4378
Sök

Laga denna punktering?

237 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
Kom ut till bilen nyss och i däcket (rullat 300 mil) satt denna träplugg och sabbade min kväll:

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185426/185426-56adf1ca384337a539a5aac81f8f89ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185426/185426-51e49ba12595d3204180b80523e0f2af.jpg

Min fråga är nu, går det överhuvudtaget att på ett bra sätt få detta däck reparerat på firma eller är det bara att beställa hem ett nytt?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
28 maj 2014
Teho skrev:
Kom ut till bilen nyss och i däcket (rullat 300 mil) satt denna träplugg och sabbade min kväll:

http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185426/185426-56adf1ca384337a539a5aac81f8f89ac.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185426/185426-51e49ba12595d3204180b80523e0f2af.jpg

Min fråga är nu, går det överhuvudtaget att på ett bra sätt få detta däck reparerat på firma eller är det bara att beställa hem ett nytt?

Kan nog vara svårt att säga innan däcket tagits av från fälgen. Åk till en däckfirma och fråga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

338 Inlägg
28 maj 2014
Tror det ska gå att laga, fast du kan ju börja med att dra bort flisan och kolla hur stort/djupt det är. 
Fast om du måste lämna iväg det och betala för "lagningstid" kan det nog kosta lite.

237 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Teho skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185426/185426-56adf1ca384337a539a5aac81f8f89ac.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185426/185426-51e49ba12595d3204180b80523e0f2af.jpg

Kan nog vara svårt att säga innan däcket tagits av från fälgen. Åk till en däckfirma och fråga.

/Benny

Japp, precis vad jag tänkte göra på fredag. Om däcket gått sönder mitt i slitbanan brukar det ju oftast gå att laga, men här sitter träbiten precis i yttre kanten på slitbanan (däcket är lätt stretchat, 215 på 8" fälg).
Någon mer som har varit med om liknande situation?

Ett nytt likadant däck kostar visserligen bara 750:- men då har jag typ en veckas väntetid på att få däcket, därtill kommer ju balanseringskostnader osv.
Senast redigerat av Teho (28 maj 2014)

4 670 Inlägg
28 maj 2014
Har haft punktering på liknande ställe och dom hade väldigt svårt för o laga det! Men 3 burkar skum så var däcket lagat wink

Dock vinterbil och skrotades sen.
Senast redigerat av Japs-Micke (28 maj 2014)

1 020 Inlägg
28 maj 2014
Bör ej vara några problem o laga om du går till en däckfirma som lagar med lapp. Plugg är egentligen ej godkänt o lär ej funka här heller.
Balansering lär tillkomma då man måste demontera däcket för o sätta lappen

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

KHRacing
29 maj 2014
andreas1 skrev:
Bör ej vara några problem o laga om du går till en däckfirma som lagar med lapp. Plugg är egentligen ej godkänt o lär ej funka här heller.

Andreas: ej godkänt som i OLAGLIGT ?

aldrig hört talas om & har fått lagat säkert 15 däck under mina år med bil - med just plugg

9 117 Inlägg
29 maj 2014
KHRacing skrev:
andreas1 skrev:

aldrig hört talas om & har fått lagat säkert 15 däck under mina år med bil - med just plugg

Som sagt: varför är inte det godkänt? Har också fått en massa punkteringar lagade med plugg, och aldrig haft några problem med det.

1 125 Inlägg
29 maj 2014
Putteliten skrev:
KHRacing skrev:
andreas1 skrev:

Som sagt: varför är inte det godkänt? Har också fått en massa punkteringar lagade med plugg, och aldrig haft några problem med det.

Har aldrig hört talas om att det skulle vara olagligt,lagar säkert en 8-10 däck i veckan med just plugg

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
29 maj 2014
finns någon historia man trär in från insidan med en stål pinne och lim det borde fungera i det där fallet...

hade punka en morgon på min ena bil där hittade jag 3hål. fattar inte hur det kan vara så mycket skit på vägarna att man lyckas få 3st hål från att ha varit 100% tätt i 3månader.

Kör fort så hinner inget hända...

1 020 Inlägg
29 maj 2014
KHRacing skrev:
andreas1 skrev:

Vad jag fått lära mig så ja ej laglig. Troligen för att dessa strängar ej förstärker området runt skadan.
Har själv oxå fått lagat med sånt förr, numera används bara lapp.
Detta undra jag på mitt förra jobb då man spara tid med strängen, då förklara chefen där att man ej fick använda sådant .
Som privat är det kanske annat. O alla stora däckanissar här runt lagar endast med ordentlig lapp.
Araberna utan kassamaskin i industribyn dom sätter sträng/plugg

Muttley
29 maj 2014
andreas1 skrev:
KHRacing skrev:
andreas1 skrev:

Vad jag fått lära mig så ja ej laglig. Troligen för att dessa strängar ej förstärker området runt skadan.
Detta undra jag på mitt förra jobb då man spara tid med strängen, då förklara chefen där att man ej fick använda sådant .
Som privat är det kanske annat. O alla stora däckanissar här runt lagar endast med ordentlig lapp.

Jag misstänker att du menar att enbart plugga från utsidan utan att ta av däcket från fälgen? Det är inte seriöst.
Tar man däremot av hjulet och kollar så de är helt från insidan så är de troligtvis fullt lagligt att dra de från insidan ut.

Om jag har fel får du jättegärna visa någon säker källa. För då får vi ju berätta de för däckkrängarna i trakterna.  Ingen har nånsin lagat mina däck med lapp.

KHRacing
29 maj 2014
andreas1 skrev:
KHRacing skrev:
andreas1 skrev:

Mkt väl skrivet svar, det tackar vi för.

Om nu strängar/liknande hade varit olagliga så hade exempelvis ej Biltema & andra tillbehörsfirmor fått
sälja dessa utan en varningstext.

Här på bla Euromaster så lagas det med att ta av däcken, borra upp hålet & slipa, pensla vulklösning o
sedan dra i en plugg innefrån som har en hattliknande skalle. sedan klipper man av resterna på utsidan.

KHRacing
29 maj 2014
personligen hade jag dock ej lagat däcket på bilden som TS postat. då skadan sitter precis på kanten till sidan/slitbanan & där är det stora påfrestningar

1 020 Inlägg
30 maj 2014
tkd_rille skrev:
andreas1 skrev:
KHRacing skrev:

Jag misstänker att du menar att enbart plugga från utsidan utan att ta av däcket från fälgen? Det är inte seriöst.
Tar man däremot av hjulet och kollar så de är helt från insidan så är de troligtvis fullt lagligt att dra de från insidan ut.

Om jag har fel får du jättegärna visa någon säker källa. För då får vi ju berätta de för däckkrängarna i trakterna.  Ingen har nånsin lagat mina däck med lapp.

Precis hatten fungerar som lapp o vulkas dit.
Mena sådana man trär utifrån smidigt utan däckdemontering.
Faktiskt en del småskuttare använder denna metod.

237 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
Enligt däckverkstan var det för riskfyllt att reparera. Är således nästan 1000:- fattigare men med vetskapen om att ett nytt däck dimper ned på posten nästa vecka. smile

Sök