2865
Sök

Förlorar man effekt om man uppgraderar till 17 tums fälgar? från 15?

957 Inlägg
17 juni 2014
#21
Hmm svårt att säga kan inte det så värt bra men skulle kunna säga att det blir inte mycket skillnad


7 Inlägg
17 juni 2014
#22
Hade jag haft en sänkt bil med 15" plåtfälgar hade jag accepterat en viss prestandaförlust för att få den att se respektabel ut. Skillnaden kommer vara marginell - skulle du mot förmodan MÄRKA det så lär du glömma skillnaden rätt snabbt.


Forummoderator
9 299 Inlägg
17 juni 2014
#23
Skillnaden kan bli enorm och det beror framförallt på hur mycket tyngre däcket blir och hur svag/stark bilen var från början.

Men brukar säga att ett kilo på däcken är som 8 kilo i skuffen vilket är en sanning med modifikation men en liten fingervisning. Sätter du på däck som väger 2kg mer per styck vilket inte alls är svårt så betyder det med andra ord att det är som att slänga i en rejäl sandsäck på 65kg i skuffen, klart märkbart på en liten bil med mindre motor. Däremot i en bil med redan ganska rejäl motor påverkar det mindre.

Min gamla blåa Rover Coupe med ca 140-150 hästar och ganska klent vrid blev stendöd med sina snygga tunga 17tummare om man jämförde med 14 tummarna med vinterdäck. Det kostade säkert 2s till 100 på den bilen att köra bling-bling.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#24
nu har jag en 328 så hoppas inte den blir aldelles för slö bara pga 17 tummare^^ eller?

604 Inlägg
17 juni 2014
#25
Prova o trampa en trehjuling mot en 1800tals storhjulig cykel och se vilken som accelererar bäst. Do the math.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

huh?
10 427 Inlägg
18 juni 2014
#26
panda666 skrev:
steifan skrev:
panda666 skrev:
just nu har jag 15 tums vanliga svarta plåt fälgar, sånna där fula. tänkte montera istället aluminium 17 tummare^^

många säger att man kommer att förlora acc och ökad förbrukning.

Om hjulvikten ökar så kommer bilen kännas lite tyngre och fjädringen får väl jobba lite mer.
Ökad förbrukning vetetusan, beror väl på hur mycket bredare däck och vilken typ av däck man väljer.
17" finns det ju mycket olika däcktyper att välja från ("standard"-däck, prestandadäck, ekonomidäck osv).

Tycker att bilar blir bekvämare med bredare däck då bilar ofta brukar bli lite lugnare vid körning på rak väg, om inte vägen är väldigt spårig då blir det ju värre snarare tongue

Tycker man om att svänga snabbt med bra grepp och gillar lite mer styrrespons så är det ju bara fördelar med större hjul, mindre däckprofil och bredare sulor. Men är man väldigt kinkig med rakt-framprestandan, kanske på en mindre bil med klen motor så kanske det inte är någon höjdare att gå från 15"-17" allmänt.

det är vad jag tänkte precis, eftersom jag har en e36 328 med 15 tum tänkte ja kanske inte förlorar acc om jag monterar 17 tummare? eller vetefan faktiskt. lite hård fysik att tänka på alla olika matematiska egenskaper hit o dit.

^^ eller så kanske det inte är märkbart

Ptja, du får väl prova. En 328:a går säkert att köra med tunga 19"-hjul också, det är väl ingen kraftlös bil direkt, snarare tvärtom. Go for it! wink

Men se för bövelen till att skaffa en uppsättning 17" M Contour II istället wink

https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-3240259.jpg
cool


Forummoderator
9 299 Inlägg
18 juni 2014
#27
panda666 skrev:
nu har jag en 328 så hoppas inte den blir aldelles för slö bara pga 17 tummare^^ eller?

Nej det kommer nog gå bra, men snika inte för mycket när du köper fälgar. Ta reda på lätta fälgar så du inte köper tunga Kinafälgar på postorder. Tunga hjul påverkar dessutom den ofjättrade vikten vilket inte är bra alls.
Senast redigerat av caromania (18 juni 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
#28
hehe tack för alla goda svar;) ska se vad som händer i framtiden. blir nog 17 tummare^^

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 juni 2014
#29
Kör hårt, det blir nog snyggt. Glöm inte att hålla dig ajour med Colin Chapmans kloka ord under resan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
#30
caromania skrev:
Kör hårt, det blir nog snyggt. Glöm inte att hålla dig ajour med Colin Chapmans kloka ord under resan.

hehe ska göra det, vem är colin chapman?^^

ska nog bli fint. trevlig midsommar på er;)

Evildan
19 juni 2014
#31
panda666 skrev:
caromania skrev:
Kör hårt, det blir nog snyggt. Glöm inte att hålla dig ajour med Colin Chapmans kloka ord under resan.

hehe ska göra det, vem är colin chapman?^^

ska nog bli fint. trevlig midsommar på er;)

Colin Chapman = Lotus.

Tips:
Finns något nytt som heter Google, där finns det en mängd information. wink

https://www.google.se/search?sourceid=n … c3czPOAL7M

Trevlig midsommar själv.

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 juni 2014
#32
Colin Chapman började tävla med en kraftigt modifierad Austin Seven i slutet av 40talet och sopade banan med medtävlare så pass mycket att man gjorde om reglerna. Stenmark var inte först.

Sedan fortsatte Chapman att bygga bilar och bilmärket Lotus bildades. Hans motto var "Simplify, then add lightness" och kan nog anses gälla än idag. Chapman var nog det största geni inom motorsport som levat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök