3239
Sök

En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...

927 201 Visningar
Uppdaterades senast 2 september
10 163 Inlägg
22 november 2016
#721
MaskinarN skrev:
Joel0666 skrev:
Vet inte om jag missat detta, Men varför kör du inte med luft fjädring?

Diggar ditt project big_smile

Kort och gott, för dyrt och komplicerat tongue

För att hålla för tyngden för dig ja men komplicerat nej det går och bygga det väldigt simpelt wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

505 Inlägg
22 november 2016
Trådstartare
#722
Djo skrev:
MaskinarN skrev:
Joel0666 skrev:
Vet inte om jag missat detta, Men varför kör du inte med luft fjädring?

Diggar ditt project big_smile

Kort och gott, för dyrt och komplicerat tongue

För att hålla för tyngden för dig ja men komplicerat nej det går och bygga det väldigt simpelt wink

Fixar du det lika simpelt som bladfjädrar så är jag på wink

Ska följa ditt PV-projekt cool

Edit: Kollade in ditt projekt, fram hade jag kunnat göra samma ungefär, men iom hävarmen i framvagnen vet jag inte riktigt vilken vikt det blir på fjädrarna.
Bak hade fått bli nån kombination av nuvarande fjädrar i mer avslappnat läge och bälgar, men faktiskt genomförbart, I stand corrected smile

Edit 2: Fan då, nu blev jag ju sugen roll
Senast redigerat av MaskinarN (22 november 2016)


Reservdansk
6 271 Inlägg
23 november 2016
#723
Vänta, du tycker luftfjädring är komplicerat, men att bygga växellåda åt en stridsvagnsmotor är det inte? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

428 Inlägg
23 november 2016
#724
MaskinarN skrev:
Djo skrev:
MaskinarN skrev:

Kort och gott, för dyrt och komplicerat tongue

För att hålla för tyngden för dig ja men komplicerat nej det går och bygga det väldigt simpelt wink

Fixar du det lika simpelt som bladfjädrar så är jag på wink

Ska följa ditt PV-projekt cool

Edit: Kollade in ditt projekt, fram hade jag kunnat göra samma ungefär, men iom hävarmen i framvagnen vet jag inte riktigt vilken vikt det blir på fjädrarna.
Bak hade fått bli nån kombination av nuvarande fjädrar i mer avslappnat läge och bälgar, men faktiskt genomförbart, I stand corrected smile

Edit 2: Fan då, nu blev jag ju sugen roll

Do it!

Bättre än dom där stötiga bladfjädrarna wink

Go low but not slow!
R.I.P. Jeff Hanneman 1964-2013

10 163 Inlägg
23 november 2016
#725
MaskinarN skrev:
Djo skrev:
MaskinarN skrev:

Kort och gott, för dyrt och komplicerat tongue

För att hålla för tyngden för dig ja men komplicerat nej det går och bygga det väldigt simpelt wink

Fixar du det lika simpelt som bladfjädrar så är jag på wink

Ska följa ditt PV-projekt cool

Edit: Kollade in ditt projekt, fram hade jag kunnat göra samma ungefär, men iom hävarmen i framvagnen vet jag inte riktigt vilken vikt det blir på fjädrarna.
Bak hade fått bli nån kombination av nuvarande fjädrar i mer avslappnat läge och bälgar, men faktiskt genomförbart, I stand corrected smile

Edit 2: Fan då, nu blev jag ju sugen roll

Jodå det går som du kom på wink

Roligt du hänger på mitt bygge big_smile

Haha ja jag vet har man börjat kollat på det går det inte att släppa tanken på det wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

193 Inlägg
23 november 2016
#726
Skulle det inte funka med luftfjädring från nån skrotad lastbil? Borde inte bli dyrt.

170 Inlägg
23 november 2016
#727
Jag tycker du ska köra på som det är nu. Det är trots allt en klumpig beast som inte behöver särskillt bra väghållning eller?
Satsa på att bli färdig så snabbt som möjligt nu istället


505 Inlägg
23 november 2016
Trådstartare
#728
fordsson skrev:
Jag tycker du ska köra på som det är nu. Det är trots allt en klumpig beast som inte behöver särskillt bra väghållning eller?
Satsa på att bli färdig så snabbt som möjligt nu istället

Ingen fara, blir inget av det innan den är klar så långt som det är tänkt tongue


3 373 Inlägg
23 november 2016
#729
https://youtu.be/bbDYF76ZFnQ

Kommer det bli ungefär lika stor som denna?!:-))) koolt!


505 Inlägg
23 november 2016
Trådstartare
#730
Low skrev:
https://youtu.be/bbDYF76ZFnQ

Kommer det bli ungefär lika stor som denna?!:-))) koolt!

Lite nättare blir den tongue Och ett par hästar till wink

Kommer till och med få plats i en vanlig P-ruta (med visst överhäng) cool


3 373 Inlägg
23 november 2016
#731
MaskinarN skrev:
Low skrev:
https://youtu.be/bbDYF76ZFnQ

Kommer det bli ungefär lika stor som denna?!:-))) koolt!

Lite nättare blir den tongue Och ett par hästar till wink

Kommer till och med få plats i en vanlig P-ruta (med visst överhäng) cool

Cant wait!:-)


2 410 Inlägg
23 november 2016
#732
Low skrev:
https://youtu.be/bbDYF76ZFnQ

Kommer det bli ungefär lika stor som denna?!:-))) koolt!

Haha, undrar vad svenska farbror blå och/eller SBP skulle säga om dom där spikarna/hjulbultarna på framhjulen tongue big_smile


505 Inlägg
1 december 2016
Trådstartare
#733
Kom på att jag borde rita klart fästet till bladfjädern så det finns om jag nu mirakulöst skulle hinna klart med framvagnen i helgen tongue

Ett problem som har uppstått är att ramen är ritad efter de första måtten på fjädrarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-20f99cea2cbcbd1a92684ab352cb5d84.jpg
Så det bakre fästet hamnar lite jobbigt.

Kollade även över mina beräkningar på vikt, med lite ändringar kom jag fram till att med grejorna jag vet vikten på, dvs motorpaketet samt ram, har jag:

888 kg på framvagnen + 266 kg egenvikt = 1154 kg

541 kg på bakvagnen + (226+70) kg egenvikt = 837 kg

Totalt 1991 kg

Sen tillkommer tankar, kompressorer, elsystem, PV osv.

När jag mätte framvagnen har jag för mig att jag lade på 1100 kg, så det ligger nog lite i underkant.

Bakvagnen fick 1200 kg vilket då ger en skillnad på 659 kg som ska fyllas av PV:n och diverse annat. Om jag uppfyller de här två vikterna blir tjänstevikten på bilen 2862 kg.
Känns som jag får slänga på allt som ska dit sen vikta ner den i lämplig ände för att komma upp i rätt vikt tongue

Min räknade tjänstevikt ger en tillåten effekt på 584 hästkrafter.
Enligt den svenska handboken har motorn i mitt utförande 520 hästkrafter och därmed tillåten effekt smile Tittar man däremot på Sovjetiska siffror varierar det mellan 580 och 650 hästkrafter.

Anledningen till att jag kollade på siffrorna igen var för att se om jag har råd att flytta upp det bakre fästet (och därmed sänka bilen) 20 mm. Jag får förstås även flytta upp det främre för att behålla vinkeln.
Detta kan bli problematiskt då vikterna och måtten nog stämmer ganska bra som det är, så jag kanske får ta och göra ett komplicerat bakre bladfjäderfäste istället tongue

20 mm lägre markfrigång hade jag väl kunnat leva med iofs, men då skulle framvagnen behöva sänkas också så det inte ser tosigt ut hmm

Bara för att kompensera min wall of text får ni en bild på en FEM-analys av ett löjligt extremfall av belastning på det preliminära främre bladfjäderfästet smile Som synes blir maximal deformation 13 hundradelar vid maximal sidokraft och dubbla vikten (räknat på 3000 kg tjänstevikt, så exemplet visar 6000 kg)

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-31f3670b59d958976aa11bed59a7e6d8.jpg
Senast redigerat av MaskinarN (1 december 2016)


505 Inlägg
4 december 2016
Trådstartare
#734
En helg och framförallt ETT KRYSS avklarat big_smile

Började med att plasma skiten ur balkarna så de skulle gå att lägga platta på rören
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-290a64789ecb1e3f2364a8a8796b3c82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-cf7dbd04f9da8b5428eca01f8792fb54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-88ce98c7b3171684fa39e1cfa0f63f6b.jpg
Klart, förutom att jag behövde vända ramen gick det ganska smärtfritt. Det är mycket trevligare att borra uppifrån än från sidan roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9daf4c44447c4d8195c7ffde6b98740e.jpg
På plats igen, fick i de flesta skruvarna men det var lite bökigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-60cd5e05723aaa7828d145dec21aa8e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-647819f097109177b0092065e4d22920.jpg
Så jag slipade upp hålen i botten på framvagnen samt ökade dimension på ett par hål i rören
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f154bae7aa495b85186cc64a4d010bcf.jpg
Passade även på att borra ur den ökända skruven. Det tog typ en halv dag och gick åt ett antal borr, vettifan vad den var gjord av, typ diamant eller nåt yikes Alla borr blev trubbiga direkt, och gängan släppte inte förrän det var såhär lite kvar tongue

MEN JAG VANN big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a1c38139b5af4c5cc1a55b20ee4c5412.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a7e5a655746752e2d461ec73db9b93b1.jpg
Och på plats igen, den här gången gick samtliga skruvar i utan problem smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5c49169c98c71c1ac5a9850bb5a3dc81.jpg
Hänger fast i ramen på egen hand (stackars små kundvagnshjul)
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2aee547b75ba62261e3cf556a2fd8261.jpg
Blev ju tvungen att hämta hjulen och hänga på tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9ea1ab7ab249b3b79c90e50e179d724e.jpg
Och här står den på hjulen för första gången cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f7748c5c0301bcf7a9209ca6368a7cd6.jpg
Så var det dags för styrväxeln, så hängde upp den för o matcha in alla vinklar igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-eb9945f63f8a35fcca2c32b6257cc186.jpg
För att få vinkeln på armarna att bli lika, och samtidigt ligga mitt i spannet på styrväxeln, måste jag vinkla in växeln mer, vilket betydde att jag fick kapa i röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7a47c94ebf35d87556fcf64653a8e910.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a2bb57953ea7cdf3b3e0b9707ca561fb.jpg
Kändes sådär att ge sig på det fina röret tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-fba3bf07783323bc498b1326eaa1f092.jpg
Så nu passar den fint platt emot röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3ad343a0ca67b7f783a16049c893046d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4396570bf8f848c43262915398a36e8a.jpg
Klämde fast den i leden för att sedan märka ut hålen i röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b71b7c90be4e0923daf263cf6b56e18f.jpg
Fick plocka av spetsen på tuschpennan för att komma åt men det gick bra till slut smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-84bc9e8f418e6f17128d9e8ad7e80c4d.jpg
Lade dit ett plattjärn och svetsade fast, blir nog tillräckligt styvt i sidled, och i vridled kan de andra skruvarna hålla det hela smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-da378f6513ab7f054da486f1d005c87f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ad44fd40fa54bd30be0b3279bd7c2f81.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-545f6ee3908dd18863b4689ec14e4414.jpg
Monterade igen när det hade svalnat lite, så nu är fronten mer eller mindre färdigmonterad big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4c37aaf0d73468a69d181eda6957c9ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ed9e76b3d605fd69914320db1f9dd295.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-90d950623b80b30708fda364e0ce2234.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-69f519c5f5c1ada44500590ba1159f85.jpg

Saknas bara en lösning på sista skruven på styrväxeln där jag inte fick plats med nån skalle. Så jag kunde inte riktigt kryssa fästet till styrväxeln, men hål till framvagn är definitivt kryssat iaf cool

Nästa gång kanske jag löser det, annars är det dags att ge sig på bakvagnen genom att tillverka de främre bladfjäderfästena smile


3 373 Inlägg
4 december 2016
#735
Nog den mest intressanta tråden jag följer :-)


10 163 Inlägg
4 december 2016
#736
Jag skulle vilja att du förstärker fästet till styrväxeln betydligt mer speciellt för sidokraften som blir när du svänger.

Annars ser det mycket bra ut smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 december 2016
#737
Riktigt roligt bygge att följa smile Kul att det börjar gå framåt smile


505 Inlägg
4 december 2016
Trådstartare
#738
Djo skrev:
Jag skulle vilja att du förstärker fästet till styrväxeln betydligt mer speciellt för sidokraften som blir när du svänger.

Annars ser det mycket bra ut smile

Ska räkna på saken wink


10 163 Inlägg
5 december 2016
#739
MaskinarN skrev:
Djo skrev:
Jag skulle vilja att du förstärker fästet till styrväxeln betydligt mer speciellt för sidokraften som blir när du svänger.

Annars ser det mycket bra ut smile

Ska räkna på saken wink

Ja gör så du men det är grymma krafter som bryter i dom där fästena (mer än man tror)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 410 Inlägg
5 december 2016
#740
Va skumt det ser ut med styrväxeln längst fram i fronten tongue Jag är van med styrväxlar bakom framvagnen tongue



Sök