3285
Sök

Motorbyte b230FT går ILLA! motorbyte! SNÄLLA hjälp!

Emelie Hallberg
829 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
#1
Hejsan, bytte motor i min 745a 89a.
Nya motorn är också en FT motor fast från en 945a.
Vi fick koppla förbi startspärren i larmet då ej bilen gick på startmotorn när man vred på nyckeln.

Nu detta problem nu hör ju själv hur illa den går sad suck...

detta under uppstart:
http://www.garaget.org/video/145508

detta under tomgång (går väl på 1 cylinder bara)
http://www.garaget.org/video/145509

vi tog fördelarlocket från gamla motorn då det satt nån annorlunda givare på nya motorn.
men den sitter nu i en kontakt i fördelaren dock är kontakten riktigt dåligt så kanske misständer på nå vis?

Med vänlig hälsning Emelie


61 Inlägg
4 juli 2014
#2
Har ingen riktig koll på det där men den här tråden kanske ger en liten vägledning?
Tänkte på det här med lh2.2 och 2.4 men det kanske var samma på dessa motorer?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=126965
Senast redigerat av Ghurra (4 juli 2014)

<passing side - suicide>

Emelie Hallberg
829 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
#3
vi flyttade över fördelaren från gamla motorn så kontakten hade nånstans att passa,
skall fungera med 2,2 också


Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
5 juli 2014
#4
Boxarna förtusan!!

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

6 738 Inlägg
5 juli 2014
#5
då motorn är från en 940 så har den gått på lh 2,4 innan. i 740 har du lh 2.2. så, flyttade du över vattentempgivaren till insprutet? sitter 2 st under insuget på toppen. det är den innersta du även måste flytta över (sitter typ under 3ans insugsrör)

2.4ans tempgivare har ett svart plasthölje på sej o 2.2 har ett blått. kolla detta smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Emelie Hallberg
829 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#6
Vi bytte spridare/givare under insuget= motorn gick bättre men fortfarande dåligt..... sen kom jag faktiskt på att kamremen kanske kuggat.... rätt= kuggat över 4 kugg.... kanske gick tungt i uppstarten? motorn hade legat 1år.... lite orolig på tomgång så skall köpa nya tändstift smile


Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
7 juli 2014
#7
Herregud.. sånt måste man kika innan man testar första start.
Tog för givet att den va checkad, därför fick du inte det rådet..  :-(

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
7 juli 2014
#8
Tomgången fixar till sig när den fått gått några timmar. :-)

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

10 287 Inlägg
7 juli 2014
#9
Det sitter olika slags vattentempgivare på LH2.2 och LH2.4. Man måste se till att givaren följer sprutet - och ej följer motorn.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Emelie Hallberg
829 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
#10
tempgivare har vi bytt även nå kallstartsgrej..
de gick att köra bilen nu en liten sväng sen blev de som soppatorsk....
tankade 5liter... men den är orolig på tomgång och gick inte framåt om man inte gasade mycket...
sen suger den grymt i luftfiltret låter som en dammsugare...
sen låter turbon också skumt tycker vi :S
den viner efter man slagit av motorn


61 Inlägg
8 juli 2014
#11
Kolla att det är rätt rem också...
Köpte en 240 förut där någon hemmameckare bytt kamrem själv, den gick som en påse nötter och hade rappat ett eller två kugg pga fel rem.

Finns runda och fyrkantiga kuggar, bra jobbat...

<passing side - suicide>


Sök