid alla mätningar