3415
Sök

Bästa bilen för Autobahn???

296 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#121
Att resa snabbt till södra Tyskland med en gammal Volvo gick tydligen bra för min dotter och hennes familj.

Funderar på att resa till min Grabb i södra Polen. Vilken bil är driftsäkrast Volvo V70 eller BMW 520 Touring ???


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
28 juli 2014
#122
det är en smaksak... jag hade kört bmw


Evildan
28 juli 2014
#123
Micoway skrev:
Att resa snabbt till södra Tyskland med en gammal Volvo gick tydligen bra för min dotter och hennes familj.

Funderar på att resa till min Grabb i södra Polen. Vilken bil är driftsäkrast Volvo V70 eller BMW 520 Touring ???

Ta din fina W123.
Lättreparerad om den trots dess tillförlitlighet skulle strula.
Annars skulle jag åka med V70, det finns fler anledningar till att det rullar en mängd V70 som taxibilar men knappt några BMW.
Det är definitivt inte pga priset för det skiljer inte nämnvärt när Volvon är färdigutrustad.

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 juli 2014
#124
Aningens mer nyanserat svar än föregående talares: V70, BMW 520i eller vad du nu vill åka med kan kvitta. Det är inte bilmodellen som är avgörande utan det tilltänkta exemplarets skick. Jag skulle gissa att en 520i Touring är aningens snålare än en V70. Välj den bil som har en fullt fungerande AC, det kan bli varmt värre i södra Polen, eller Sydpolen som det kanske oxå heter:). DÅLIGT att Evil fortsätter sitt missionerande, men det sitter väl för djupt rotat...Gällande taxibilar så är min kommentar: Det finns taxibilar även i andra länder, inte bara Sverige, beroende på land så brukar de inhemska tillverkarna vara bland de vanligast förekommande

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Evildan
28 juli 2014
#125
Då det korta svaret tydligen inte föll alla på läppen så kommer ett mer utförligt med tillhörande resonemang.

Jag antar att det handlar om den V70 som nyligen problemfritt brukades för att åka till södra tyskland eller en för oss okänd BMW 520i av okänd årgång.
Eftersom denna Volvo har visat sig vara tillförlitlig och vi ingenting vet om BMW kombin är valet för mig väldigt självklart, om nu inte denna BMW 520i är 4-5 år gammal och välskött, då är den givetvis ett vettigare val, men med tanke på den tidigare tilltänkta budgeten för bilköp är inte detta särskilt troligt.

Jag utgår även ifrån att TS som haft mycket erfarenhet av längre resor och bilar i synnerhet förstår vikten av en fungerande klimatanläggning när det åks mot varmare breddgrader.
Förbrukningsmässigt är de tu likvärdiga, någon kör säkert den ena snålare än den andra, men då det handlar om samma förare så är den skillnaden minimal.

Enligt min erfarenhet sedan 10år inom just taxi är den att de som åker V70 har färre problem än de få som åker BMW. BMW vågar inte ens lämna 3års drivlinegaranti på sina spritt nya bilar, tiden taxinäringens fordon har vistas på verkstäder bekräftar varför.

Taxinäringen i Berlin kör huvudsakligen sinaklassiskt beiga Mercedes eller Volkswagen och även i mindre mängd Opel, det finns givetvis fler BMW rullande som taxibilar i tyskland än i vårat lilla land, det stämmer så långt, den procentuella andelen är dock långt ifrån så hög som Volvo har på sin hemmamarknad.
Självklart rullar det även icke inhemska bilmärken som taxi även i tyskland.

Att skriva att mina egenupplevda erfarenheter är ett "djupt rotat missionerande" förmodar jag snarare beror då hur märkesfärgad och kritiskt inställd läsaren av texten är till författaren. Jag föreslår istället att skribenten inriktar sig på att hjälpa TS med fakta och erfarenheter istället för att försöka förminska någon annans åsikter och erfarenheter.

Nu har TS min ståndpunkt i ämnet genom en utförligare beskrivning. Jag har skrivit mitt angående detta ämne i denna tråd och kliver raskt vidare till nästa.
Senast redigerat av Evildan (28 juli 2014)

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 juli 2014
#126
Mico: Som sagt välj bilen med fullt fungerande AC. Jag har haft "mängder" med "skrotbilar". Kollar man igenom bilen innan avfärd (kontrollerar belägg, oljenivå, läckage, däck) så klarar man sig. Rekommenderar att ta med dig en extra "fläktrem" samt verktyg till att byta denna. En extra laddregulator (generatorn...) kan oxå vara bra att slänga ner, tillsammans med 1 liter olja och 2-3 liter kylvätska. Betalar man "resan" (båtöverfarten?) med Visa eller liknande så kan det ingå en gratis reseförsäkring, vill man helgardera kan man ofta köpa till en sådan försäkring för en liten slant, då från sitt vanliga (?) försäkringsbolag eller specialiserade bolag...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Of World
3 369 Inlägg
28 juli 2014
#127
V70in lätt. min 2.4T gick utmärkt ner till balkan (Albanien,Montenegro) 300mil enkel+150mil där omkring=750mil på 2veckor utan krångel drog runt 0,8 blandat.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 juli 2014
#128
Jag körde 1000 mil genom halva Europa med min M5 E34 2006. Rastades en aning på autobahn, sprinter uppåt 250 km/h. Stau på autobahn i 38 graders värme, NYA bilar kokade, den gamla M5:an puttrade på tomgång i mer eller mindre 2 timmar, o pumpade in bra kyla i kupen. Inga som helst tillbud. Den bara gick och gick, om än lite törstigare än 0.8, hamnade på dryga 1.2 för hela resan, men då med 19" hjul som höjer förbrukningen rätt bra. Liknande resa nåt år senare med en Passat 1.8 -91 resulterade i en förbrukning på ca 0.75, farter kring 140-150 på Autobahn. Skall dock tillägga att alla mina bilar är i "toppskick", inget lämnas till slumpen. Undantaget var nämnda Passat, kylaren började läcka lite smått på hemvägen, fick fylla på ca 1 liter var 100:e mil typ, men bilen hade gått långt vid tillfället, 35000 mil. Har aldrig blivit ståendes oavsett bil, även om det var nära när jag 21 år gammal körde genom halva europa med min Ascona B, förgasaren gav upp typ, bilen surade ner sig inom 5 mil, de var jag tvungen att stanna pga bilen var okörbar. Vänta 30 min o sen ut igen o köra 5 mil ungefär, spännande hemresa helt klart, men jag kom hem..Som sagt så var det förgasaren som hade "delat" sig mellan sina tre delar, eller rättare sagt övre delen från mellandelen vilket gjorde att blandningen blev fel. Monterade en Weber o bilen blev klart snabbare och snålare:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
28 juli 2014
#129
Micoway skrev:
Att resa snabbt till södra Tyskland med en gammal Volvo gick tydligen bra för min dotter och hennes familj.

Funderar på att resa till min Grabb i södra Polen. Vilken bil är driftsäkrast Volvo V70 eller BMW 520 Touring ???

Hugget som stucket. Båda alternativen lär sannolikt överleva en tripp till sydpolen utan bekymmer. Välj den du trivs bäst med.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

62 Inlägg
28 juli 2014
#130
Jag skulle rekommendera en BMW 5-serie jag med. Dem rullar fint på Autobahn smile

http://www.spardags.se - Jämför din bilförsäkring
Gilla oss på Facebook: https://www.facebook.com/spardags

296 Inlägg
6 augusti 2014
Trådstartare
#131
Nu har min dotter kört hundratals mil i sommar så nu är det dax för mig att resa till Polen. Men har trista minnen av två kamremshaverier i Polen. Den först gången hamnade jag hos en hora, när kamremmen brast. Hon sa att hon skulle hjälpa mig med bilen. Men på natten försökte hon stjäla mina pengar. Den andra gången hade jag med mig en ny rem till min Volvo 245 som jag bytte själv. Det tog flera timmar men som tur var kom kuggarna rätt på en gång. Vilka bilar skall man akta sig för när det gäller utlandsresa och kamrems brott ? V70 verkar svår att reparera själv utan special verktyg???


...has left the building...
4 474 Inlägg
6 augusti 2014
#132
Om kamremmen går av är motorn skrot, gäller i princip alla bilar nyare än 92/93, det finns dock några undantag, men inte många, o definitivt inga dieslar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
6 augusti 2014
#133
byt kamrem innan du kör så kan du va lugn smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
6 augusti 2014
#135
Vita_Vargen skrev:
Finns bilar med kamkedja annars smile

risken finns ju att det rasar också


1 282 Inlägg
6 augusti 2014
#136
CHEEVA skrev:
Vita_Vargen skrev:
Finns bilar med kamkedja annars smile

risken finns ju att det rasar också

Absolut, risken finns men är betydligt mindre än med en rem smile


Senaste foruminläggen


Sök