3377
Sök

En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...

927 198 Visningar
Uppdaterades senast 2 september
64 Inlägg
10 maj 2016
#621
Följes!

261 Inlägg
11 maj 2016
#622
Fan va grymt! Sträckläst hela tråden nu och är skapligt imponerad!

Besök gärna mitt Ke70 driftingprojekt

505 Inlägg
16 maj 2016
Trådstartare
#623
madcircle skrev:
Fan va grymt! Sträckläst hela tråden nu och är skapligt imponerad!

Välkommen! big_smile


505 Inlägg
16 maj 2016
Trådstartare
#624
Nu när jag har PV:n kan jag ju ta måtten ordentligt också big_smile

Så det gjorde jag, sen slängde jag ihop en grov CAD på den igår, och idag kapade jag den på mitten och slängde på den på ramen smile

Och här är resultatet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6fc39ec58517a2617e70b6a147edf01c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-67c8b6743d2d9aa5f05647a716969ac7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4eff3e531252d4da94c52c26e48d8c39.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-597112f58be10b67b5c619e42ee614f2.jpg

Tror växelspaken hamnar ganska ok som det ser ut nu tongue


#GoodToBeBad
856 Inlägg
16 maj 2016
#625
Så sinnessjuk bra det kommer bli! big_smile


10 163 Inlägg
16 maj 2016
#626
Kommer bli grymt blir den skärm breddad eller breddas hela karossen ? smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

505 Inlägg
16 maj 2016
Trådstartare
#627
Djo skrev:
Kommer bli grymt blir den skärm breddad eller breddas hela karossen ? smile

Får skärmbreddas, pallar inte kapa i karossen tongue Hade den haft delat farm- och bakruta hade det kanske varit aktuellt wink


174 Inlägg
16 maj 2016
#628
läckert  big_smile

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.

75 Inlägg
16 maj 2016
#629
http://i.imgur.com/umBzwDV.jpg

http://i.imgur.com/CLlvS4T.png
Senast redigerat av Jory (16 maj 2016)


341 Inlägg
17 maj 2016
#630

Denna (andra bilden) var ju rusktigt cool smile
Senast redigerat av VictorP (17 maj 2016)


10 163 Inlägg
17 maj 2016
#631
MaskinarN skrev:
Djo skrev:
Kommer bli grymt blir den skärm breddad eller breddas hela karossen ? smile

Får skärmbreddas, pallar inte kapa i karossen tongue Hade den haft delat farm- och bakruta hade det kanske varit aktuellt wink

Kommer bli maffigt det cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
30 maj 2016
#632
Här går det framåt ser jag, synd att det inte gick att få till det med en "dold" installation i typ en van eller liknande bara. Men en PV blir säkert fränt det med men motorn blir ju lite svår att dölja där bara.

Men i vilket fall som helst, använd inte kylar/bränsleslang till så högt tryck, det är livsfarligt.
Använd slang som är konstruerad för tryckluft istället och som tål så pass många bar. I en vanlig tryckluftskompressor brukar man ha 6-8 bar och du kör det bubbla så ta reda på så att du får tag i rätt slang.
Helst tror jag man bör ha pressade anslutningar dessutom istället för vanliga slangklämmor.
Sådär nu ska jag inte vara sur gubbe längre smile

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

505 Inlägg
30 maj 2016
Trådstartare
#633
EPG skrev:
Här går det framåt ser jag, synd att det inte gick att få till det med en "dold" installation i typ en van eller liknande bara. Men en PV blir säkert fränt det med men motorn blir ju lite svår att dölja där bara.

Men i vilket fall som helst, använd inte kylar/bränsleslang till så högt tryck, det är livsfarligt.
Använd slang som är konstruerad för tryckluft istället och som tål så pass många bar. I en vanlig tryckluftskompressor brukar man ha 6-8 bar och du kör det bubbla så ta reda på så att du får tag i rätt slang.
Helst tror jag man bör ha pressade anslutningar dessutom istället för vanliga slangklämmor.
Sådär nu ska jag inte vara sur gubbe längre smile

Ja det där med sleeper gick fetbort så fort jag började titta på SFRO dessvärre, men det kommer vara så jävla najs o köra runt lagligt på gatan big_smile

Det e tryckluftsslang, klarar 20 bar inkompressibelt och 40 bar kompressibelt cool

Köptes in specifikt för ändamålet smile

Pressade anslutningar hade förmodligen varit att föredra som du säger, men det har jag inte riktigt någon lösning på för tillfället tongue


5 111 Inlägg
30 maj 2016
#634
Ja bilden med huv ser ju för jävla grym ut!


mopar300
31 maj 2016
#635
kommer verkligen motorn så långt ner,eller e de en synvilla.....

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 juni 2016
#636
Sådär, nu har jag läst igenom hela tråden.

Sicket jävla sjukt bygge det kommer att bli!

Snyggt jobbat med planetväxeln dessutom, det är inte det lättaste att göra med manuella verktyg. smile

Min chef är traktorpullingfantast, och vi har industrifirma i Malmö, med lager, påbörjad mekanisk verkstad m.m.
Du kanske skulle ta ett snack med honom? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Refined
1 770 Inlägg
10 juni 2016
#637
På tal om traktorpulling, är detta likadan motor som en herre kör i en grön Volvo BM 470? big_smile
https://www.youtube.com/watch?v=Ha8V5cm0Yiw

505 Inlägg
11 juni 2016
Trådstartare
#638
Zwudda skrev:
På tal om traktorpulling, är detta likadan motor som en herre kör i en grön Volvo BM 470? big_smile
https://www.youtube.com/watch?v=Ha8V5cm0Yiw

Jajemän wink


505 Inlägg
11 juni 2016
Trådstartare
#639
Massor med annat o göra = lite tid till min stackars motor sad

Tittade på ramen igen och måttade upp framvagn och bakaxel ett par gånger till, rättade lite småfel. Fick även reda på att mina 150x80x5-rör inte var någon standardstorlek så jag fick byta till 150x100x5.
Och här är resultatet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f7cd19e7d557b9c413792ddaa91d8870.jpg

Den blev längre för att motorramen inte skulle inkräkta på fotplatsen i kupén, lite smalare och fick förlängda balkar framför framvagnen. Det sistnämnda för att jag tittade lite mer på styrväxeln och kom fram till att den ska sitta ganska långt fram. smile

14 meter rör totalt ska det bli. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-396f5e9d3ed1e72631f5aba26bf278a3.jpg

Sen beställdes det rör, dessvärre var kortaste längden på röret i fråga 10 meter, så det fick bli två sådana roll 375 kilo rör lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-cf6c960d5f949b948a9d9375a2af7f7b.jpg

Lagret är inte gjort för 10-metersrör tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b9583ca8d932d7212ddcc65d847bc7e6.jpg

Men jag fick in det i sågen och sen blev det ett par timmar sågning smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9fe69d29cd911e3bdea8172d9cebeba4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e11991ea930517bcddae2a5fe023d136.jpg

Ett antal småbitar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-490916fd0f0f38d3bd6278423be404d6.jpg

Och två stora

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a7a31b0547c40148ca61815e028f4ad7.jpg

Inte så trevliga att bära omkring på kan jag säga wink

Totalvikt på ramen blir ungefär 276 kg, så 10 % av tjänstevikten tongue

Nu är alla raka snitt gjorda, nästa projekt är att gera allt och få slutgiltig längd, blir lite mer pill än den här gången cool
Senast redigerat av MaskinarN (11 juni 2016)


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
11 juni 2016
#640
Ballt, nu tar det fart här smile Det blir ju en riktigt stabil ram



Sök