3465
Sök

SAAB 9-3 SC 1.8 t BioPower -07 - Startproblem.

12 Inlägg
30 juni 2014
Trådstartare
#1
Köpte mig en SAAB 9-3 som är fullservad och i bra skick. Men den har på sistone blivit lite svårtstartad. Och igår dog den precis vid start. Startade dock direkt efter igen. Symptomen jag märkt de senaste veckorna är att den:

Varm: Startar på första men tvekar lite upp i varv innan den stabiliserar sig.
Kall: Går 6-7 sekunder på startmotor innan start och man måste ge gas för att den ska starta.

Någon som har en idé om vad pärlan råkat ut för?

Provade tanka bensin en hel tank plus bensintillsats utan resultat, snarare tvärtom.

Kan tillägga att bilen luktar bränsle vid uppstart kall.
Senast redigerat av alexa (30 juni 2014)

6 632 Inlägg
30 juni 2014
#2
Börja med nya tändstift, köp original..

De/Dem

12 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
#3
Först trodde jag också att det skulle vara något sådant men bilen har blivit servad med en 3D XL-service 2013-11 alltså bara ett halvår sedan och där bytades tändstift. Det borde inte vara dem tycker man.

Jag har beställt en OBD2-läsare för att se om jag kan läsa av något enkelt. Har inte tillgång till en tech2a.

Edit: Bilen har gått 9600 mil.
Senast redigerat av alexa (1 juli 2014)

6 632 Inlägg
1 juli 2014
#4
Är det inte original stift är det inte omöjligt. Köpte ett par billigare stift till förra bilen, började misstända efter 200 mil.

De/Dem

12 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
#5
Jag misstänker att det är original då förra ägaren gjorde servicen på märkseverkstad men jag ska kolla stiften ikväll då.

Jag har läst om att spridarna skulle vara drabbade av lite olika fel på dessa bilarna. Kan det vara något sådant?

Tekniker
552 Inlägg
1 juli 2014
#6
Iochmed att den förmodligen gått på etanol det mesta så bör du byta tändstiften och köra bensin och hoppas att det löser problemet

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

12 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
#7
Okej. Men då får jag kolla tändstiften ikväll. Det är juh tämligen enkelt så ingen svårare felsökning.

Hoppas det är så enkelt som ett tändstiftbyte smile

25 Inlägg
1 juli 2014
#8
Låter som min Audi. Jag bytte tempgivaren och allt vart bra.

12 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
#9
Okej. Hur visste du att det var tempgivaren? Fick du någon felkod?

25 Inlägg
1 juli 2014
#10
Hade en kompis med liknande problem som sa att jag skulle testa byta tempgivaren. Kollade aldrig felkoderna tyvärr..

12 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
#11
Alright. Bra tips! Jag får en felkodsläsare i dagarna. En enkel variant dock så inte säkert den tar tempgivare men ska kolla med den innan jag gör något dyrare delbyte. Vad fick du betala för bytet?

25 Inlägg
1 juli 2014
#12
Jag betalade 220kr för givaren med frakt sen bytte jag den själv. Vilket inte var så svårt. Skulle gissa på 500-700kr hos en vanlig verkstad.

12 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
#13
Låter bra! Jag va inne på speedparts och kollade och hittade en massa tempgivare. Vet du vilken tempgivare det va?

25 Inlägg
1 juli 2014
#14
Den till motorstyrningen!

12 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
#15
Hmm hittar ingen sådan till min SAAB. Någon SAAB-kunnig som vet?

25 Inlägg
1 juli 2014
#16

Tekniker
552 Inlägg
1 juli 2014
#17
Den är till de äldre modellerna. Har dock svårt å tro att tempgivaren har med saken att göra i detta fallet. Det heter vattentempgivare smile eller motortempgivare smile 

"Vanliga fel" på dessa modeller när de inte startar är:
Bränslepump, spridare, tändstift, gasspjäll.

Det innebär INTE att det är något av dessa men där har du lite info på vad det KAN vara

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

12 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
#18
Hmm okej. Jag hann inte kontrollera tändstiften igår. Och olyckligtvis nog så verkar inte speedparts ha spridare på lager hmm Maptuns kostar dubbelt så mycket. Annars hade jag bytat de också i samma veva. Men börjar som sagt med tändstiften. Förhoppningsvis får jag hem kodläsaren idag och återkommer isåfall med felkodsinfo.

12 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
#19
Okej. Tändstiften ser okej ut. Och de är original och bytta som jag sa för 6 månader sedan. Jag ska prova med en flaska STP Injector Cleaner i en tank och sedan en Complete Fuel Cleaner i ytterliggare en och kolla om det hjälper. Är problemet bränsle-relaterat så skulle det eventuellt kunna hjälpa.

12 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
#20
Jahopp nu har jag läst av felkoderna också.

Inte en enda felkod finns lagrad i ECU:n
Bra nyheter men nu fortsätter felsökandet...

Jag fick Not Ok på en sak från Torque Pro. Se bilder i mitt album.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2251276
Senast redigerat av alexa (3 juli 2014)


Sök