Hade en dag i garaget där jag gjorde... ja, vad gjorde jag egentligen? 🤔 Det var en äkta ADHD-session, jag var på ett ställe och skulle göra något och såg då att "oj, det här ska ju också göras så jag påbörjar det", "nä men oj då måste ju det här göras först"...osv osv. Totalt kontraproduktivt när man vill få så mycket gjort som möjligt, och... totalt jag.
Jag började med att se om jag kunde få dit sidokjolarna, men då ville jag först lacka fästena som sitter på B-stolparna. Och om jag ändå gör det vill jag ju göra vid den ytrost som finns i vecken på de bakre hundbenen också, innan kjolarna monteras. Men det är för kallt för att lacka nu, och jag känner inte för att lägga ett lager färgdamm på varenda pinal som är demonterad. Så jag valde att chansa på att göra en kompromiss som brukar bli sisådär med metalliclack - bättra med pensel. Resonerade som så att jag kan bättra på det med airbrushen framöver, men då är det redan fritt från rost iallafall. Dåligt med bilder på det tyvärr, men jag punktblästrade och körde för säkerhets skull även med rostomvandlare. Sen målade jag med CA-primer.
När jag ändå hade lite primer blandad så tog jag tag i vingen. Fästena till den har med åren skavt lite på lacken, så jag ville pensla i det när vingen ändå ska bytas. Sååå jag började skruva loss vingen.
Skruvarna var rätt så rostiga, men alla fyra lossnade utan problem.
Tog ut kablaget, och bände försiktigt bort vingen med plastverktyg.
Limresterna skrapade jag bort med ett spetsigare plastverktyg och värmepistol.
Det sista tog jag med förtunning. Var lite nervös över att skada lacken när jag skrapade, men nu när jag torkade rent det sista kunde jag konstatera att den klarade sig.
Bakluckan är justerad ganska långt åt höger, gissar på att det är för att kablaget till vingen går på vänstersidan? Ser lite skumt ut oavsett, jag hade velat justera det, men det får bli nån gång framöver. Och vi vet alla vad det betyder.
Jag monterade tillbaka detaljerna på R-vingen. Kablaget var tyvärr klippt på den, så jag fick tillverka ett nytt. Hade kunnat använda originalvingens, men då hade den ju inte haft något. Jag hade dessutom ett kontaktstycke av rätt sort liggandes, så det löste sig rätt så smidigt.
Bromsljuset polerades upp och monterades temporärt med fel skruv - jag hade bara en m5 torxskruv i rätt längd liggandes, så jag ska förzinka originalen.
Original finns det ingen gummigenomföring där kablaget går in i luckan - eller det fanns iallafall inte det på min bil, men jag vill gärna ha det på det nya kablaget. Jag rotade i gömmorna och hittade en som passade, och trädde den över det nya kablaget innan kontaktstycket hamnade på plats.
Här ser man var det har skavt. På en del ställen är grundfärgen kvar, men det har skavt igenom den också på sina håll. Där ville jag inte punktblästra, det hade tagit en alldeles för stor yta, så det tog jag med en liten roterande stålborste på dremeln.
När primern torkat blandade jag till lite lack. Jag testade ett tips jag läst nånstans här på forumet gällande att bättra metalliclack och blandade ihop färg och klarlack i en separat kopp för de små bättringarna, så de bättras i ett enda moment. De "större" ytorna tog jag i två moment som man brukar.
Blev helt okej ändå. Fästena sitter på B-stolpen innanför dörrarna och är normalt bara pulverlackade svarta, så de kommer knappast sticka ut mer än så trots att de är penslade.
Tog ingen bild på hjulhusen förrän allting var klart, men det blev helt okej. Det syns lite grann om man tittar noga, men det är fritt från rost nu iallafall.
Xebers76 skrev:
Besticken smakar äkta Volvo sen
Automatiskt värsta gourmetmåltiden!