3079
Sök

Volvo v40 T4 - 99 Går ryckigt och dricker mycket.

5 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#1
Tjena, Har en volvo v40 t4 som går lite ryckigt.

Ligger på låga varv rullandes, ger kanske 1/3 del gas å man känner att den får ett litet ryck, som om de vore automat låda som helt plötsligt växlar ner, vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Dricker jätte mycket! 1.3-1.6 l/m.
Har en tendens att den börjar hoppa mellan 100rpm - 1000rpm när den står på tomgång. Den går upp till 1000rpm sen faller ner mot 0rpm och hoppar upp till 1000rpm igen och sen ner till 0, som att den kämpar för att inte dö.
från 3000rpm då turbon kickar igång då går den som ett skott utan problem.

på vintern när bilen blivit varm och nått arbetstemperaturen så räcker det med att köra kanske 5km så faller temperaturen nästan ner till 0 grader. Åkte till Jönköping i vintras, bilen var kall nästan hela vägen dit.
säkert termostaten som behöver bytas, men kan vara så att detta problem bidrar till de andra problemen?

Bilen har felsökts med OBD och inga felkoder har upptäckts.

Grymt pigg T4 annars! Inte många som orkar haka på!

309 Inlägg
21 maj 2014
#2
Stevo4991 skrev:
Tjena, Har en volvo v40 t4 som går lite ryckigt.

Ligger på låga varv rullandes, ger kanske 1/3 del gas å man känner att den får ett litet ryck, som om de vore automat låda som helt plötsligt växlar ner, vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Dricker jätte mycket! 1.3-1.6 l/m.
Har en tendens att den börjar hoppa mellan 100rpm - 1000rpm när den står på tomgång. Den går upp till 1000rpm sen faller ner mot 0rpm och hoppar upp till 1000rpm igen och sen ner till 0, som att den kämpar för att inte dö.
från 3000rpm då turbon kickar igång då går den som ett skott utan problem.

på vintern när bilen blivit varm och nått arbetstemperaturen så räcker det med att köra kanske 5km så faller temperaturen nästan ner till 0 grader. Åkte till Jönköping i vintras, bilen var kall nästan hela vägen dit.
säkert termostaten som behöver bytas, men kan vara så att detta problem bidrar till de andra problemen?

Bilen har felsökts med OBD och inga felkoder har upptäckts.

Grymt pigg T4 annars! Inte många som orkar haka på!

Det är bara att börja felsöka manuellt då.Leta läckage till att börja med, byt Lambdasonder, lmm, tändsitft,tändspolare, magnetventil.
Kylan har nog inget med det att göra, utan är nog något annat.
Förutsätter att bilen är original ? inga fjollvisslor eller annat påhitt monterat ?

Börja med att kolla läckage, efter det hade jag gissat på lambda.
Senast redigerat av maaw (21 maj 2014)

208 Inlägg
30 maj 2014
#3
Fick du ordning på bilen eller ?
Vad va felet ?

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

5 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#4
maaw skrev:
Stevo4991 skrev:
Tjena, Har en volvo v40 t4 som går lite ryckigt.

Ligger på låga varv rullandes, ger kanske 1/3 del gas å man känner att den får ett litet ryck, som om de vore automat låda som helt plötsligt växlar ner, vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Dricker jätte mycket! 1.3-1.6 l/m.
Har en tendens att den börjar hoppa mellan 100rpm - 1000rpm när den står på tomgång. Den går upp till 1000rpm sen faller ner mot 0rpm och hoppar upp till 1000rpm igen och sen ner till 0, som att den kämpar för att inte dö.
från 3000rpm då turbon kickar igång då går den som ett skott utan problem.

på vintern när bilen blivit varm och nått arbetstemperaturen så räcker det med att köra kanske 5km så faller temperaturen nästan ner till 0 grader. Åkte till Jönköping i vintras, bilen var kall nästan hela vägen dit.
säkert termostaten som behöver bytas, men kan vara så att detta problem bidrar till de andra problemen?

Bilen har felsökts med OBD och inga felkoder har upptäckts.

Grymt pigg T4 annars! Inte många som orkar haka på!

Det är bara att börja felsöka manuellt då.Leta läckage till att börja med, byt Lambdasonder, lmm, tändsitft,tändspolare, magnetventil.
Kylan har nog inget med det att göra, utan är nog något annat.
Förutsätter att bilen är original ? inga fjollvisslor eller annat påhitt monterat ?

Börja med att kolla läckage, efter det hade jag gissat på lambda.

Ja, bilen är helt original. Endast ett 3" halvsats på. Varken visslor eller chip.
Hur kan jag veta om min magnetventil är kass?

5 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#5
Volvo-V40-T4 skrev:
Fick du ordning på bilen eller ?
Vad va felet ?

Har ej funnit felet ännu, bilen är på verkstad efter att vänster drivaxel slitits loss ^^

309 Inlägg
12 juni 2014
#6
Stevo4991 skrev:
maaw skrev:
Stevo4991 skrev:
Tjena, Har en volvo v40 t4 som går lite ryckigt.

Ligger på låga varv rullandes, ger kanske 1/3 del gas å man känner att den får ett litet ryck, som om de vore automat låda som helt plötsligt växlar ner, vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Dricker jätte mycket! 1.3-1.6 l/m.
Har en tendens att den börjar hoppa mellan 100rpm - 1000rpm när den står på tomgång. Den går upp till 1000rpm sen faller ner mot 0rpm och hoppar upp till 1000rpm igen och sen ner till 0, som att den kämpar för att inte dö.
från 3000rpm då turbon kickar igång då går den som ett skott utan problem.

på vintern när bilen blivit varm och nått arbetstemperaturen så räcker det med att köra kanske 5km så faller temperaturen nästan ner till 0 grader. Åkte till Jönköping i vintras, bilen var kall nästan hela vägen dit.
säkert termostaten som behöver bytas, men kan vara så att detta problem bidrar till de andra problemen?

Bilen har felsökts med OBD och inga felkoder har upptäckts.

Grymt pigg T4 annars! Inte många som orkar haka på!

Det är bara att börja felsöka manuellt då.Leta läckage till att börja med, byt Lambdasonder, lmm, tändsitft,tändspolare, magnetventil.
Kylan har nog inget med det att göra, utan är nog något annat.
Förutsätter att bilen är original ? inga fjollvisslor eller annat påhitt monterat ?

Börja med att kolla läckage, efter det hade jag gissat på lambda.

Ja, bilen är helt original. Endast ett 3" halvsats på. Varken visslor eller chip.
Hur kan jag veta om min magnetventil är kass?

Med tanke på hur billiga dom är så kan man lika gärna bara prova med en annan. Så vet man säkert.
Vart bor du ? Har några stycken liggandes.. Annars finns det nog på skrot/blocket.

Dock har du ju typiska symptom på felande lambda.

5 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
#7
Bor i Gbg

152 Inlägg
13 juni 2014
#8
Tändningsmodulen ?  Det är väl "vanligt" fel på T4orna 98, är väl främst vid acc man ska känna av "hacket"
Senast redigerat av Driven08 (13 juni 2014)

X40 Nordic Forum

5 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#9
Driven08 skrev:
Tändningsmodulen ?  Det är väl "vanligt" fel på T4orna 98, är väl främst vid acc man ska känna av "hacket"

Precis!! Det är just under accet som ja känner att det hackar/Rycker va man nu ska kalla det riktigt. Kan det vara tändningsmodulen?

208 Inlägg
4 augusti 2015
#10
Hittat felet ännu ?

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter


Sök