3334
Sök

Chrysler Pt cruiser med nya Stort problem!!

6 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
#1
*1*  Remskivan till servopumpen samt remmen har precis lossnat.
Skivan är av "plast" typ bakelit, och man ser både sprickor, hack och "splinesen" är helt slut, remmen ser väll okey ut iofs. Så först ska det beställas nya grejer, men problemet är att jag inte vet hur jag kommer åt att byta dessa. Måste man demontera hela fronten, eller kan man komma åt på nåt annat sätt? Jag har släppt på grillen, däck/hjulhuset, men hittar ingen bra "infallsvinkel". Finns det någon som har idéer om hur man gör???

*2* Växlarna är svåra att få i ibland.
Kopplingen är ny, bytte slav/mastercylinder och sen en ny kompl. koppling.
Hur justerar man in växelföraren/växlarna så att dessa "glider" i lättare?

Jag har en Haynes Reparationsmanual men den är dels på engelska, samt visar inte alltid det jag vill se...
Det är en Pt Cruiser 2.0l
-00 som gått strax över 16000mil
Nybesiktad utan anmärkning, till och med utan något påpekande.
Tanken är väll att sonen ska få bilen när han tar kortet, så jag vill gärna få igång den igen.

6 632 Inlägg
6 juni 2014
#2
Finns nog ett special verktyg för att byta remskivan på plats, annars blir det nog att plocka bort servopumpen.

Har kopplingen luftats ordentligt? Även ny olja i växellådan ska nog inte skada.

De/Dem

Forummoderator
18 011 Inlägg
6 juni 2014
#3
Låter det otäckt från lådan om du tvingar i växlarna?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
#4
när vi bytte kopplingen med allt vad det innebar så var den inlämnad på en verkstad.
Vi påpekade att kopplingen inte kändes bra, och dom sa att det inte gick att lufta systemet. Dom lyckades till slut lufta den, efter att bytt hela "skiten". Kopplingen känns idag bra, men vid växling blir det lättare att hitta rätt vid låga varvtal. Som om den inte släpper taget om växeln vid varvtal över typ 1000rpm. står vi still och lägger i en växel med kopplingen nedtryckt så påverkas inte varvtalet något, och bilen vill heller inte dra iväg. Så det känns inte som om kopplingen är felet, utan mer mellan växelspak och lådan.

6 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
#5
Det låter inte konstigt alls, utan det tar liksom bara emot. Det går att tvinga i växeln, men det undviker jag...
Det konstiga är att det inte är hela tiden, utan bara ibland. Trist när man vill göra en "snabb" växling och får vänta tills varvtalet sjunker.

6 632 Inlägg
8 juni 2014
#6
Åk till annan verkstad med trevligare attityd (Om de behövs) Och byt eller justera växelvajrarna
Senast redigerat av Malheus (8 juni 2014)

De/Dem


Sök