3424
Sök

Svårt att hitta rätt

5 Inlägg
30 juni 2014
Trådstartare
Jag ska köpa ny bil och tror mig hela tiden ha hittat rätt. Men det faller alltid på störande minus som är svåra att bortse ifrån. Japanska rostar, franska håller inte, vissa är för smala, andra för svaga...

Vill ha en säker kombi som inte rostar enkelt, med brett baksäte (vill få plats med två barnstolar samt en vuxen eller barn på bilkudde i mitten).

Ett plus om man inte behöver fixa grejer stup i kvarten.

Har mest tittat på årsmodeller från 2010-2012 då budgeten ligger kring 150 000.

Vill jättegärna ha tips. Tack på förhand!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 juni 2014
Volvo v70?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
30 juni 2014
Audi A6 alt. A4 TDi

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

5 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
Tack får tipsen! Om vi bortser från vilka bilar man gillar utseendemässigt och av princip: Är inte Ford Mondeo ett dugligt val? Den verkar ha ett rymligt baksäte också.

29 Inlägg
1 juli 2014
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 2011-30622

är väll det som jag vet är dåligt, tydligen på alla från 1995

"Unloaded"
1 557 Inlägg
1 juli 2014
Angav du Audi A4 som exempel på brett(jag läser; rymligt/stort/inte trångt) baksäte? Jag är 175 cm kort och får nästan böja mig vid midjan för att få plats i en sån! Nog för att det handlar om att primärt barn ska få plats, men ja, det är ett rätt litet baksäte sett till vad som finns i övrigt på marknaden.

Ang. Mondeo, delar inte nyare Mondeo platta och etc. med nyare Volvo V70? För och nackdelar med det?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EUCD_platform, var visst fler än V70. Kan inte komma med något matnyttigt om varken Mondeo eller V70 i övrigt tyvärr.

"When innovation meets passion!"

En Medlem
405 Inlägg
1 juli 2014
Jonble skrev:
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-ford-mondeo-kombi-2011-30622

Kan säga att min Mondeo från 2001 28,5k mil rostar betydligt mindre än motsvarande "Premium" Audi A3 från 2004. Inga galvsläpp eller andra VAG tokigheter lider den av i lacken heller... Men visst en Svensk Volvo är det inte. Sen så är slitskyddet under bilen i mina ögon perfekt gjort, däremot så kan jag hålla med om att filten i hjulhusen är en dum idé.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
1 juli 2014
Är i princip helt emot franska bilar men Peugeot 508 är ingen tokig bil. Där kan vi snacka baksäte

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

29 Inlägg
1 juli 2014
-matte skrev:
Jonble skrev:

Kan säga att min Mondeo från 2001 28,5k mil rostar betydligt mindre än motsvarande "Premium" Audi A3 från 2004. Inga galvsläpp eller andra VAG tokigheter lider den av i lacken heller... Men visst en Svensk Volvo är det inte. Sen så är slitskyddet under bilen i mina ögon perfekt gjort, däremot så kan jag hålla med om att filten i hjulhusen är en dum idé.

Där ser man�� Dom jag sätt har varit angripna av snusk rost. Är du nöjd med din i övrigt?

Of World
3 369 Inlägg
1 juli 2014
Opel Vectra!!

från -03 och uppåt med 2.0Turbo

Större än Volvo V70, billigare underhåll helt okej att både köra och åka i. går billigt.

Bra rostskydd under lite halvbra på karossen.

Edit: såg att budgeten var 150k då finns Insignia som är stor som ett as! 2.0CDTI 130hk är klockren motor med lågdiesel skatt

Om inte diesel faller finns den med 1.6Turbo på 180hk samt 2.0Turbo med 220hk eller 2.8Turbo 260hk eller en familjeracer? OPC med 325hk dock vet jag inte om de räcker med 150k tongue
Senast redigerat av opel_vectra_gts (1 juli 2014)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

8 Inlägg
1 juli 2014
Som föregående Audi A6 och Ford Mondeo är ju trevliga..

Sen har du ju faktiskt Skoda Superb också , kör och kolla in en sån om du inte gjort det redan.. wink

Muttley
1 juli 2014
storleksmässigt baksäte så är min erfarenhet.
Passat 2012 stort och bra även för mig på 185 cm och med en lång förare fram är de ok att sitta,  nackdelen är vw som bil som går sönder titt som tätt.

Audi A6 är också stort och en trevlig bil smile

V70    ja de är väl okej om man sitter fram om man är över 180.  Men ska man sitta bak med 2 barnstolar och är lite större så är de ju värre än ett zoo.

En Medlem
405 Inlägg
1 juli 2014
Jonble skrev:
-matte skrev:
Jonble skrev:

Där ser man�� Dom jag sätt har varit angripna av snusk rost. Är du nöjd med din i övrigt?

Väldigt nöjd med den, allt fungerar som det ska och den har alltid varit mig trogen. Väldigt rymlig inuti är den och man lastar lätt en kofångare eller dylikt i den då sätena fälls ner och bildar ett platt golv. Dessa bilar är väldigt omtyckta i bla Storbritannien och Europa men lever ett mer "osynligt" liv här i Sverige. Många gamla fördomar som troligtvis hägrar kvar. roll

Kia och Toyota skulle jag även kolla in närmre, speciellt Toyota som har haft väldigt nöjda ägare över lång tid.(går inte att slå statistik) Sen när du säger att du inte tycker om rost (vem gör det) så pruta ner priset och lägg pengarna du får över till en rostskyddsbehandling så löses det problemet.
Senast redigerat av -matte (1 juli 2014)

6 632 Inlägg
1 juli 2014
Ford Mondeo och V70 II delar samma bottenplatta, ja.

De "svagheter" bägge bilarna har:
Stötdämpare håller ca 12-16 tusen mil
K-stag håller ca 25 tusen mil
Kablage dörrar, kolla att all elektronik fungerar (Håller olika beroende på hur folk öppnar/stänger dörren
Senast redigerat av Malheus (1 juli 2014)

De/Dem

338 Inlägg
1 juli 2014
Audi a6 avant hur rymlig som helst 190 lång och sitter hur bra som h3lst där bak

Audi S4 SuperCharged

5 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
Tack för alla svar!!!

Har hittat bra priser på dessa:

Ford Mondeo  2.0 FF 145 (eller 2,0 TDCI 163hk Automat)
Toyota Avensis 1.8
Opel Insignia  2.0T Kombi 220hk
Opel Astra Sports Tourer 1.7
KIA (CEE´D 1.6 CRDI)

Någon som inte håller måttet?
Toyota ett bra val, om jag fixar en rostskyddsbehandling? Rosten enda (och stora) minuset om jag förstått rätt.

Klistrar in det jag skrev vid trådstarten:

"Vill ha en säker kombi som inte rostar enkelt, med brett baksäte (vill få plats med två barnstolar samt en vuxen eller barn på bilkudde i mitten).

Har mest tittat på årsmodeller från 2010-2012 då budgeten ligger kring 150 000."
Senast redigerat av CalleCalle (3 juli 2014)

huh?
10 427 Inlägg
3 juli 2014
Kolla Subaru annars. Subaru-ägare brukar vara nöjdaste bilägarna i undersökningar cool (duellerar med BMW om förstaplaceringar.. hehe)

6 632 Inlägg
3 juli 2014
CalleCalle skrev:

"Vill ha en säker kombi som inte rostar enkelt, med brett baksäte (vill få plats med två barnstolar samt en vuxen eller barn på bilkudde i mitten).

Har mest tittat på årsmodeller från 2010-2012 då budgeten ligger kring 150 000."

Vilken årsmodell av Mondeon? Köper du en 2011 och upp får du Euro5 motorn..väldigt stabil och sällan några EGR problem (Som Euro4 kunde få)

Automat eller powershift? Powershift har 3år/6000 mil intervall på olja i växellådan.

De/Dem

Of World
3 369 Inlägg
3 juli 2014
CalleCalle skrev:
Tack för alla svar!!!

Har hittat bra priser på dessa:

Toyota Avensis 1.8
Opel Insignia  2.0T Kombi 220hk
Opel Astra Sports Tourer 1.7
KIA (CEE´D 1.6 CRDI)

Någon som inte håller måttet?
Toyota ett bra val, om jag fixar en rostskyddsbehandling? Rosten enda (och stora) minuset om jag förstått rätt.

Toyotan är säkert bra bil men 1.8 känns liten för storleken av bil eller? vet inte om dom rostar såpass "nya" ändå?

Annars Astra 1.7 är ändå "okej" med bra betyg även Insignia har bra betyg samt årets bil 2 år i rad 2009/10

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
Malheus skrev:
CalleCalle skrev:

Vilken årsmodell av Mondeon? Köper du en 2011 och upp får du Euro5 motorn..väldigt stabil och sällan några EGR problem (Som Euro4 kunde få)

Automat eller powershift? Powershift har 3år/6000 mil intervall på olja i växellådan.

Har kollat upp både en automat och en manuell (bägge 2011 för övrigt). Är den manuella "powershift" alltså? Inte superkunnig som du märker smile

Senaste foruminläggen

Sök