2893
Sök

MB e270 cdi k-värde högt. provat det mesta ?

6 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
#1
Hej på er

Min e270 cdi med 61000mil har för högt k-värde, har kämpat med detta ett tag nu men får inte till det. K-värdet var ibörjan 3,6 och får vara 0,9. Efter att ha åtgärdat en laddluftsläcka skönk värdet till 1,9.
Bilen är servad med olja, filter, luftfilter, dieslelfilter.
Fräscha renoverade spridare.
Har varmkört länge, hårt och pressat en hel del men fan vad den sotar när man trycker till på gasen, under normal drift syns ingen svart rök.
Bilen går som en klocka svarar riktigt bra och utan missljud. K-värdet för ca 2000 mil sedan var på 0,3. Jag blir inte klok på detta. Verkstaden har inga förslag, Mercedesverkstaden i stan säger att det är fel på spridarna men det vet jag att det inte är. Inga felkoder, ingen trimbox finns.
Tid och pengar har gott en hel del och nu är jag fan desperat sad

Har någon nått tips till mig ?

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
20 maj 2014
#2

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

6 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
#3
Har provat nåt liknande medel som jag köpte på OK men det gjorde ingen skillnad, är tripak dieselbooster något supermedel som är "bättre" än annat ?

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
20 maj 2014
#4
dieselbus skrev:
Har provat nåt liknande medel som jag köpte på OK men det gjorde ingen skillnad, är tripak dieselbooster något supermedel som är "bättre" än annat ?

STP då eller? Det gör verkligen ingenting...

Jag kör alltid med TriPak i tanken, mitt K-värde är typ ingenting på besiktningarna.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

2 250 Inlägg
21 maj 2014
#5
5 liter 95 på halv tank diesel funkar fint på min Passat tdi -96. 4000 rpm sista kilometrarna in till besiktningen. Detta gav K-värdet 0.8
Ligger på strax under 3.0 annars.

Så i med 3 dl tvåtaktsolja o fyller upp med diesel på närmaste mack.


Tror det var i instruktionsboken det stod att bilen gick att köra med upp till 30% bensininblandning. Eller om det var på en tysk hemsida.
Hur det funkar på din bil, med kanske annan pump än vad jag har, vet jag ej. Fömodligen bäst att kolla först.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
21 maj 2014
#6
varför är du så säker på spridarna?

en v70 D5 vi höll på med den svartrök något överjävligt och där var det spridarna. gick i övrigt perfekt. när man väl tömt ur partikelfiltret och programerat bort den funktionen smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
21 maj 2014
#7
Testa med Tripak, finns på Jula. Jag hade för högt värde på en tidigare bil. Fick tipset om Tripak, slog i en hel flaska, körde 5 mil, sedan var värdet 0 vid besiktning


6 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#8
Tack för tipset men inget jag vill chansa med smile vill ju lösa problemet permanent.

Meaganeowner skrev:
5 liter 95 på halv tank diesel funkar fint på min Passat tdi -96. 4000 rpm sista kilometrarna in till besiktningen. Detta gav K-värdet 0.8
Ligger på strax under 3.0 annars.

Så i med 3 dl tvåtaktsolja o fyller upp med diesel på närmaste mack.


Tror det var i instruktionsboken det stod att bilen gick att köra med upp till 30% bensininblandning. Eller om det var på en tysk hemsida.
Hur det funkar på din bil, med kanske annan pump än vad jag har, vet jag ej. Fömodligen bäst att kolla först.

6 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#9
Ja för att jag själv har bytt alla spridarna mot nyrenoverade smile

Growe skrev:
varför är du så säker på spridarna?

en v70 D5 vi höll på med den svartrök något överjävligt och där var det spridarna. gick i övrigt perfekt. när man väl tömt ur partikelfiltret och programerat bort den funktionen smile


Sök