4227
Sök

Koppla in ny stereo i Saab 9-3 00

101 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
Har sett flera trådar i ämnet, skaffade en dubbeldin  o fick till slut plats med den i bilen . Men kopplingarna var inte så enkla o förstå,
Har fattat att man ska skifta sladdar för o få minnet att funka men så vill jag gärna ha det som med originalet att den stängs av när man tar bort nyckeln.
Då ska man tydligen koppla mot Dice Twice i säkringslådan. Men varför kan det inte fungera direkt i kontakten där den gamla satt, är det nåt med säkerhet o stöldskyddet då ?

Min nya stereo har även möjlighet till rattstyrning också men det kan vi ta senare,

Stereon är en Ouku ? 2 DIN gps , toutchscreen samt med backkamera till

101 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
Letade upp Dice Twice på säkring 35, den ger dock konstant ström även utan nyckel i, plats 7 står det Twice Dice men den är inte inkopplad, fanns nån mer med Dice Twice, men samtliga verkar ge ström hela tiden .

Vet inte längre vad som ska till, är det relän man ska ge sig på eller vad ?

12 Inlägg
21 juni 2014
Jag byte bara plats på ISO kontakterna till min stero, dvs röd till gul och gul till röd för det var så jag förstod problemet. Saaben funkar och jag tappar inget minne i stereon. dock så stängs mitt av så snabbt jag stänger av bilen, dvs tändningen.

men jag tror någon av den andra kontakten har en power tills man ta ut nycklen, vilken är en bra fråga.

101 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
Ja så har jag testat med , men vill kunna sitta i bilen o lyssna utan tändningen påslagen så därför letar jag lösning, har mätt på övriga kontakter i ison o hittar ingen som ger ström där

Jag har lagt upp en bild på mitt säkringsschema i mitt album, om det kan va till nån vägledning, Jag läser lite olika vilken säkring man ska koppla på , verkar ligga olika i olika modell/årtal på bilarna
Senast redigerat av Tobbeshoj (21 juni 2014)

101 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
Jaha så har man lyckats igen, naturligtvis så tittade jag på fel säkring, dels så skrev jag fel när jag säger säk 7, menade 11 o tittade fel, det var ju 10 som var tom så nu fungerar det som jag vill.

Har ett par sladdar som jag är osäker på , dels en som det står Reverse på o en Illuminate, gissar att de inte är nödvändiga men undrar om nån har tips på vad de gör , gissar själv nåt med ljus respektive back, en heter Parking men den ska jag nog sätta som jord till videofunktionen.

101 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
Ok har luskat lite, Reverse ska då va till back-kameran, frågan är , hade först tänkt koppla den på säkring för back, men den är ju inte ensam så det går inte antar jag, vill ju att den ska starta kameran när jag lägger i backen.

Gissar att jag kan leta upp sladden till backlyset o koppla på där, frågan är om det är ström konstant där o att lyset bakåt tänds när det backen läggs i där det då jordas, eller är det rätt tänkt.

Kameran själv ger jag ström via eventuellt backlampans koppling ?

101 Inlägg
23 juni 2014
Trådstartare
Löst det . Drar kabel till backlampans plus o kopplar reverse i den, kamerans ger jag ström från skyltbelysningen så nu ska allt funka när allt är klart.

Sök