3284
Sök

Varför ryker min Volvo Turbo såhär? :( SNÄLLA HJÄLP

Emelie Hallberg
829 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej, har bytt motor i min 745a pga att den blårykte...
Problemet är att nya motorn gör exakt likadant sad så gryyyyyyymt ledsamt sad
PROVKÖRDE nya motorn i en 945a och den rykte ingenting...
Vad kan ha hänt??? Motorn låg i en bil löst i motorrummet från hösten- juli då den kom i bilen

*Ryker ej på tomgång  (gjorde gamla motorn)
*Ryker ej vid jämn gas (börjar ryka när man släppt gasen)

& det är olja i avgaserna sad
den ryker ju alltså när turbon laddat och man släpper gasen.
har jag den oturen att turbon gått sönder eller är de värre än så?

FILM:https://www.youtube.com/watch?v=ThUzXh99Vhw

Med vänlig hälsning Emelie


309 Inlägg
25 juli 2014
#2
Oceanmist skrev:
Hej, har bytt motor i min 745a pga att den blårykte...
Problemet är att nya motorn gör exakt likadant sad så gryyyyyyymt ledsamt sad
PROVKÖRDE nya motorn i en 945a och den rykte ingenting...
Vad kan ha hänt??? Motorn låg i en bil löst i motorrummet från hösten- juli då den kom i bilen

*Ryker ej på tomgång  (gjorde gamla motorn)
*Ryker ej vid jämn gas (börjar ryka när man släppt gasen)

& det är olja i avgaserna sad
den ryker ju alltså när turbon laddat och man släpper gasen.
har jag den oturen att turbon gått sönder eller är de värre än så?

FILM:https://www.youtube.com/watch?v=ThUzXh99Vhw

Med vänlig hälsning Emelie

Kan ju vara att det är olja kvar i avgassystemet från när förra motorn satt i?
Senast redigerat av maaw (25 juli 2014)

Forummoderator
26 351 Inlägg
25 juli 2014
#3
maaw skrev:
Oceanmist skrev:
Hej, har bytt motor i min 745a pga att den blårykte...
Problemet är att nya motorn gör exakt likadant sad så gryyyyyyymt ledsamt sad
PROVKÖRDE nya motorn i en 945a och den rykte ingenting...
Vad kan ha hänt??? Motorn låg i en bil löst i motorrummet från hösten- juli då den kom i bilen

*Ryker ej på tomgång  (gjorde gamla motorn)
*Ryker ej vid jämn gas (börjar ryka när man släppt gasen)

& det är olja i avgaserna sad
den ryker ju alltså när turbon laddat och man släpper gasen.
har jag den oturen att turbon gått sönder eller är de värre än så?

FILM:https://www.youtube.com/watch?v=ThUzXh99Vhw

Med vänlig hälsning Emelie

Kan ju vara att det är olja kvar i avgassystemet från när förra motorn satt i?

Precis.
Så plocka av avgassystemet och kolla om det då fortfarande ryker, så är i alla fall den punkten avbockad.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Emelie Hallberg
829 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#4
de hoppades jag med, men eftersom den bara ryker till sådär när man släpper gasen? är de olja kvar borde den inte ryka även på tomgång? är ju bara poffar av rök


Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
26 juli 2014
#5
Om oljerök kommer när du släpper gasen, vill jag tro att orsaken är vevhuskompression, att ringarna är kass.. fastsotade eller brustna.

Hur är vevhusventilationen? Hur går hon med oljelocket av, är det mycket tryck där med motorn igång?

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
28 juli 2014
#6
Har du kvar din gamla turbo?

Det brukar ryka satan lite varstans  när man har monterat ihop en motor.
Men kommer det blårök så är det troligen turbon eller kolvringarna. Har du kollat flamfällan/vevhusventilationen? Svart liten burk som sitter med 2 skruv ner i blocket under insuget?  Lossa slangarna försiktigt. och sen kan du lirka ut burken utan att ta bort insug eller något annat vid sidan om. Sen så spolar du yes diskmedel eller avfettning och grymt varmt vatten från alla öppningar i bruken. Det brukar komma ut massa äckligt därifrån. Det kan även vara en bra sak att se över alla slangar och tryckrör. Även spola rent Intercoolern och se om det kommer ut massa skit ifrån den.


Emelie Hallberg
829 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#7
Extrazz skrev:
Har du kvar din gamla turbo?

Det brukar ryka satan lite varstans  när man har monterat ihop en motor.
Men kommer det blårök så är det troligen turbon eller kolvringarna. Har du kollat flamfällan/vevhusventilationen? Svart liten burk som sitter med 2 skruv ner i blocket under insuget?  Lossa slangarna försiktigt. och sen kan du lirka ut burken utan att ta bort insug eller något annat vid sidan om. Sen så spolar du yes diskmedel eller avfettning och grymt varmt vatten från alla öppningar i bruken. Det brukar komma ut massa äckligt därifrån. Det kan även vara en bra sak att se över alla slangar och tryckrör. Även spola rent Intercoolern och se om det kommer ut massa skit ifrån den.

Japp gamla turbon är kvar (den är glapp i sidled) den som sitter på nya motorn glappar ut/in.....
inte kollat det, men de är ju inge rök ur oljesticka.
men de kan ju ligga olja kvar i avgassystemet men har ju kört bilen en del nu men ryker ju lika.
är mer när den är VARM av nån anledning?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
30 juli 2014
#8
Byt turbo. In/ ut är ingen fara. Dock i sidled får det inte glappa. eller bör snarare inte göra det.


Emelie Hallberg
829 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#9
nja sidled brukar de väl få glappa lite? de är ju även en ny.
är väl in/ut de ej ska glappa smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 juli 2014
#10
Detta hittade jag:

Axiellt glapp = Längs med axeln.
Radiellt glapp = Vinkelrät mot axeln.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Emelie Hallberg
829 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#11
Axiellt glapp är det alltså den går att röra framåt mot fronten sen bakåt. glappar ej i sidled..
lite i sidled skall de väl glappa? men inte så mycket att de slår i..


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 juli 2014
#12
Oceanmist skrev:
Axiellt glapp är det alltså den går att röra framåt mot fronten sen bakåt. glappar ej i sidled..
lite i sidled skall de väl glappa? men inte så mycket att de slår i..

Jag tror att det är tvärtom men kan ju ha fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

309 Inlägg
30 juli 2014
#13
Oceanmist skrev:
Axiellt glapp är det alltså den går att röra framåt mot fronten sen bakåt. glappar ej i sidled..
lite i sidled skall de väl glappa? men inte så mycket att de slår i..

Det är in och ut den inte ska glappa något. sidled är okej med lite glapp även om det inte "ska" va det.

Emelie Hallberg
829 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#14
då borde ju turbon i alla fall vara dålig på motorn? när den glappar om man drar i den ut och in?
det glappar en del... meeeen som sagt fungerade den i andra bilen???
men antagligen  kan de vara sån otur? "/


Emelie Hallberg
829 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#15
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114487/114487-af5736cfcefa314b5c5d88bfbbcbd7b0.jpg
de här röret går till en gummislang sen till intercoolern
visst är de olja där men sambon säger att de kan rinna olja ur intercooler på t.e.x passat/Audin...


309 Inlägg
30 juli 2014
#16
Oceanmist skrev:
då borde ju turbon i alla fall vara dålig på motorn? när den glappar om man drar i den ut och in?
det glappar en del... meeeen som sagt fungerade den i andra bilen???
men antagligen  kan de vara sån otur? "/

Kan du känna att den glappar in/ut är det dags för byte/renovering.
Om det sen löser ditt problem är ingen som vet.

309 Inlägg
30 juli 2014
#17
Oceanmist skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/115/114487/114487-af5736cfcefa314b5c5d88bfbbcbd7b0.jpg
de här röret går till en gummislang sen till intercoolern
visst är de olja där men sambon säger att de kan rinna olja ur intercooler på t.e.x passat/Audin...

Olja i intercooler har i stort sett alla turbobilar. Inget farligt så länge det inte forsar ut.

429 Inlägg
30 juli 2014
#18
Dra bort kablen till LMM och kör utan tryckrören/ta bort röret som är mot gasspjället vid intercoolern o se om det blir samma sak.
Bilen kommer inte gå helt rent men det går köra så och då kommer du se om det blir samma sak.

Men en turbo ska inte glappa in o ut för då kommer lagret o tätningsytan i fel läge o då lägger det olja invändigt mycket lättare än när turbon glappar i sidleds.


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
30 juli 2014
#19
Givaren som sitter där är en värmetråd? för kalla dagar för att förhindra isbildning om jag inte har fel...
Röret som går från den över ventilkåpan ner bakom insuget går till vevhusventilationen. Lossa den burken somsagt och rengör! byt även diverse småslangar och se till så att de större inte är igensatt med skit. Jag skrev hur du lossar och rengör den burken lite längre upp.

Den stora slangen går mellan turbons kompressor hur för att sedan gå igenom laddluftkylaren och för att sen gå in i insuget. Lossa alla stora slangar och kylare och rengör! Det kan vara normalt med en tunn oljehinna i dessa. Dock ska det ej vara några mängder med olja. Då är något fel!!



Sök