3350
Sök

Volvo S60 2,4T Går ryckigt

47 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej

Har en volvo s60 2,4T -01 som rullat cirka 27500 mil. Då jag studerat under hösten på annan ort har bilen fått stå och nu under semestern tänkte jag göra ett försök till renovering och senare försäljning.
Det tråkiga är att sedan en lång tid tillbaka tände sig motorelektroniklampan. Bilen går relativt normalt men man kan dock känna små ryck vid jämn gas då och då. Om bilen nollställs kan man även märka att den inte går rent på full gas då den hackar, spottar och har baktänt ett par gånger.

Lämnade då in bilen för att läsa ut felkoder och fick berättat för mig att det låg en felkod som gick under namnet: ECM 261-A.
Efter lite användande av google fick jag fram att denna felkod betyder Adaptiv lambdareglering Övre gräns.

Det jag funderar på nu är om det är att köra en "ole, dole, doff" på motorelektronik prylar och sensorer att byta ut? En mekaniker rådde mig att byta bränslefilter vilket jag också gjort utan skillnad.

Värt att nämna är även att jag bytt ut luftfiltret mot ett öppet sportluftfilter samt bytt ut bakre dämparen mot en fullflödesdämpare. Mina tankar gick mot luftmassemätaren ifall den va kass på grund av öppet filter men enligt verkstaden tyder inte felkoden på detta.

Idéer?

3 860 Inlägg
26 juni 2014
#2
Läs ur hela felkoden-na igen och be att få dom på papper eller så. Det kan vara en uppsjö av olika saker när den lampan tänds. Jag gissar nämligen på att det är något annat som strular.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 860 Inlägg
26 juni 2014
#3
Läs ur hela felkoden-na igen och be att få dom på papper eller så. Det kan vara en uppsjö av olika saker när den lampan tänds. Jag gissar nämligen på att det är något annat som strular.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

47 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
#4
spokenratt skrev:
Läs ur hela felkoden-na igen och be att få dom på papper eller så. Det kan vara en uppsjö av olika saker när den lampan tänds. Jag gissar nämligen på att det är något annat som strular.

De felkoder som fanns som rörde motorstyrning var endast den jag skrev. Hade även en om larmet som inte funkar men har svårt att tro att de hör ihop med mitt problem.

116 Inlägg
27 juni 2014
#5
Jag hade lämnat in bilen, sedan låtit dem läsa ut värdet på lamdasonden(rna).

Jag skulle tro att någon av sonderna börjar sjunga på sista versen. Hör inte till vanligheterna kanske. Men som sagt. Ett test på sonderna hade väl inte skadat!
Senast redigerat av j4nn3 (27 juni 2014)

47 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#6
Bokat tid för mätning av bränsletryck och även kolla över tändning för att se att allt står rätt till där. Kan ju be mekanikern ta en titt på sonden som du beskriver j4nn3. (Lambdavärdet på tomgång stod på 1,05 vilket mekanikern sa berodde på fullflödesdämparen jag monterat)
Uppdaterar med resultat därifrån.

Läst runt lite grann på olika forum och sett att LMM verkar kunna ge denna felkod vilket inte känns otänkbart när man kör med öppet filter. Ska försöka haffa någon man kan låna och testa med.
Senast redigerat av tzr50 (27 juni 2014)

341 Inlägg
27 juni 2014
#7
Kolla slangen mellan lmm och turbo, brukar läcka där vevhusslangen sitter

47 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
#8
robbinT skrev:
Kolla slangen mellan lmm och turbo, brukar läcka där vevhusslangen sitter

Har kollat på hela insugssidan samt alla slangar jag kan hitta utan att se några skador eller att de sitter löst.

Läste att en Lambdasond kunde vara "Halvdöd" alltså att den reagerar för långsamt. Detta skulle beskriva mitt problem väldigt bra, om man kuggar ner en växel och stampar på gasen händer ju ingenting, bilen bara bluddrar och har även baktänt innan den efter ett par sekunder sätter fart framåt. Men om du däremot sakta men säkert närmar dig full gas så går bilen perfekt utan ryck eller liknande.

Felsöka en lambdasond är det möjligt?

47 Inlägg
30 juni 2014
Trådstartare
#9
Tog in bilen hos Volvo som fick läsa felkoder igen och samma kod hade då kommit upp igen. Jag och mekanikern tog då och testkörde bilen igen för att få den varm, stannade sedan och öppnade huven för att sedan plocka bort kontakten till LMM. Bilen tvärdog då men startade igen på nyckel med kass tomgång, MEN det fanns inget blödder eller ryck vid fullt gaspådrag nu. Därmed uteslöt vi att bränslet hade något med detta att göra och bekräftade som innan att antingen LMM eller Lambdasond förmodligen strulade.

Efter lite mätningar på LMM på genom dator och multimeter kunde vi inte fastställa att den visade fel direkt men mekanikern trodde ändå på LMM. Jag beställde en från tyskland, monterade och nollade datorn och vips, bilen gick som aldrig förr igen!

Det var alltså Luftmassemätaren som strulade här.
Tack för all hjälp! smile
Senast redigerat av tzr50 (18 juli 2014)


Sök