4392
Sök

Skillnad på Volvo + V 70 och Volvo V 70?

30 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
Tjena!

Hoppas detta är rätt plats för min lilla fråga. Jag har ju noll koll på bilar och har lite bråttom just nu för jag har två bilar som jag kan införskaffa mig idag.
Den ena är en Volvo V 70 2001 som jag hittat på en bilfirma som jag har provkört och allting, sedan igår hittade jag en Volvo + V70 2003 eller vad den hade för benämning, undrar lite vad som skiljer dessa två mellan? förutom tillverkningsåren.
Vad står + för? jag kollade lite snabbt på google igår och det babblades om att det var den gamla karossen, är det den lite mer fyrkantiga modellen? för den 2001´an jag testat har ju den runda formen.
Och på transportstyrelsen står det att den med + är en 2003á?
Så jag fattar inget, har inte sett den som är + ännu men det är en god vän som har den m.m.

Så nån som har lite mer koll på just volvo kanske kan upplysa mig lite om dessa två modeller hur dom skiljer sig, för jag gillade inredningen verkligen i den jag testade på bilfirman, volvo V70 2.4

3 354 Inlägg
13 juni 2014
det stod ingen bokstav ihop med +? i fordonspappren brukar det stå t.ex L+ V70, R+S60 etc

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

30 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
Har bara haft SAAB innan men vill ha en till bil. Men har ju noll koll på Volvo :-) Men det står så här: VOLVO S + V70

Är det modellen som är lite mer kantig i formerna? eller är den rund som den andra som jag tittade på? fattar ingenting. Trodde först S stod för sedan men kollar jag på byt bil och märke så får jag upp kombi :-)

3 354 Inlägg
13 juni 2014
S och + är hopkopplade. "S+" V70 syftar på den första generationens V70.
L+V70 syftar på V70N alltså generation 2.

Sen har vi R+S60 som många brukar missuppfatta som S60R tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

30 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
Aha... haha! ok då kanske jag börjar få lite mer koll. Så denna S + 70 är med den lite äldre karossen som är mer "fyrkantig" eller kantig.

För den jag provkört på bilfirman är mer rundare i formen om jag uttrycker mig så det går att förstå vad jag menar :-) Det är den modellen jag tycker är snygg.

4 822 Inlägg
13 juni 2014
första generationen V70 fanns inte 01 eftersom den slutade tillvärkas 00 så om det är en 01 du har tittat på så ska den ha samma kaross som 03 och det skiljer ingenting utseende mässigt.

här har du först generationen V70
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/1st-Volvo-V70.jpg

andra generationen V70
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/20/2nd_Volvo_V70.jpg/1280px-2nd_Volvo_V70.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
13 juni 2014
Seth skrev:

Nej... Min 07:a heter S + V70 i bilregistret... Likaså gjorde mina tre tidigare (årsmodell 2000, 2001 och 2002) det.

L + V70 är gamla karossen (1997-2000).

//Brådhis

EDIT: Och för att faktiskt svara trådskaparen så kan man helt enkelt säga att det är den beteckning bilarna har fått i bilregistret. Inget speciellt för Volvo utan detta förekommer hos dom flesta märken. Har för mig t.ex. nå´n gammal Mondeo heter BAP...
Senast redigerat av Brådhis (13 juni 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

237 Inlägg
13 juni 2014
Seth skrev:

Det där ser man konstant på Blocket, "S + V70" står aldrig utskrivet men "R + S60" ser man hela tiden.
Är folk så jävla dumma att de tror att deras 140hk från 01 är en R-modell, eller försöker de rentav lura/locka folk med den beteckningen? Pinsamt är vad det är.

3 354 Inlägg
14 juni 2014
Brådhis skrev:
Seth skrev:

Nej... Min 07:a heter S + V70 i bilregistret... Likaså gjorde mina tre tidigare (årsmodell 2000, 2001 och 2002) det.

L + V70 är gamla karossen (1997-2000).

//Brådhis

EDIT: Och för att faktiskt svara trådskaparen så kan man helt enkelt säga att det är den beteckning bilarna har fått i bilregistret. Inget speciellt för Volvo utan detta förekommer hos dom flesta märken. Har för mig t.ex. nå´n gammal Mondeo heter BAP...

okay.blanda ihop bokstäverna.  Fast s60in går ej att blanda ihop tongue

30 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
Tack för svaren :-) nu har jag lite mer koll.

Och Christian, tack för bilderna. Det är den andra generationen som jag gillar modellen på och det blev även en sådan igår, en 2003.
Första volvon för mig och hur skön som helst.

4 822 Inlägg
14 juni 2014
så lite så.
vad är det för motor i den?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

30 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
Christian, 2.4 T

Nu när jag kört runt lite i den så måste jag säga att Volvo är fan riktigt grym bil :-) och skön att åka i. Bilstereon e inte helt kass? skulle kolla reservhjulet och såg att det stod subwoofer på mattan o lyfte o där satt en låda.
Jäkla bra ljud i bilen så än så länge så är jag nog på snudd att gå från saab fantast till volvo fantast haha!

Sök