3726
Sök

Volvo 240, lite frågor/massa problem.

687 Inlägg
27 juli 2014
#61
Tar kopplingen högt upp är den lite sliten.  Annars såg ju bilen inte så dum ut.

209 Inlägg
27 juli 2014
Trådstartare
#62
volvo_Tobias skrev:
Tar kopplingen högt upp är den lite sliten.  Annars såg ju bilen inte så dum ut.

Så det är alltså inte samma koppling i en 740 -88 som en 240 -88? Den som sitter i 740:n har nämligen börjat hugga lite, och den tar lite mer "lagom" långt ner...

Jodå, för 3000kr tycker absolut att den är godkänd, det är lite rost på karossen som jag ska fixa, sen hooopppas jag att det inte är för illa under bilen. En balk som klarar att lyfta upp ena "hörnet" på bilen, som på bilden, kan väl inte vara för rostig för att gå igenom besiktningen? Sen inser jag också att det kan vara andra delar under bilen som är för rostiga...

Vad tror ni om detta för att laga rosten? Återigen, jag kan inte svetsa...
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spacke … kel-36061/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … are-36189/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … nat-32103/
Senast redigerat av doglas2009 (27 juli 2014)

4 137 Inlägg
28 juli 2014
#63
Koppplingsspelet på en gamma Volvo behöver man som regel justera, Om den inte slirar när man kör så är det nog bara att justera in spelet, troligen 2st muttrar som ska lossas på vajerhöljet vid växellådan

med lite tur så klarar den besöket hos bilbekämpningen utan återbesök när det gäller rosten, men man hehöver göra något mot den, annars finns det snart ingen plåt kvar  mad , dom värsta ställerna med lite tunnflytande rostskydd

viktigare än att lacken är i perfekt skick


bilen ser bättre ut utvändigt än vad jag kunde förställa mig


köp inget av detta:
Vad tror ni om detta för att laga rosten? Återigen, jag kan inte svetsa...
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spacke … kel-36061/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … are-36189/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … nat-32103/
du skjuter och förvärra bara problemen för framtiden
men om det göres så rostskydda ordentligt

besiktiga, fixa den rosten som det blir nedslag på  med svetsning,
och sedan en riktig rostskyddsbehandling som jag tidigare beskrivit

smile
Senast redigerat av spillolja (28 juli 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

209 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#64
spillolja skrev:
Koppplingsspelet på en gamma Volvo behöver man som regel justera, Om den inte slirar när man kör så är det nog bara att justera in spelet, troligen 2st muttrar som ska lossas på vajerhöljet vid växellådan

med lite tur så klarar den besöket hos bilbekämpningen utan återbesök när det gäller rosten, men man hehöver göra något mot den, annars finns det snart ingen plåt kvar  mad , dom värsta ställerna med lite tunnflytande rostskydd

viktigare än att lacken är i perfekt skick


bilen ser bättre ut utvändigt än vad jag kunde förställa mig


köp inget av detta:
Vad tror ni om detta för att laga rosten? Återigen, jag kan inte svetsa...
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spacke … kel-36061/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … are-36189/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … nat-32103/
du skjuter och förvärra bara problemen för framtiden
men om det göres så rostskydda ordentligt

besiktiga, fixa den rosten som det blir nedslag på  med svetsning,
och sedan en riktig rostskyddsbehandling som jag tidigare beskrivit

smile

Tack för svaret!

Ska se om jag kan lyckas justera kopplingen då.

Idag har jag inhandlat 4 nya däck som sitter på samma fälg som bilen tidigare hade (800kr måste varit billigt...). Muttrarna sitter STENHÅRT, jag satte dit en lång sak på fälgkorset och hängde ganska mycket av mina 90kg på den, men den vill inte lossna. Har ni några tips på hur man ska lätta på dom?

När jag har bytt däck blir det till att boka tid för besiktning. Jag är MYCKET spänd på vad dom ska säga om rosten under bilen!

4 137 Inlägg
28 juli 2014
#65
En Hjulmutternyckel  med utdragbart skaft  tex. biltema 102606 (eller evt. 102609),  kan underlätta,  drag åt muttrarna med detta verktyg hopskjutet  sätt lite aluminiumpasta på gängorna

gör inget mer förrens domen har kommit
Senast redigerat av spillolja (28 juli 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

209 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#66
spillolja skrev:
En Hjulmutternyckel  med utdragbart skaft  tex. biltema 102606 (eller evt. 102609),  kan underlätta,  drag åt muttrarna med detta verktyg hopskjutet  sätt lite aluminiumpasta på gängorna

gör inget mer förrens dommen har kommit

Jag vet inte om det verkligen skulle hjälpa för att få loss muttrarna, jag satte dit en sådan här på fälgkorset http://www.biltema.se/sv/Bygg/Montering … re-142700/ och tryckte ganska hårt, jag vet inte hur hårt man vågar trycka...

4 137 Inlägg
28 juli 2014
#67
I västa fall får man borra 2st hål i muttrarna och klyva med huggmejsel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

613 Inlägg
28 juli 2014
#68
Med den rosten du visar på bilderna kommer du inte få igenom den utan 2-or

börja inte borra och härja i hjulmuttrarna eller laga rosthål med glasfiberspackel eller annan skit du har rost som måste svetsas så är det bara du måste dit med ny plåt kanske hela tröskeln så du kommer få laga rost gosse och du kommer bli härdad^^

det första du ska göra om du nu köpt bilen är att åka till biltema och köpa en haynes reparationshandbok till volvo 240 den täcker alla modeller från 1974-1993

istället för att vålda sönder hjulmuttrarna med borrning och annan idioti kan du köpa ett bra och långt ledhantag också på biltema för 1/2 hylsor 100cm långt jag har inte hittat en bult än som ett långt handtag inte klarar
köp också en lös krafthylsa till dina hjulmuttrar ska vara storlek 19 den kan du också använda till mutterknack vid behov


fälgkors är skit om man jämför med ett bra handtag


börja i rätt ände och jobba inte i onödan då kommer du bara tröttna


10 163 Inlägg
29 juli 2014
#69
fälgkors viker sig. Riktigt skaft och 2 meter järnrör och ta i för kung och fosterland är ibland nödvändigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

209 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#70
Nu är däcken bytta,det räckte att ta i  lite extra. Bilen ska besiktas på fredag, jag är mycket spänd på hur mycket saker dom kommer att klaga på!

209 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
#71
Då var bilen besiktad, som vi trodde så var det rosten som det skulle klagas på. Det som måste fixas inom en månad är: "Stomme tvärbalk, båda sidor, mittre, rostskada" och "Länkarm, bak höger, rostskadad". Det ska gå att laga för mellan 5-7k beroende på hur mycket flyt jag har, jag tror att jag ska göra det. Jag testade köra bilen innan, och jag tycker den går mycket bra i motor och växellåda!

4 137 Inlägg
1 augusti 2014
#72
Men vad bra, då har du ett papper på felen
en begagnad länkarm kan inhandlas för 300-500:-

tag offerter på övriga rosten, ta bort mattorna i bilen samt baksätesdynan så minskar risken att den tar fyr

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

209 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
#73
spillolja skrev:
Men vad bra, då har du ett papper på felen
en begagnad länkarm kan inhandlas för 300-500:-

tag offerter på övriga rosten, ta bort mattorna i bilen samt baksätesdynan så minskar risken att den tar fyr

Var skulle jag hitta denna länkarm? Det billigaste jag hittade nu var:
http://www.skruvat.se/Lankarm-P12179.aspx
http://www.skruvat.se/Lankarm-P13053.aspx

Menar du att jag ska ta ut mattor och dynor innan jag lämnar in den, för att korta ner tiden eller?

Som sagt så skulle det kosta mellan 5-7k beroende på om någon jättelång skruv eller nått hade rostat fast (vilket tydligen är vanligt...)
Senast redigerat av doglas2009 (1 augusti 2014)

4 137 Inlägg
1 augusti 2014
#74
doglas2009 skrev:
Var skulle jag hitta denna länkarm? Det billigaste jag hittade nu var:
http://www.skruvat.se/Lankarm-P12179.aspx
http://www.skruvat.se/Lankarm-P13053.aspx

Menar du att jag ska ta ut mattor och dynor innan jag lämnar in den, för att korta ner tiden eller?

Som sagt så skulle det kosta mellan 5-7k beroende på om någon jättelång skruv eller nått hade rostat fast (vilket tydligen är vanligt...)

det du citerar till är länkarm fram, den som ni ska fixa är ju en bakre  (meca tar ca 1000:- för en ny)

ja evt kan man korta ned det hela genom att ta bort dessa, minskad brandrisk kan ge bättre pris på jobbet

prova att ta bort den jättelåånga skruv och smörj upp dess gängor med olja+fett

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
1 augusti 2014
#75
doglas2009 skrev:
spillolja skrev:
Men vad bra, då har du ett papper på felen
en begagnad länkarm kan inhandlas för 300-500:-

tag offerter på övriga rosten, ta bort mattorna i bilen samt baksätesdynan så minskar risken att den tar fyr

Var skulle jag hitta denna länkarm? Det billigaste jag hittade nu var:
http://www.skruvat.se/Lankarm-P12179.aspx
http://www.skruvat.se/Lankarm-P13053.aspx

Menar du att jag ska ta ut mattor och dynor innan jag lämnar in den, för att korta ner tiden eller?

Som sagt så skulle det kosta mellan 5-7k beroende på om någon jättelång skruv eller nått hade rostat fast (vilket tydligen är vanligt...)

Näe, utan för att det inte ska börja brinna i bilen när dom svetsar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

209 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
#76
spillolja skrev:
doglas2009 skrev:
Var skulle jag hitta denna länkarm? Det billigaste jag hittade nu var:
http://www.skruvat.se/Lankarm-P12179.aspx
http://www.skruvat.se/Lankarm-P13053.aspx

Menar du att jag ska ta ut mattor och dynor innan jag lämnar in den, för att korta ner tiden eller?

Som sagt så skulle det kosta mellan 5-7k beroende på om någon jättelång skruv eller nått hade rostat fast (vilket tydligen är vanligt...)

det du citerar till är länkarm fram, den som ni ska fixa är ju en bakre  (meca tar ca 1000:- för en ny)

ja evt kan man korta ned det hela genom att ta bort dessa, minskad brandrisk kan ge bättre pris på jobbet

prova att ta bort den jättelåånga skruv och smörj upp dess gängor med olja+fett

Ojdå, det missade jag. Jag vet inte om okunnige jag vågar leta reda på den skruven och skruva ut den...

209 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
#77
Vettemannen skrev:
doglas2009 skrev:
spillolja skrev:
Men vad bra, då har du ett papper på felen
en begagnad länkarm kan inhandlas för 300-500:-

tag offerter på övriga rosten, ta bort mattorna i bilen samt baksätesdynan så minskar risken att den tar fyr

Var skulle jag hitta denna länkarm? Det billigaste jag hittade nu var:
http://www.skruvat.se/Lankarm-P12179.aspx
http://www.skruvat.se/Lankarm-P13053.aspx

Menar du att jag ska ta ut mattor och dynor innan jag lämnar in den, för att korta ner tiden eller?

Som sagt så skulle det kosta mellan 5-7k beroende på om någon jättelång skruv eller nått hade rostat fast (vilket tydligen är vanligt...)

Näe, utan för att det inte ska börja brinna i bilen när dom svetsar.

/Benny

Jaha, det trodde jag dom gjorde när man lämnar in bilen.

4 137 Inlägg
1 augusti 2014
#78
Så det inte blir som med denna R5:a jag lämnade in för svetsning av en tröskel som bilbesiktningen gav bra att veta på sdå den får betraktas som totalförstörd:
http://web.comhem.se/a128/diverse/APDC0007_.jpg
bilverkstaden hittils har avisat mina ersättningsanspråk, ska ta ARN på det i höst när jag kommer hem från semestern

Fixa länkarmen själv, tabort mattorna, passagerastolen och baksätet  och sedan åka in med den,
genom att göra så mycket som möjligt innan man lämnar in den så spara man kosing på det  lol

sen när åket är hemma igen så gå över golvet och bättra dess rostskydd innan mattorna sätt på plats
Senast redigerat av spillolja (1 augusti 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 020 Inlägg
1 augusti 2014
#79
spillolja skrev:
Så det inte blir som med denna R5:a jag lämnade in för svetsning av en tröskel som bilbesiktningen gav bra att veta på sdå den får betraktas som totalförstörd:
http://web.comhem.se/a128/diverse/APDC0007_.jpg
bilverkstaden hittils har avisat mina ersättningsanspråk, ska ta ARN på det i höst när jag kommer hem från semestern

Fixa länkarmen själv, tabort mattorna, passagerastolen och baksätet  och sedan åka in med den,
genom att göra så mycket som möjligt innan man lämnar in den så spara man kosing på det  lol

sen när åket är hemma igen så gå över golvet och bättra dess rostskydd innan mattorna sätt på plats

Oj där har varit lite varmt i den r5an.
Man blir mörkrädd hur klantigt vissa jobb görs hos bilverkatäder.
Därav ska man alltid ha en brandvakt i bilen om man svetsar utvändigt .
Fan vad det är dyrt o lämna iväg svetsjobb.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
1 augusti 2014
#80
andreas1 skrev:
spillolja skrev:
Så det inte blir som med denna R5:a jag lämnade in för svetsning av en tröskel som bilbesiktningen gav bra att veta på sdå den får betraktas som totalförstörd:
http://web.comhem.se/a128/diverse/APDC0007_.jpg
bilverkstaden hittils har avisat mina ersättningsanspråk, ska ta ARN på det i höst när jag kommer hem från semestern

Fixa länkarmen själv, tabort mattorna, passagerastolen och baksätet  och sedan åka in med den,
genom att göra så mycket som möjligt innan man lämnar in den så spara man kosing på det  lol

sen när åket är hemma igen så gå över golvet och bättra dess rostskydd innan mattorna sätt på plats

Oj där har varit lite varmt i den r5an.
Man blir mörkrädd hur klantigt vissa jobb görs hos bilverkatäder.
Därav ska man alltid ha en brandvakt i bilen om man svetsar utvändigt .
Fan vad det är dyrt o lämna iväg svetsjobb.

Det är dyrt för det kan alltid tillkomma svetsning pga. att det inte alltid är så lätt att bedöma plåtens kvalitet bredvid svetsstället.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök