Här har det varit dött, ber om ursäkt för det! Har haft fullt upp med husrenovering och annat pill ända sedan jag fick tillbaka högerhanden, så det har inte hänt så mycket. Har även haft fullt upp med att sälja av en stor del av mitt lager av delar för att... kunna köpa andra delar.
Iallafall, väl hemma från Ystad märkte jag att en av AN-slangarna till oljekylaren började droppa - det var visst en skada mitt på den, som förvärrades lagom till att vi kom hem (tur det inte kom tidigare iallafall). Så jag kostade på bilen nya stålomspunna slangar fram till termostaten. Lika bra att ha ordentliga grejer, speciellt så nära grenrör och downpipe. Det var inte billigt, men det kostar att ligga på topp.
Tyvärr ligger de lite dumt till, så det var bara av med turbo och grenrör. Börjar få rutin på det där.
Jättebra! Bytt och klart! Lät dock de främre AN-slangarna mellan termostaten och oljekylaren sitta kvar, då de såg fina ut.
Någon vecka senare lastades frugan och svärmor som var på besök in i bilen för en tripp till Motala. Ungefär halvvägs blinkar oljetryckslampan till och börjar sedan lysa konstant. Stänger av bilen direkt, och rullar in på en busshållplats som låg lägligt till, som tur var. Öppnar huven... Helt tomt på olja. Det var inte svårt att hitta var den försvann heller....
Ni minns slangarna jag lät sitta kvar eftersom de såg fina ut? Jo visst, det gjorde de fortfarande... Förutom att den ena anslutningen SEPARERAT från slangen. Så all olja sköts ut på några sekunder... Det var ingen vacker syn. Låg ju i ca 100km/h, så vinddraget hade gjort att ALLT var dränkt i olja...
...Även på utsidan...
Som tur var hade jag en oöppnad dunk olja som jag inte fått tummen ur att lasta ur bagaget. Även verktyg fanns där bak, så jag lossade den friska slangen från oljekylaren och kopplade på den ändan av termostaten som släppt, så jag kopplade förbi oljekylaren. Den slangen var tät, så det var bara att fylla på ny olja och vända hemåt för att byta bil. Motorn klarade sig som väl var, skönt med något positivt iallafall.
Jag tvättade bil och underrede noga för att få bort all olja, och efter en hel del arbete såg det bra ut igen. Jag beställde mer stålomspunnen slang (känner att det börjar bli dags för sponsor
), och skulle byta även dessa slangar... Men vad händer på den andra slangen? Jo, SÅKLART så drar jag av 45° AN-kopplingen när jag spänner fast den på den nya slangen. Fick borra ut den för att rädda slangen...
Vid det här laget tröttnade jag och gick in och byggde paneler i sovrummet istället. Får väl bjuda på en bild på katten som kollar så arbetet är godkänt.
Sedan dess har bilen stått då motivation har saknats. Tänkte dock ta ett ryck nu snart, bilen har ställts av för säsongen men det är dags för besiktning då den har gått ut, så det blir att montera slangen med ny AN-koppling som har inhandlats och ligger i garaget, byta lite smått inför bess och köra in den där, sedan göra en ordentlig tvätt och ställa in den i garaget för vinterförvaring. Har lite att pilla med i vinter med, finns en del grejer jag planerar att göra som står på kö. Stay tuned!