Blev en ganska bra helg, lite svetsar som jävlades men annars avkopplande jobb
Mätte allt inför tillverkning av bladfjäderfästen, vilket var bra för inga av måtten jag hade stämde
Ramen är 14 mm smalare än på ritningen där de ska sitta, platåerna på bakaxeln hade jag nog gissat var de satt så där skiljde runt 150 mm och slutligen var bussningarna i fjädrarna en annan bredd
Men jag kollade och dubbelkollade sen hade jag mina mått att gå efter
Började med att släpa fram röret som blev över, hade inget intresse av att lyfta upp det i sågen en gång till så jag plockade en bit med plasman istället
Lyckades göra ett hyfsat snyggt snitt med lite mothåll som hjälp, kanske inte är en djävulsmaskin ändå
Övriga snitt behöver vi inte titta nämre på
Kapade till det i sågen, efter många olika ritningar på fästena bestämde jag mig för att det var lämpligt att använda röret när jag ändå hade det liggades.
Sen avbröt jag genom att ge mig på den fastrostade bulten i den ena bladfjädern. När jag köpte dem försökte säljaren förgäves slå ut den med hammare, men pressen funkade bättre. Dock satt den som satans jävlar så med hammare kunde man nog hållit på ett tag
Sen återgick jag till fästena. Kapade upp en hög med bitar
Och såhär ska det sitta är det tänkt
I och med att avståndet på platåerna och därmed fjädrarna inte var rätt blev röret väldigt kort, men jag tror det ska vara tillräckligt med plats för att svetsa ändå
Fixade lite hål, bulten ska vara något så exotiskt som en 9/16" vilket i vettiga enheter motsvarar 14.29 mm. För att det skulle styra utan för mycket glapp borrade jag 14.5 mm.
Bussningarna är tänka att låsas fast av bulten, något jag inte trodde först. Detta gjorde att jag fick göra fästet smalare. Det gjorde även att bredden behövde bli ganska exakt, bred nog för att få in bussningen men smal nog att klämma åt runt den. Som synes är bussningarna ganska slitna så jag får beställa ett par nya sådana ihop med bultar
För att få bredden rätt svarvade jag en distans att montera ihop det runt.
Jag gjorde den två tiondelar större än bussningen som ska vara 3" enligt uppgift
Efter att två olika svetsar hade jävlats med mig fick jag den ena att funka
Började med att svetsa plattjärnen löst innan jag satte det på rören
Ibland blir svetsarna snyggare än annars
Så nu återstår bara att svetsa dem på ramen också, sen får jag ge mig på de bakre fästena