3488
Sök

Nybalanserade Eiker e1 skakar lite vi 110+ samt smått anliggande handbroms

600 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#1
Balanserade om mina Eiker e1 då dem skakade kraftigt vid 85-90, när jag fått tillbaka dom skall ingenting förrän 110km/h, tänkt på det me nav ringar aldrig haft det och vet inte riktigt vart det ska sitta.. För om jag kikar på insidan av fälgarna mellan hjulbultshålen ser det ut som att en "packning" skulle få plats? Och så bytte jag den korta handbroms wiren för den gått av och det hjulet jag fick ta isär gick rätt trögt att få på skivan och när jag monterat allt så går hjulet rätt trögt, släppte lite på spännmuttern under ask koppen men blev inget lättar, körde nnån mil rätt hyfsat fort och högerbak blev lite varmare än vänster men inte skållhet utan ljummet.

1 230 Inlägg
8 maj 2014
#2
1. behövs inga navringar på eiker, felet ligger nog i nåt annat.. nån spindelled som är slut eller liknande, slitna bussningar osv.

2. handbromsen på 740/940 är ett helvete.. men det sliter in sig! smile


91 Inlägg
8 maj 2014
#3
ta av däcken igen o sätt på dem igen.. kan vara så enkelt att det inte sitter helt hundra.. varit med om det ett antal gånger fast däcken är balanserade rätt.


600 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
#4
Zzoink skrev:
1. behövs inga navringar på eiker, felet ligger nog i nåt annat.. nån spindelled som är slut eller liknande, slitna bussningar osv.

2. handbromsen på 740/940 är ett helvete.. men det sliter in sig! smile

Eksak skrev:
ta av däcken igen o sätt på dem igen.. kan vara så enkelt att det inte sitter helt hundra.. varit med om det ett antal gånger fast däcken är balanserade rätt.

Vet att krängningshämmarnas bussningar är rätt dåliga och sedan var jag av vägen rätt ordentligt förra hösten men var på en "hemmapulare" som gjorde framvagnsinställning och sa att det var så väldigt lite som felade i toe inställningarna så han knappt reka på det. En plåtfälg gick dock åt vid krashen.
Ja jag får testa montera av dom ikväll igen och kanske putsa lite på navet..

Får hoppas bromsen sliter till sig. tröck bara ihop det som det såg ut att sitta och bromsen funkar framåt och bakåt.
Jag fick dock byta ut sprintarna mot m6 bultar då sprintarna tappades bort tongue

600 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#5
Eksak skrev:
ta av däcken igen o sätt på dem igen.. kan vara så enkle det inte sitter helt hundra.. varit med om det ett antal gånger fast däcken är balanserade rätt.

Kört cirka 50 mil nu och fick nog å tvättade  fälgarna och röck i leder och kikade såg att anläggnobgsytornasytorna på fälgarna såg illa ut testade gnuggade med lite sandpapper så det blev bättre och sedan vibrerar det knappt längre.. Tror ni fälgarna fått mycket stryk nu när jag kan kört lite väl långt på halvdan montering..

600 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#6
https://db.tt/b4ZjpwY6 så ser det ut på insidan..

600 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
#7
Tog å gjorde rent runt naven och anliggningsytorna, smorde upp glidpinnarna och sprutade in lite bromsvätska och motionerade upp bromskolvarna lite. Snurrade vänster fram och då låter det metalliskt som en kula ligger löst när jag snurrar på skivan och den Låser fast sig lite sedan släpper det.. Kan det vara hjullager eller bromsar? Provåkte gick fint upp till 130 sedan vände jag och körde hemmåt så började ratten att skaka igen..

600 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
#8
Zzoink skrev:
1. behövs inga navringar på eiker, felet ligger nog i nåt annat.. nån spindelled som är slut eller liknande, slitna bussningar osv.

2. handbromsen på 740/940 är ett helvete.. men det sliter in sig! smile

Brutit i båda lederna och däck inget glapp men när jag tog bort vänster bromsok tickar det när jag snurrar skivan

600 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
#9
ena framfälgen var knepigt balanserad.. nu skakar den knappt

600 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
#10
synd att alla utom 1 centrum kåpor kom tillbaka spräckta sad

600 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
#11
hmm, ut å gjorde sista ryck innan jag byter bil. Röck vänster fram tyckte jag bromsoket kände lite löst så drog åt det och höger hade en bult lossnat ifrån... så satte nya och drog åt men drar jag åt så låser sig ju bromsarna? hur ska man få dessa att sitta utan att bromsarna sätter i lås ?

871 Inlägg
19 juni 2014
#12
ErsdaHL skrev:
hmm, ut å gjorde sista ryck innan jag byter bil. Röck vänster fram tyckte jag bromsoket kände lite löst så drog åt det och höger hade en bult lossnat ifrån... så satte nya och drog åt men drar jag åt så låser sig ju bromsarna? hur ska man få dessa att sitta utan att bromsarna sätter i lås ?

Om du bytt bult, så är dem för långa så dom tar i skivan = låser bromsen.


600 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
#13
beckstroem skrev:
ErsdaHL skrev:
hmm, ut å gjorde sista ryck innan jag byter bil. Röck vänster fram tyckte jag bromsoket kände lite löst så drog åt det och höger hade en bult lossnat ifrån... så satte nya och drog åt men drar jag åt så låser sig ju bromsarna? hur ska man få dessa att sitta utan att bromsarna sätter i lås ?

Om du bytt bult, så är dem för långa så dom tar i skivan = låser bromsen.

men så var det med den gamla också för jag smorde ju oken just vid början av den här tråden.. bara vid bägge övre pinnar detta händer och den andra är original

600 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
#14
Kollat alla bultar,  balanserat däck, sett till så hjulen snurrar hyfsat lätt. Vickat på ratten och tycktes inte se något glapp mellan högervänster läge, försökte också bryta i spindelleden emot armen den sitter i också det stumt.  Ratten skakar i perioder över 80 men backspegeln på rutan vibrerar redan vid 50. När jag lastat fulla baksätet och en kompis i passagerar sidan ikväll var det lindrigare vibrationer???

871 Inlägg
4 augusti 2014
#15
Balansera om.. kolla hur runda fälgarna är..


600 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
#16
beckstroem skrev:
Balansera om.. kolla hur runda fälgarna är..

Jobbar borta på veckorna så kan inte balansera men tog en järnpinne å höll mor skärmkant sen märkte ja för vid fälg och däck och inget märkvärdig orundhet. Efter jag hissat upp fram drog jag iväg och inget ska upptill 120 sen saktade jag in och så började det igen vid 90 och uppåt

600 Inlägg
14 augusti 2014
Trådstartare
#17
besiktat idag med blanka papper en av gubbarna muttrade att spindel och styrled var slut på en sidan men vet inte om han ångrade sitt utalande eller släppte förbi det. har själv brytit och inte hittat glapp.. sedan kört fälgarna på annan bil som skakade litegran i 80-90 och inte som min vibrator i 90-130


Sök