3506
Sök

Lackeringsproblem, grundarbete.

2 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#1
Hej,
Vet inte hur många trådar med lagning av ytrost jag läst men jag hittar inget riktigt bra svar på detta, hoppas nån här har bra koll på vad nästa steg bör vara. Tanklocket på bilden har slipats och blästrats ner till ren plåt. Rosten hade gnagt en del på plåten men jag tyckte ändå inte att det var så farligt att det var värt att spackla. Istället valde jag att gå direkt på Hagmans silikonbortagning och sedan Hagmans 1-k slipbara grundprimer. Jag har lagt flera lager med denna primer och slipat ner den emellan. Tyvärr som ni kan se så syns det fortfarande porer i grundarbetet som säkerligen även kommer synas efter lackeringen (det är inte första försöket om man säger så). Hur tycker ni att jag ska göra för att få till detta?

1. Finspackel på ovanstående grundprimer, slipa ner och sen lacka och hoppas på det bästa?
2. Slipa ner allt igen, spackla med fin spackel och sen gå på med slipbara grundprimer och hoppas på att det ser bättre ut?
3. Köpa nån slipgrund, slipa och sen lacka på det?
4. Finns det nån genväg? Kan man möjligtvis fylla igen porer med klarlack innan lackfärg och ytterligare lager med klarlack?

Hoppas det blev hyfsat tydligt.
Mvh Erik

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204659/204659-cd01c695283a8a7e98789de6008f7f69.jpg
Tanklock

1 146 Inlägg
7 maj 2014
#2
du har ju slarvat med grundarbete så blir det så... lätt hänt med porer
slipa ner allt sen spacklar du i dom slipa grunda se evt om du har missat något sen om inte
kör på färg sen klarlack om det nu behövs...


5 119 Inlägg
7 maj 2014
#3
Jag hade bara kört på en slipgrund/sprutspackel och sedan slipat och lackat smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 136 Inlägg
7 maj 2014
#4
mb_pucken skrev:
Jag hade bara kört på en slipgrund/sprutspackel och sedan slipat och lackat smile

ser för djupt ut att sprutspackla då går det åt 950lager och risken att det går åt helvete är överhängande.


matta ner ytan och på med spackel och avsluta med slipgrund och måla.

tror nämligen att hålen är för djupa för att sprutspackel ska klara att täcka det där på ett bra sätt utan risk för sjunkning.

Kör fort så hinner inget hända...

91 Inlägg
7 maj 2014
#5
Känns lite som att det är ett saab lock... nästan enklare att jaga tag i ett bättre begagnat på nån skrot..
jag höll på själv med mitt ett bra tag innan jag gav upp helt och jaga tag i ett nytt istället..
gäller bara att ha lite tur med sig och hinna vara på självplock skrotar..

kostar igentligen mindre om man tänker efter.. Spackel slippapper och tid vs snabb visit till skroten och hitta ett rostfritt istället..

Det är väl mitt tips..


7 394 Inlägg
7 maj 2014
#6
mb_pucken skrev:
Jag hade bara kört på en slipgrund/sprutspackel och sedan slipat och lackat smile

håller med,, om det är porer i plåten så MÅSTE man spackla,, antingen då vanligt spackel,, eller sprutspackel/slipgrund,,


2 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#7
Tack för svaren!
Det är mycket riktigt ett Saab-lock och tanken på ett bättre begagnat har slagit mig, men nu fortsätter jag mest för att lära mig. Bilen ska säljas och är inte värd särskilt mycket så går det ännu mer åt helvette så är det inte hela världen (måste ta mer fläckar än bara tanklocket). Klart är att jag fått bra mkt mer respekt för rost och lackering i allmänhet.

Det verkar ju inte finnas några genvägar... så spackla blir väl oundvikligt. Kanske dum fråga men jag ställer den ändå, en slipbar primer kan aldrig ersätta sprutspackel eller slipgrund? Har ni nåt tips på en vettig slipgrund?


Sök