3424
Sök

"Projekt Lolvo" - Mappad, resan mot regbes!

Brukisen som blev finbil! Stilren styling för att göra bilen personlig. :)

185 546 Visningar
Uppdaterades senast 21 oktober
2 306 Inlägg
14 januari
Trådstartare
#301
Xebers76 skrev:
Så fin som den blir nu så kan du ju inte köra den i regn! lol

Bilen ska minsann köras... men frivilliga underredstvättare är välkomna när som helst. big_smile big_smile
Lucif3r skrev:
Att du inte kostade på förstärkningsöron till momentbryggsinfästningen på bakaxeln. Den är ju skapligt klen redan orginal, och nu med hårdare/stumma bussningar kommer ju påfrestningen bli skapligt mycket högre.

Jo, jag kom på det när jag höll på att montera momentstaget. "Är inte det där fästet lite väl klent...?" lol Så det blir backjobb på det.
https://i.imgur.com/n1u3Uuw.jpeg


2 306 Inlägg
24 januari
Trådstartare
#302
Fick hem ett nytt växellådsgummi som åkte på plats i balken. Fick även en packbox till utgående axel på M90in som ska monteras, såg att den börjat svetta olja där så det är lika bra att passa på nu när kardan ändå är borta.
https://imgur.com/Hs3H0Dn.jpeg

Monterade bränslefiltret i sin hållare. Höll på att glömma gummiskydden, men de gick precis att klämma på plats i efterhand utan att lossa filtret.
https://imgur.com/hzTkkuX.jpeg
https://imgur.com/kdCaXuy.jpeg

Fick hem förstärkningen för bakaxelinfästningen. Eftersom jag kom på detta så pass sent, när axeln redan var lackad och på plats igen, valde jag varianten från bakaxeldelar som är "bolt on" och går att skruva ihop på plats. Den är dubbelt så dyr som en vanlig som man svetsar dit och det blir inte lika cleant, men jag slipper göra om en massa arbete, så det var inte ett svårt val.
https://imgur.com/ZHhklyp.jpeg

Grundade med zink och lackade den - använde sprayfärg här, ville inte ha ett onödigt tjockt färglager mitt i förstärkningen.
https://imgur.com/pEW283t.jpeg
https://imgur.com/vkFXdmK.jpeg

Förstärkningen åkte på plats, använde gänglåsning på alla skruvar. Här ser man också panhardstaget, som fått en grundjustering genom att mäta avståndet mellan skärmkant och bromsskiva. Det är ju dock med bilen uppallad, så jag kommer såklart få finjustera det med axeln avlastad.
https://imgur.com/jWIzoK7.jpeg

Medan jag ändå hade bort momentstagets infästningar passade jag på att se över infästningen i bussningen. Jag skruvade bort den nedre uniballen för att kunna vinkla momentstaget hur som helst utan att det tar i bakaxeln, och drog ut den. Jag misstänkte att allt inte riktigt var som det skulle, och mycket riktigt - när jag drog ut momentstaget ur bussningen såg man att det hade nypt mot bussningens överkant ungefär halvvägs in. Med den nedre uniballen borta gick det att vinkla in staget bättre, och den här gången gled det snällt in hela vägen. big_smile Provade mig sedan fram till den bästa grundjusteringen på uniballsen, ville ju ha den övre lite kortare än den nedre. Till slut hittade jag ett läge där båda skruvarna gled igenom lätt och fint utan att man behövde bryta i staget för att få i dem. Jag höll koll på hur långt ut de var justerade genom att skruva in låsmuttrarna till max, göra en markering på dem och räknade hur många varv ut det var innan de låste emot uniballsen. När jag var nöjd markerade jag även upp avståndet på båda två för att underlätta eventuella framtida justeringar.
https://imgur.com/InCuUUr.jpeg
https://imgur.com/T1w9gOo.jpeg

Mycket mer nöjd med hur det sitter nu, det bryter inte längre varken i axeln eller bussningen.
https://imgur.com/fZNWbin.jpeg

Så skulle jag montera krängningshämmarstaget. Det visade sig att original fästen som jag förzinkade inte behövs med de här bärarmarna, utan krängningshämmarstaget monteras direkt i dem. Den främre infästningen är samma skruv som den nedre stötdämparinfästningen, så de genomgående skruvarna fick lossas för att kunna få upp staget.
https://imgur.com/Im0LMG4.jpeg
https://imgur.com/JzBE2Gh.jpeg

Tog fram den gamla bakvagnsbryggan och såg att en av upphängningarna till avgaset visst sitter på den. Har inte bestämt hur jag ska fästa den, ska det vara i det nya momentstaget så behöver den ju brickas utåt eftersom bryggan är betydligt bredare än vad det är. Ett annat alternativ är att bygga ett eget fäste direkt från underredet. Måttade iallafall upp c/c-måttet från den övre infästningen, så har jag det som en referens.
https://imgur.com/OWzwaz1.jpeg
https://imgur.com/icM8p02.jpeg

Det sitter även ett fäste till handbromsvajern på bryggan. Utan det fästet så flexar vajern en hel del när man drar i handbromsen, så även det måttades upp, den här gången med den nedre infästningen som referenspunkt.
https://imgur.com/AkzhIvd.jpeg

Här är det ju inte lika kinkigt med bredden på staget, så jag mätte var det ska sitta och borrade upp ett hål i momentstaget. En ny klämma hamnade på plats, och så spände jag handbromsvajern. Allting verkar funka fint, tror inte det behövs göras några justeringar ute vid hjulen, men det ser vi mer exakt på besiktningen. big_smile
https://imgur.com/omFAKby.jpeg
Senast redigerat av Mew (24 januari )


2 397 Inlägg
24 januari
#303
Smart val med skruvad förstärkning i det här skedet. Håller det inte går det ju alltid svetsa i efterhand smile


2 306 Inlägg
3 februari
Trådstartare
#304
Lucif3r skrev:
Smart val med skruvad förstärkning i det här skedet. Håller det inte går det ju alltid svetsa i efterhand smile

Ja, det borde hålla bra eftersom det styvar upp oavsett, men det får tiden utvisa. big_smile


2 306 Inlägg
3 februari
Trådstartare
#305
Jag tog bort lacken från fästena till dyrkjolarna och elförzinkade dem. Förzinkade även ett gäng U-formade clips till kjolarna.
https://i.imgur.com/xi0lYoO.jpeg
https://i.imgur.com/044PkIs.jpeg

Så har jag demonterat bilen ytterligare. Alltid kul med det som känns som steg bakåt. roll Lyfte ur motorblocket, och tog ner framvagnsbalken och styrväxeln. Valde att bara lyfta ur motorn den här gången, tänkte att det skulle vara smidigare men fästena var rätt dryga att komma åt och jag fick ändå vinkla lådan en hel del så vet inte om det var värt det. Nu är blocket ute iallafall. Testade två olika grundfärger på det när det målades sist, och grunden jag använde på insugssidan var inget vidare så färgen har släppt en del där. Blir att ta bort färgen och göra om.
https://i.imgur.com/xm7rbuh.jpeg

När motorn var ute sist gjorde jag dumt nog inte i ordning framvagnsbalken, så det ska göras nu istället.
https://i.imgur.com/g7XLSeE.jpeg

Nu finns det även gott om plats att rengöra svåråtkomliga ytor i motorrummet. Har hunnit bli väldigt skitigt på de år som gått sen det lackades, trots att bilen inte använts mycket.
https://i.imgur.com/0b6vvp6.jpeg


2 327 Inlägg
4 februari
#306
Nej plocka inte isär den mer! lol lol


2 306 Inlägg
5 februari
Trådstartare
#307
En oljekylarslang lossnade ju på vägen för några år sen och spolade ut all olja, jag stängde av motorn och frikopplade direkt och hade inga missljud eller något efteråt, men hade en del spån på magneten på avtappningspluggen när jag gjorde ett oljebyte efteråt, så jag ville kolla hur vevlagren såg ut nu när jag ändå hade motorn ute. Och jag är väldigt glad att jag gjorde det. Jag kände på allting innan demontering och där var inget glapp någonstans, men...
https://i.imgur.com/82Vitlx.jpeg

Det har definitivt ätit på lagren. Med tanke på att inget glappat och inga lager snurrat var jag inte så bekymrad... tills jag såg närmare på det ena lagret till cyl 2.
https://i.imgur.com/OO2mSMe.jpeg
Biten i mitten sitter bara fast i en av fyra sidor och rör sig när man petar på den. Snacka om en tickande bomb... hade bara varit en tidsfråga innan det skulle bli problem. 😅 I nederkant av bilden ser man också att styrningen till ett lager till cyl 1 var av, ingen aning hur det gått till - det motsatta lagret hade styrningen kvar och lagret hade inte snurrat.

Som sagt hade jag inga missljud eller någonting, jag rev det bara i förebyggande syfte eftersom jag visse vad som hänt. Slogs lite av hur himla snabbt grejerna kan ta skada, jag stängde av motorn och frikopplade så fort oljetryckslampan blinkade till den där dagen. Att jag inte haft några som helst problem är snudd på ett mirakel. Men jag klagar definitivt inte. 😅 Vevaxeln var helt oskadad. Jag har en uppsättning originalstakar liggandes i praktiskt taget nyskick som jag snodde lagren ifrån, så jag kunde montera ihop allting igen. Hade inget ARP-fett kvar till bultarna så använde moly-fett, det ska funka lika bra. Drog dem till 64nm, lossade, drog till 64nm igen, lossade och drog till 64nm en tredje och sista gång.
https://i.imgur.com/Rih0ZIh.jpeg

Fick göra det jobbet två gånger - första gången jag gjorde det var i fredags kväll, jag var ganska trött och missade att sätta kolvringarna på ett specifikt håll, så jag fick göra om det på lördagen. Så här ska de sitta, för referens:
https://i.imgur.com/RlrLc72.jpeg

Ska måla om blocket också. Jag använde två olika grundfärger när det målades första gången, en på varje sida. Den ena visade sig vara totalt värdelös och började flaga efter några år.

Detta är efter att ha kört med roterande stålborste på båda sidor. Gissa vilken sida som hade den sämre grundfärgen? lol
https://i.imgur.com/GNryb0J.jpeg
https://i.imgur.com/GTytOb1.jpeg

Xebers76 skrev:
Nej plocka inte isär den mer! lol lol

Tro mig, jag kände likadant. lol
Senast redigerat av Mew (5 februari )


2 327 Inlägg
6 februari
#308
Bra när man har lager på lager


2 306 Inlägg
7 februari
Trådstartare
#309
När ABS-enheten flyttades vid lackeringen av motorrummet hamnade bromsrören lite "all over the place", de hängde ut över rambalken och har stört mig på det lite grann ända sen dess. Så nu när jag hade gott om plats passade jag på att böja in dem mot hjulhuset igen, jag försökte få det att se så städat ut som möjligt och blev ganska nöjd ändå, spikrakt blev det såklart inte eftersom det fortfarande är originalrören men allihop går nu att klicka fast i originalhållaren. Passade också på att polera upp rören samtidigt. big_smile
https://i.imgur.com/El2udQS.jpeg
https://i.imgur.com/yTymCAn.jpeg

Motorblocket fick sig två lager färg som grund, använder Corrostabils silvergrå motorfärg för marint bruk.
https://i.imgur.com/EGxXK47.jpeg
https://i.imgur.com/ZzKS0xx.jpeg

Började rengöra framvagnsbalken. Upptäckte att någon tydligen lämnat snorbobbor på styrväxeln nån gång i tiden, antar att fästet lagats? Bilen kan inte ha varit gammal när det gjordes, den har varit i familjen sedan 2008 och jag har all historik sen dess, så det var innan dess.
https://i.imgur.com/Wd0or6B.jpeg

Har inget vatten i garaget så jag tog hem styrväxel och framvagnsbalk för att rengöra dem. Såklart började det toksnöa just den dagen. lol Så fick spola rent dem inomhus i källaren. Rengjorde i omgångar med avfettning och borste tills de såg vettiga ut.
https://i.imgur.com/S8hWcez.jpeg
https://i.imgur.com/fcUZ8ZM.jpeg


2 306 Inlägg
9 februari
Trådstartare
#310
Jag tog hem och förzinkade lite fler detaljer, mestadels till framvagnen.
https://i.imgur.com/rVOiQKb.jpeg

Motorn fick sig två lager silverfärg. smile
https://i.imgur.com/qFtID5j.jpeg
https://i.imgur.com/XN9epbM.jpeg

Styrväxeln blev av med damaskerna och maskerades. Tanken är att den också ska bli lackad i samma silver som motorn, men färgen tog slut. Det var ett tag sen jag köpte den färgen, tydligen har Mekonomen slutat sälja den så fick lägga en beställning online. Den fick nöja sig med etch primer så länge.
https://i.imgur.com/faX9FsZ.jpeg

Framvagnsbalken hade en avdragen skruv i sig sedan länge tillbaks, tror det är en av skruvarna som håller plastkåpan under motorn. Svetsen fick åka fram och lösa det problemet.
https://i.imgur.com/TTF2iPc.jpeg

Så har jag börjat slipa rent balken med roterande stålborste. Jag slipade allt som gick att nå med vinkelharry, sen tog jag kväll.
https://i.imgur.com/R4eaVdR.jpeg


Ruter Knekt
720 Inlägg
2 306 Inlägg
2 306 Inlägg
11 februari
Trådstartare
#313
Bara en liten uppdatering idag - var ner en vända till garaget och slipade färdigt framvagnsbalken, och lackade undersidan av den. Lite smådetaljer slipades och lackades också. smile
https://i.imgur.com/MtwvxeP.jpeg
https://i.imgur.com/usGfZ4Y.jpeg


2 306 Inlägg
23 februari
Trådstartare
#314
Härom dagen när jag var i garaget tittade jag på bakvagnen igen och insåg en sak - jag hade tyckt att fjädrarna var lite väl i spänn. Jämförde bärarmarna med originalen och såg att - det stämmer ju inte. I original bärarmar är den nedre fjäderskålen en bit lägre ner än överfallen till bakaxeln, medan jag monterat dem så de är i samma höjd som överfallen.
https://i.imgur.com/F0HXRIV.jpeg

Det finns hål för att montera de nedre fjäderfästena en bit ner, men det funkar inte för då tar fjädrarna i bärarmarna. Så vad gör man... Fick kapa bort den sneda biten som tog i. Penslade på zinkfärg på snittet för rostskydd.
https://i.imgur.com/3itatED.jpeg

Gjorde likadant på andra sidan, men hålbilden var visst lite sisådär på andra sidans fäste, så fick modifiera det ena hålet lite grann.
https://i.imgur.com/ZhyAyNZ.jpeg

Och fjädrarna på plats igen. Nu är det mycket bättre. smile
https://i.imgur.com/wvzjVm7.jpeg
Senast redigerat av Mew (23 februari )


2 306 Inlägg
24 februari
Trådstartare
#315
Styrväxeln är färdigmålad och torr, så jag tog av maskeringen.
https://i.imgur.com/UnmwQFv.jpeg

Monterade på damaskerna igen - de är i väldigt fint skick, så jag återanvänder dem. Ännu en nördgrej - det gick till och med att rengöra och återanvända originalklämmorna. big_smile
https://i.imgur.com/xGOjleA.jpeg
https://i.imgur.com/op4vq5Q.jpeg

Framvagnsbalken åkte på plats först.
https://i.imgur.com/dDPisum.jpeg

Sen passade jag in styrväxeln mot rattaxeln och skruvade fast den i balken. Även den undre kåpan hamnade på plats. smile
https://i.imgur.com/m7K8XNd.jpeg
https://i.imgur.com/pvV9Qb5.jpeg


2 306 Inlägg
27 februari
Trådstartare
#316
Fästena för ABS-enheten och servobehållaren monterades tillbaka.
https://i.imgur.com/3hZpL6C.jpeg

Krängningshämmarstaget monterades (igen roll), men det fick sig nya gummibussningar denna gång.
https://i.imgur.com/7FWaOOK.jpeg

Länkarmarna monterades tillbaka. Fick borra upp skruvhålet i fästena för stabstagen, sen monterades de dit.  Vinklade dem lite framåt precis som det är original.
https://i.imgur.com/1kx8kqb.jpeg

Enligt original monteringsanvisning ska stabstagen skruvas åt så avståndet från bricka till bricka är 42mm. Tycker det känns lite... lite, men det kanske bara är för att jag alltid dragit åt dessa alldeles för hårt tidigare. lol Men vi lär väl märka om de behövs spännas.
https://i.imgur.com/kkXO7EA.jpeg

Och så hade jag samlat på mig en hög med fästen och skruvar som det var dags att rengöra, och orkade inte hålla på med tandborste denna gång. Så jag tog hem dem, och så hoppas jag på att min bättre hälft inte märker något. big_smile
https://i.imgur.com/ymSeZpA.jpeg


2 327 Inlägg
27 februari
#317
Besticken smakar äkta Volvo sen lol


2 306 Inlägg
2 mars
Trådstartare
#318
Hade en dag i garaget där jag gjorde... ja, vad gjorde jag egentligen? 🤔 Det var en äkta ADHD-session, jag var på ett ställe och skulle göra något och såg då att "oj, det här ska ju också göras så jag påbörjar det", "nä men oj då måste ju det här göras först"...osv osv. Totalt kontraproduktivt när man vill få så mycket gjort som möjligt, och... totalt jag. lol

Jag började med att se om jag kunde få dit sidokjolarna, men då ville jag först lacka fästena som sitter på B-stolparna. Och om jag ändå gör det vill jag ju göra vid den ytrost som finns i vecken på de bakre hundbenen också, innan kjolarna monteras. Men det är för kallt för att lacka nu, och jag känner inte för att lägga ett lager färgdamm på varenda pinal som är demonterad. Så jag valde att chansa på att göra en kompromiss som brukar bli sisådär med metalliclack - bättra med pensel. Resonerade som så att jag kan bättra på det med airbrushen framöver, men då är det redan fritt från rost iallafall. Dåligt med bilder på det tyvärr, men jag punktblästrade och körde för säkerhets skull även med rostomvandlare. Sen målade jag med CA-primer.

När jag ändå hade lite primer blandad så tog jag tag i vingen. Fästena till den har med åren skavt lite på lacken, så jag ville pensla i det när vingen ändå ska bytas. Sååå jag började skruva loss vingen. tongue

Skruvarna var rätt så rostiga, men alla fyra lossnade utan problem.
https://imgur.com/I3QTPok.jpeg

Tog ut kablaget, och bände försiktigt bort vingen med plastverktyg.
https://imgur.com/Hhr9a3M.jpeg

Limresterna skrapade jag bort med ett spetsigare plastverktyg och värmepistol.
https://imgur.com/419nKvl.jpeg

Det sista tog jag med förtunning. Var lite nervös över att skada lacken när jag skrapade, men nu när jag torkade rent det sista kunde jag konstatera att den klarade sig. smile
https://imgur.com/BWsXJYb.jpeg

Bakluckan är justerad ganska långt åt höger, gissar på att det är för att kablaget till vingen går på vänstersidan? Ser lite skumt ut oavsett, jag hade velat justera det, men det får bli nån gång framöver. Och vi vet alla vad det betyder. lol
https://imgur.com/LFuOSjI.jpeg
https://imgur.com/ZtJeESp.jpeg

Jag monterade tillbaka detaljerna på R-vingen. Kablaget var tyvärr klippt på den, så jag fick tillverka ett nytt. Hade kunnat använda originalvingens, men då hade den ju inte haft något. Jag hade dessutom ett kontaktstycke av rätt sort liggandes, så det löste sig rätt så smidigt.
https://imgur.com/r6biMRr.jpeg

Bromsljuset polerades upp och monterades temporärt med fel skruv - jag hade bara en m5 torxskruv i rätt längd liggandes, så jag ska förzinka originalen.
https://i.imgur.com/ZYdUdaq.jpeg

Original finns det ingen gummigenomföring där kablaget går in i luckan - eller det fanns iallafall inte det på min bil, men jag vill gärna ha det på det nya kablaget. Jag rotade i gömmorna och hittade en som passade, och trädde den över det nya kablaget innan kontaktstycket hamnade på plats.
https://imgur.com/sdylFGa.jpeg

Här ser man var det har skavt. På en del ställen är grundfärgen kvar, men det har skavt igenom den också på sina håll. Där ville jag inte punktblästra, det hade tagit en alldeles för stor yta, så det tog jag med en liten roterande stålborste på dremeln.
https://imgur.com/pCzExoB.jpeg
https://imgur.com/Va2GbXY.jpeg
https://imgur.com/N4Ov2zQ.jpeg

När primern torkat blandade jag till lite lack. Jag testade ett tips jag läst nånstans här på forumet gällande att bättra metalliclack och blandade ihop färg och klarlack i en separat kopp för de små bättringarna, så de bättras i ett enda moment. De "större" ytorna tog jag i två moment som man brukar.
Blev helt okej ändå. Fästena sitter på B-stolpen innanför dörrarna och är normalt bara pulverlackade svarta, så de kommer knappast sticka ut mer än så trots att de är penslade. tongue
https://imgur.com/bJ8qJW5.jpeg

Tog ingen bild på hjulhusen förrän allting var klart, men det blev helt okej. Det syns lite grann om man tittar noga, men det är fritt från rost nu iallafall. smile
https://imgur.com/on5GI4Z.jpeg
https://imgur.com/078CNfn.jpeg

Xebers76 skrev:
Besticken smakar äkta Volvo sen lol

Automatiskt värsta gourmetmåltiden! lol
Senast redigerat av Mew (2 mars )


2 306 Inlägg
3 mars
Trådstartare
#319
Jag tyckte det var hög tid att ge mig själv en "motivations-morot" i form av att montera bakkjolen!
https://i.imgur.com/r43lqOn.jpeg
Gjorde inte exakt som det stod, till exempel ersatte jag clipsen den ska sitta med i underkant med skruv och mutter, det kändes bättre så.
Monteringssatsen ville att man skulle köpa en limsats som man skulle använda sig av. Den hade jag inte, så jag använde mig av genomskinlig Tec7 istället. Den är ganska dyr, men något av det bästa jag använt mig av när det kommer till montagelim.
https://i.imgur.com/7ILmlov.jpeg

Jag var kluven mellan att dra en hel tjock sträng för att den verkligen ska sitta fast och att dutta dit det i punkter ifall man skulle vilja demontera den någon gång för lackering eller liknande. Det slutade med ett mellanting - men jag hoppas ju såklart på att den aldrig behövs tas bort. Fixerade den, så får den stå och härda i lugn och ro. Anvisningen sade att det skulle härda minst två timmar, men det är ju totalt irrelevant eftersom jag använder ett helt annat lim. Så den får stå något dygn. tongue
https://imgur.com/VqpzHos.jpeg
https://imgur.com/qvX3Zix.jpeg

Fick även hem ett paket med lite delar!
https://imgur.com/9fPxE77.jpeg
Packningar för att få ihop motorn, och ett sprillans nytt hydrauliskt motorfäste. Det finns två hårdheter, jag valde den hårdare varianten. Höger sida har ett hemmabyggt fäste med en vanlig gummikudde, men på vänster sida är det fortfarande en hydraulisk. Den högra är ju ny sedan vi byggde fästet (ny och ny... snart 10 år sedan sjukt nog, men den känns fortfarande som ny iallafall), men den vänstra är originalet sedan bilen rullade ut från fabrik, så jag tänkte att det nog lär göra skillnad med en ny sådan. tongue

Sedan beställde jag även hem en reparationssats/förstärkning för styrväxelinfästningen, mest som en bra-att-ha-grej för att den var billig just då. Styrväxlarna på dessa bilar är ju kända för att spricka i det gjutna godset vid höger fästpunkt. Min är helt intakt, men frågan är om man ska montera det här ändå för att avlasta styrväxelns gods, i förebyggande syfte? 🤔 Vet inte om det finns en poäng med det? Bilen kommer ju inte köras i salt, så den biten kommer inte påverka, men vet inte hur känslig den är för ev smällar eller liknande. Nu hoppas vi ju såklart på att inget sånt händer, men man vet ju aldrig.


2 306 Inlägg
11 mars
Trådstartare
#320
Har haft fullt upp så det har inte hänt mer än lite småpill, har tagit hem och anodiserat och förzinkat lite fler detaljer.
Börjar äntligen få till ytfinishen på förzinkningen och gulpassiviseringen! smile
https://i.imgur.com/kJN1OWD.jpeg
https://i.imgur.com/988h06t.jpeg
https://i.imgur.com/XQ2Ndz8.jpeg
https://i.imgur.com/DD4o1T4.jpeg

Svartfosfatering har jag inte grejer till, så jag körde bonnalösningen med att hetta upp skruvarna tills de glöder och doppa ner dem i olja - valde den mörkaste spillolja från en diesel som jag hittade, ju mer sot desto bättre. lol Började med att använda gasbrännare för att hetta upp skruvarna, men det tog så lång tid så jag bytte till induktionsvärmaren istället. tongue
https://i.imgur.com/UAzkQX0.jpeg

Svartfosfatering har ett så svagt rostskydd så delarna brukar ändå behöva efterbehandlas med olja för att mätta ytan, så det brukar vara kladdigt oavsett. Jag gillar inte den här metoden, kladdiga skruvar är inte min grej - även om de såklart ändå ska torkas av hyfsat innan montering - så det här gjorde jag bara på de få skruvar som jag absolut tycker ska vara svarta - skruvarna som ska hålla kamremskåpan.
https://i.imgur.com/8tzbRbc.jpeg

Lämnade bara av en uppsättning delar i garaget sist jag var där, men jag kunde inte hålla mig från att montera motorfästena iallafall. tongue
https://i.imgur.com/T6zwsuN.jpeg



Sök