3219
Sök

En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...

927 186 Visningar
Uppdaterades senast 2 september
505 Inlägg
5 december 2016
Trådstartare
#741
Lucif3r skrev:
Va skumt det ser ut med styrväxeln längst fram i fronten tongue Jag är van med styrväxlar bakom framvagnen tongue

Haha, japp det är de jämrans jänkarna som alltid ska vara så speciella!


10 163 Inlägg
6 december 2016
#742
MaskinarN skrev:
Lucif3r skrev:
Va skumt det ser ut med styrväxeln längst fram i fronten tongue Jag är van med styrväxlar bakom framvagnen tongue

Haha, japp det är de jämrans jänkarna som alltid ska vara så speciella!

Dom flesta äldre bilar med styrsnäckor har dom framåt och finns många bilar med styrväxeln framför också så inget konstigt alls smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

505 Inlägg
18 december 2016
Trådstartare
#743
Blev en ganska bra helg, lite svetsar som jävlades men annars avkopplande jobb smile

Mätte allt inför tillverkning av bladfjäderfästen, vilket var bra för inga av måtten jag hade stämde big_smile

Ramen är 14 mm smalare än på ritningen där de ska sitta, platåerna på bakaxeln hade jag nog gissat var de satt så där skiljde runt 150 mm och slutligen var bussningarna i fjädrarna en annan bredd smile

Men jag kollade och dubbelkollade sen hade jag mina mått att gå efter tongue

Började med att släpa fram röret som blev över, hade inget intresse av att lyfta upp det i sågen en gång till så jag plockade en bit med plasman istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-94466e57cad28d7efc90b39fd4c52bef.jpg
Lyckades göra ett hyfsat snyggt snitt med lite mothåll som hjälp, kanske inte är en djävulsmaskin ändå wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d5dda0118b3c5d4063444f271bd7de81.jpg
Övriga snitt behöver vi inte titta nämre på roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-776d4db0aa9dc9567442a174949d27cf.jpg
Kapade till det i sågen, efter många olika ritningar på fästena bestämde jag mig för att det var lämpligt att använda röret när jag ändå hade det liggades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4c7043ebe17891f1105644fd87f57319.jpg
Sen avbröt jag genom att ge mig på den fastrostade bulten i den ena bladfjädern. När jag köpte dem försökte säljaren förgäves slå ut den med hammare, men pressen funkade bättre. Dock satt den som satans jävlar så med hammare kunde man nog hållit på ett tag wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6107352197d6f9b36dad0be46e4da9c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-603f2b9c19e7b004cc6a00cafaba64fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-be9b97001f5fa14452585f7082fd13a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6d88a513599d44ab8cc60b282216f065.jpg
Sen återgick jag till fästena. Kapade upp en hög med bitar
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-16cd5a8bd38dd3efe30d9b4cf253946f.jpg
Och såhär ska det sitta är det tänkt
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6c951c0a1ca646043e2e11d3bad60077.jpg
I och med att avståndet på platåerna och därmed fjädrarna inte var rätt blev röret väldigt kort, men jag tror det ska vara tillräckligt med plats för att svetsa ändå
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3d1e0b72a6c652bc2354ae14809d17f9.jpg
Fixade lite hål, bulten ska vara något så exotiskt som en 9/16" vilket i vettiga enheter motsvarar 14.29 mm. För att det skulle styra utan för mycket glapp borrade jag 14.5 mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-95f2bf77c5f9bca762a33a3224d6afeb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e7f7718bbfea09b15df3291dee54fd36.jpg
Bussningarna är tänka att låsas fast av bulten, något jag inte trodde först. Detta gjorde att jag fick göra fästet smalare. Det gjorde även att bredden behövde bli ganska exakt, bred nog för att få in bussningen men smal nog att klämma åt runt den. Som synes är bussningarna ganska slitna så jag får beställa ett par nya sådana ihop med bultar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a9a88c9bb11df0bb98e66a319a38fb68.jpg
För att få bredden rätt svarvade jag en distans att montera ihop det runt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-edc714fb9075808201671bb2cfd1b8b4.jpg
Jag gjorde den två tiondelar större än bussningen som ska vara 3" enligt uppgift
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7489bc24e495d46feb9b4226eda0462f.jpg
Efter att två olika svetsar hade jävlats med mig fick jag den ena att funka
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f7eb43090fe56938b5a2f531ac471f01.jpg
Började med att svetsa plattjärnen löst innan jag satte det på rören
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a126b03f3e332265c65d17966b94c435.jpg
Ibland blir svetsarna snyggare än annars tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c28f0281fe2796c98a7de96eba84074b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-365f15f1f9909e4bf882d2dca6cfcdc7.jpg
Så nu återstår bara att svetsa dem på ramen också, sen får jag ge mig på de bakre fästena smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-75fb2c23c8ef96be3e691f1ee91fb480.jpg


2 410 Inlägg
19 december 2016
#744
Ptja.... Det där bör väl hålla iaf tongue


80 Inlägg
19 december 2016
#745
Lika fint som vanligt!

10 163 Inlägg
19 december 2016
#746
Påtal om sitta fast på gamla jobbet tänkte vi flytta över hjullager hubbarna i från bilens bakaxeln till den "nya vi skulle sätta på bilen" När pressen var uppe på 15 ton och det inte hade rört sig en mm så gav vi upp wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

505 Inlägg
19 december 2016
Trådstartare
#747
Lucif3r skrev:
Ptja.... Det där bör väl hålla iaf tongue

Jag håller tummarna wink Gick upp till 6 mm från 5 mm för säkerhets skull tongue
ssmon skrev:
Lika fint som vanligt!

Man tackar, det gäller att ta bort bilderna på det som ser värst ut lol
Djo skrev:
Påtal om sitta fast på gamla jobbet tänkte vi flytta över hjullager hubbarna i från bilens bakaxeln till den "nya vi skulle sätta på bilen" När pressen var uppe på 15 ton och det inte hade rört sig en mm så gav vi upp wink

Kan ju hända tråkiga saker om man tar i för mycket tongue Har ingen mätare som funkar på vår, men det kom aggressiva ljud från bulten när den började röra sig roll

Enligt uppgift bottnar den på 200 ton, så man får gå försiktigt fram wink


10 163 Inlägg
19 december 2016
#748
MaskinarN skrev:
Lucif3r skrev:
Ptja.... Det där bör väl hålla iaf tongue

Jag håller tummarna wink Gick upp till 6 mm från 5 mm för säkerhets skull tongue
ssmon skrev:
Lika fint som vanligt!

Man tackar, det gäller att ta bort bilderna på det som ser värst ut lol
Djo skrev:
Påtal om sitta fast på gamla jobbet tänkte vi flytta över hjullager hubbarna i från bilens bakaxeln till den "nya vi skulle sätta på bilen" När pressen var uppe på 15 ton och det inte hade rört sig en mm så gav vi upp wink

Kan ju hända tråkiga saker om man tar i för mycket tongue Har ingen mätare som funkar på vår, men det kom aggressiva ljud från bulten när den började röra sig roll

Enligt uppgift bottnar den på 200 ton, så man får gå försiktigt fram wink

Ja den på det jobbet botade på 18 ton och när det inte ens börjar knacka i grejerna så är det bara och ge sig wink Men 200 ton ja då jävlar säger jag haha.

Haha kan jag tänka mig bytta några busningar på 240in när jag fortfarande gick i skolan min lärare gick när han såg vad pressen stog på wink äsch den kommer snart sade jag när pressen började närma sig 12 ton haha knackade brakade gnisslade och så sade det plopp wink sen var det bara och knöla i den nya wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 861 Inlägg
21 december 2016
#749
På tal om kul historier med press! Hade ett par däck när jag gick på skolan... Skulle kränga av från fälg och ja jag va rutinerad började som vanligt plocka ventil släppte luft, kolla vikter la den i "klon" för att klämma av däcket från vulk kanten där tog det stopp minsan! Rådde inte på... Inte ens nära!

Slutade efter lite strykning medhårs att jag fick prova pressen modell STOR (typ 200ton sizen) och den fick jobba ett tag innan däcket klev av ;p Det är historian om mina första BBS fälgar! Det gick bra inga skader varken material eller personal :'D


10 163 Inlägg
21 december 2016
#750
Dr_struts skrev:
På tal om kul historier med press! Hade ett par däck när jag gick på skolan... Skulle kränga av från fälg och ja jag va rutinerad började som vanligt plocka ventil släppte luft, kolla vikter la den i "klon" för att klämma av däcket från vulk kanten där tog det stopp minsan! Rådde inte på... Inte ens nära!

Slutade efter lite strykning medhårs att jag fick prova pressen modell STOR (typ 200ton sizen) och den fick jobba ett tag innan däcket klev av ;p Det är historian om mina första BBS fälgar! Det gick bra inga skader varken material eller personal :'D

Då jävlar i mig sitter däcket fast.

värsta jag vart med om var väl när jag bytte däck på mina kromade 18 till 240in där vi fick vara 4pers med däckjärn som höll på för att få av gammla däckena i jämförelse med 200 tons press så känns det dock futtigt wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 861 Inlägg
21 december 2016
#751
Djo skrev:
Dr_struts skrev:
På tal om kul historier med press! Hade ett par däck när jag gick på skolan... Skulle kränga av från fälg och ja jag va rutinerad började som vanligt plocka ventil släppte luft, kolla vikter la den i "klon" för att klämma av däcket från vulk kanten där tog det stopp minsan! Rådde inte på... Inte ens nära!

Slutade efter lite strykning medhårs att jag fick prova pressen modell STOR (typ 200ton sizen) och den fick jobba ett tag innan däcket klev av ;p Det är historian om mina första BBS fälgar! Det gick bra inga skader varken material eller personal :'D

Då jävlar i mig sitter däcket fast.

värsta jag vart med om var väl när jag bytte däck på mina kromade 18 till 240in där vi fick vara 4pers med däckjärn som höll på för att få av gammla däckena i jämförelse med 200 tons press så känns det dock futtigt wink

Va lite halvnervös med att mata på tryck... Ville ju inte fucka fälgbanan heller big_smile


10 163 Inlägg
21 december 2016
#752
Dr_struts skrev:
Djo skrev:
Dr_struts skrev:
På tal om kul historier med press! Hade ett par däck när jag gick på skolan... Skulle kränga av från fälg och ja jag va rutinerad började som vanligt plocka ventil släppte luft, kolla vikter la den i "klon" för att klämma av däcket från vulk kanten där tog det stopp minsan! Rådde inte på... Inte ens nära!

Slutade efter lite strykning medhårs att jag fick prova pressen modell STOR (typ 200ton sizen) och den fick jobba ett tag innan däcket klev av ;p Det är historian om mina första BBS fälgar! Det gick bra inga skader varken material eller personal :'D

Då jävlar i mig sitter däcket fast.

värsta jag vart med om var väl när jag bytte däck på mina kromade 18 till 240in där vi fick vara 4pers med däckjärn som höll på för att få av gammla däckena i jämförelse med 200 tons press så känns det dock futtigt wink

Va lite halvnervös med att mata på tryck... Ville ju inte fucka fälgbanan heller big_smile

Haha kan förstå det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

505 Inlägg
31 december 2016
Trådstartare
#753
Kunde klämma in en skvätt verkstadstid i mellandagarna smile

Fick ju de främre bladfjäderfästena färdiga sist, så nu var det dags för de bakre. Jag tror lösningen blev mer eller mindre så enkel som möjligt, vilket alltid är trevligt när man sen ska bygga wink

Började med att kapa upp delarna, till vänster har vi 120x8 mm plattjärn och till höger 75x6 mm. Jag hade byggt allt i 6 mm men vi hade inga så breda plattjärn i den tjockleken så det fick bli lite överdimensionerat tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f7edf02e6881f19b5fd5996535b35eae.jpg
Använde samma distans som till de främre fästena
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-dfd3006d1c8b9606f36c160e6667cf46.jpg
Ritade med rits och sågade i bandsåg, tar ett tag när det är 8 mm men det är rätt smidigt annars
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5213d8491e898043d10fe5520ca896d8.jpg
Och så ska det sitta ihop, ingen boxning här eftersom fästet mer eller mindre bara tar krafter uppåt och i sidled, det vill säga inte framåt/bakåt som det främre fästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d23a7cab2580fd4b57aa502097d5a6e0.jpg
Försökte spänna ihop så rakt som möjligt runt distansen och punkta upp det hela
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b3bae5c35a2c6d21bf36e5a16facc0e6.jpg
Sen var det bara att elda ihop det, inget som jävlades nåt speciellt så det var trevligt smile Kanske bättrar ändarna på svetsarna i ett senare skede då en kompis anmärkte att avslutet är känsligast för sprickor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f4f6b90761ec4957e4da78e55322f59c.jpg
Och med samtliga fästen klara var det dags att släpa fram axeln och dra dit fjädrarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8bae0064c8e3c8d21000c854559da8b5.jpg
Skruvade dit fästena provisoriskt för att kolla så mina mått inte var helt åt helvete, med centreringen av axeln i kickupen och så. Det var dock helt ok så jag körde vidare på måtten jag hade...
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-077665a30e5ca08afc4f2fcb80d54bf1.jpg
...och svetsade dit de främre fästena.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f447bf59983b0aeb2c55e61988597acf.jpg
Nu kunde jag lyfta axeln så de bakre fästena gick emot ramen och därmed kolla det måttet också. Här tyckte jag att mina tidigare mått placerade fästena lite väl långt fram så jag lät fjädrarna bestämma istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3b0197284566cf734114ee0d1f6e2031.jpg
Och där punktade jag dem. Provade rörelsen och det ser bra ut, nedre ändläget kommer nog bestämmas av stötdämparna sen, för just nu tar det inte stopp förrän hänket bottnar i fästet tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c76aeac8518923357b8e12d1330e9b0f.jpg
Glömde fota efter helsvets så tog en innan den ställdes in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4518ad0fb1fbf6a40a30a569975a969d.jpg

Och härmed har jag ett rullande chassie, även om jag inte hann med att montera båda axlarna tongue Nästa steg och även det i princip sista på själva ramen är att bygga motorfästen big_smile

Så inom en inte allt för avlägsen framtid kanske jag släpper ner motorn på skiten och hoppas på att ramen inte går av på mitten wink

Edit: GOTT NYTT ÅR big_smile
Senast redigerat av MaskinarN (31 december 2016)


Forummoderator
26 351 Inlägg
31 december 2016
#754
Stiligt som vanligt!

Gott nytt år grabben!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

505 Inlägg
31 december 2016
Trådstartare
#755
Mack skrev:
Stiligt som vanligt!

Gott nytt år grabben!

Gott nytt år big_smile


10 163 Inlägg
31 december 2016
#756
Gott Nytt År och blir bra det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

74 Inlägg
31 december 2016
#757
Den absolut bästa tråden på garaget! Tack för underhållningen du ger oss som följer.
Fortsätt så här 2017, hoppas vi får se det färdiga resultatet snart!
Gott nytt år

505 Inlägg
14 januari 2017
Trådstartare
#758
Jahapp då skulle man komma igång efter jul och tentor och sånt.. och så blir man sjuk tongue

Men lyckades släpa mig till verkstan en stund iaf

Eftersom det var dags för PV:n att dö och den står i en ouppvärmd lokal fick jag börja i en annan ände. Vi har nämligen en dieselkanon som stått trasig rätt länge, brossan hade tagit fram och provat laga den så jag gjorde ett försök jag med.

Och var det ljus! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4628e7272b70e5bd21e16720e8875731.jpg
Med ett lite trevligare klimat gav jag mig sedan på PV:n
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8f86ff0e9855fa62c5451bf4809258b4.jpg
Tänkte börja plocka ner fronten så det sen blir lättare att tömma motorrummet. Skärmarna behöver bort först såvitt jag kan se, vilket visade sig jobbigt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4ddc785a2f23eb7c07de77898c20978f.jpg
De sitter med ganska många skruvar, som är mutter i motorrummet och spårskalle(!) i hjulhuset, dvs fullständigt omöjligt att få grepp i tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-36badab1d8a00b291f9a0b5e8829a5dc.jpg
Så jag fick inte ens loss en av skärmarna under dagen hmm Dock bara en kvar, där spårskallen istället sitter inne i kupén, inne i väggen på karossen så den inte går att nå big_smile Hälften av skruvarna har redan fått smaka vinkelslip så får se om jag kan nå den sista också.

Men jag ska få mekhjälp imorgon så hoppas på underverk wink
Senast redigerat av MaskinarN (14 januari 2017)


10 163 Inlägg
15 januari 2017
#759
Någon har bytt skärmar på den där förr för det är inte spårskruv orginal.

Tur kapen finns iallafall smile
Senast redigerat av Djo (15 januari 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

505 Inlägg
15 januari 2017
Trådstartare
#760
Djo skrev:
Någon har bytt skärmar på den där förr för det är inte spårskruv orginal.

Tur kapen finns iallafall smile

Så sant, den andra skärmen satt till mer än hälften med sexkantsskruv i clips, som det brukar vara på Volvo. Mycket smidigare smile

Skärmarna är i glasfiber så definitivt bytta cool



Sök