2525
Sök

nån som tävlar välljud?

1 631 Inlägg
3 december 2006
Pappi skrev:
Där jag köpte sakerna sa de att 250A ska man ha till 50mm2 strömkabel så därför använder jag det, men jag ska byta till 200A det lär bli perfekt då smile

Ofan så det finns inga begränsningar längre, damnit då, då blir det inte lätt även när det gäller Entry klassen hmm

Du ska ha så liten säkring som möjligt utan att den går när du spelar fullt. 250A är MYCKET.

Oroa er inte för Entry-klassen. Vid första vinst så flyttas du till Experienced vilket garanterar att du ALLTID kommer möta andra nybörjare. Det är inte heller en full bedömning varken på installation eller ljud så INGEN GÖR BORT SIG. Meningen är ju att VEM SOM HELST ska kunna prova på och se om det är kul att tävla (vilket det självklart är) i Entry utan några som helst krav. Efter första tävlingen så är nervositeten också borta...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 582 Inlägg
4 december 2006
Haha okej då smile Men ska jag köpa 200A då iställer eller 150? Går inte under 150A big_smile

Tack så otroligt mycket för stödet eller vad jag ska kalla det smile Ser verkligen fram emot att börja tävla, eller ja testa sen får man se, förhoppningsvis går det okej och fortsätter jag.

Föresten vet du när första tävlingen är och vart den håller hus? Vilken månad på ett ungefär, viktigt att veta så att jag hinner klart med alla planerna smile

1 631 Inlägg
4 december 2006
Pappi skrev:
Haha okej då smile Men ska jag köpa 200A då iställer eller 150? Går inte under 150A big_smile

Varför inte? Det låter inte bättre med större säkringar...

Första tävlingen brukar vara Elmia i Jönköping under påskhelgen. Ljudbyggaren i Helsingborg kör första veckan i maj.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 582 Inlägg
4 december 2006
Så du tycker jag ska köpa på 150A då istället eller? Nej det vet jag också att de inte blir, men jag tänkte mer på den säkra sidan bara smile Aha okej vad bra då ses vi i Jönköping förhoppningsvis big_smile Tack för allt. Mvh Pappi

6 851 Inlägg
4 december 2006
Pappi skrev:
Så du tycker jag ska köpa på 150A då istället eller? Nej det vet jag också att de inte blir, men jag tänkte mer på den säkra sidan bara smile Aha okej vad bra då ses vi i Jönköping förhoppningsvis big_smile Tack för allt. Mvh Pappi

Att du använder dej av en säkring som är mindre blir inte osäkrare. Det du gör med den säkringen är att du avsäkra din kabel.
Så det är för din del säkrare att välja en mindre..(ja inte överdrivet litet förståss)
Hur mycke drar dina slutsteg?

10 287 Inlägg
4 december 2006
Entryklass i välljud? Och "det går inte under 150A".....

Ugh.... 2kW

/Göran

Pappi skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 582 Inlägg
4 december 2006
Ska jag vara ärlig så har jag inte räknat ut vad mitt slutsteg drar, jag har ett Magnat Rock Mono 1000 slutsteg, ska köpa mig ett till sådant slutsteg. Ska ha ett för varje bas, det är vad jag tänkt mig big_smile

Ne vad bra då kör jag då 150-200A smile

Mvh Pappi

10 287 Inlägg
4 december 2006
Och dina basar, är dom 4ohm eller 2 ohm?

Är dom på 4 ohm så räcker ledigt 80A som huvudsäkring totalt till båda stegen.
Med 2 ohm så räcker 100A.

/Göran

Pappi skrev:
Ska jag vara ärlig så har jag inte räknat ut vad mitt slutsteg drar, jag har ett Magnat Rock Mono 1000 slutsteg, ska köpa mig ett till sådant slutsteg. Ska ha ett för varje bas, det är vad jag tänkt mig big_smile

Mvh Pappi

(Groucho Marx).

592 Inlägg
4 december 2006
Pappi skrev:

Mvh Pappi

Har kört med 100A till mitt Magnat The Rock mono och ett litet steg till, så jag tycker inte ju ska lägga någon större säkring än 150A, det är ju säkrare med lite mindre säkring..

2much.fi
Accessories for your DSLR

237 Inlägg
4 december 2006
jag är inte så inne på vad som är precis välljud.. kan man åka till radiohandlare typ ljudbyggaren i helsingborg(eftersom jag bor där) och be dom ställa in ljudet eller ska man gå efter vad man själv tycker låter bra?

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]

1 582 Inlägg
4 december 2006
Sharky skrev:
Och dina basar, är dom 4ohm eller 2 ohm?

Är dom på 4 ohm så räcker ledigt 80A som huvudsäkring totalt till båda stegen.
Med 2 ohm så räcker 100A.

/Göran

Tjena Göran.

Mina basar ligger på 4ohm smile

1 582 Inlägg
4 december 2006
Slaktarin skrev:
Har kört med 100A till mitt Magnat The Rock mono och ett litet steg till, så jag tycker inte ju ska lägga någon större säkring än 150A, det är ju säkrare med lite mindre säkring..

Tjenare.

Okej jag förstår, jag kör endast med 250A då min strömkabel är 50mm2, läste att man skulle ha då 250A
Så här har jag kopplat och varje säkringshållare har en säkring på 250A

http://img222.imageshack.us/img222/1599/ljudfinskissvf2.jpg

10 287 Inlägg
4 december 2006
Det är massiv overkill att säkra 250A till slutstegen om du kör med 4ohms basar (inte en med 1ohms basar skulle det behövas) det räcker med en 50A säkring till varje slutsteg.

Dvs för säkring 1 och säkring 2 räcker det gott med 150A, och till varje steg 50A.

/Göran

(Groucho Marx).

1 582 Inlägg
4 december 2006
Okej jag förstår hmm Jag får ta och köpa nya då så fort som möjligt, kan det hända något för att jag har 250A på alla tre säkringarna?

Om jag förstått dig rätt Göran så ska jag på säkring 1 och 2 ha max 150A och på säkring 3 ska jag ha 50A eller? Tack för hjälpen hitils. Mvh Pappi

1 631 Inlägg
4 december 2006
makeupdude skrev:
jag är inte så inne på vad som är precis välljud.. kan man åka till radiohandlare typ ljudbyggaren i helsingborg(eftersom jag bor där) och be dom ställa in ljudet eller ska man gå efter vad man själv tycker låter bra?

Du kan ju börja justera det så du tycker det låter bra. Självklart är det svårt om man aldrig nånsin hört bra ljud i bil. Är du sugen på att börja tävla så är det klart du ska ta kontakt med en butik som har tävlingserfarenhet och gärna ett tävlingsteam!

Hos Ljudbyggaren går det att ordna demo av några tävlingsbilar så får du se vad det handlar om på högsta nivån... PM:a för mer info!

// Gurra

559 Inlägg
5 december 2006
Benz skrev:
Finns det nån som sysslar med välljud här? jag tänkte börja själv och det skulle vara kul och se andras byggen och kanske fråga lite saker...

Jo, jag har väl hållit på (ett tag)... sen 94 typ.
Dessutom bor vi i samma by.
Så fråga på, har dessutom ett åk i garaget.

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

1 582 Inlägg
5 december 2006
Putte1 skrev:

Bor själv ganska nära Kumla, man kanske också får ta och hälsa på tonguetongue

559 Inlägg
5 december 2006
Pappi skrev:
Putte1 skrev:

Bor själv ganska nära Kumla, man kanske också får ta och hälsa på tonguetongue

Du är välkommen!

Även på Facebook

1 582 Inlägg
5 december 2006
Tack så mycket smile
Då vet jag vart jag ska vända mig om jag behöver hjälp med något angående biljud, självklart betalar jag för den hjälpen smile

559 Inlägg
5 december 2006
Pappi skrev:
Tack så mycket smile
Då vet jag vart jag ska vända mig om jag behöver hjälp med något angående biljud, självklart betalar jag för den hjälpen smile

Absolut, inga problem det är bara höra av sig.
Maila om det är nått bara.

Även på Facebook

Sök