4203
Sök

Saab 9-3 00 AC-kompressorn trasig ?

101 Inlägg
27 juli 2014
Trådstartare
#1
I går natt så ville inte min bil va med längre, remmen hade då blivit så slak så den laddade inte längre.

När jag kikar i motorrummet idag så ser jag att remskivan på gissningsvis AC:n är löst, gissar lagrena då.

Frågan , är det lönt o laga ett sånt fel eller är det bara o få tag i en renoverad eller vad som finns o sen lämna in den till nån med AC-kunskap ?

Denna pump sitter längst ner i höger framkant .

101 Inlägg
27 juli 2014
Trådstartare
#2
Ja tyvärr så var skadorna för stora så det blir nytt.

101 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#3
Nu har jag fått hem en ny AC . Jag undrar vad jag behöver tänka på mer, byta själva kompressorn bör gå hyfsat enkelt, gott om plats när man tagit bort hjul o lite plastskydd.

Men är det nåt man bör tänka på i övrigt, den gamla gick ju sönder i lagret så jag tror inte det läckt ut gas, men det verkar va svårt o hitta nån som kan tömma den gasen nu i semestertider, en jag pratade med tyckte inte det var så farligt om jag lät gasen komma ut, inget jag egentligen vill .

Men annars, behöver man nåt nytt vid kopplingarna t ex ?

Teknisk
328 Inlägg
30 juli 2014
#4
Gott om plats? Inte direkt.

Nya o-ringar till kompressorn behöver du. Är speciella till AC och inget du hittar på macken.

Dessutom bör du stoppa i skruvarna i nya kompressorn innan du hänger upp den på "kroken". De går nämligen inte dit efteråt då det är riktigt trångt mot balken.

Gasen mår man inte bra av. Se till att få den tömd på firma. Om inte, så var inte i närheten av bilen på ett tag när du släppt ut trycket.

Är ju en till fördel med att få den tömd på firma då de kan kolla hur mycket gas som finns kvar. Då vet du ju hur mycket som försvunnit sen sista fyllningen.

Måste du använda bilen akut så finns det kortare multiremmar att köpa som inte går över ac-pumpens hjul. Finns en billig sådan på Biltema.
Då kan du använda bilen tills du får den tömd.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

101 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#5
Borde inte de o-ringarna följa med ny pump ? Inte så att jag vill släppa ut det, har en granne som klarar det men är iväg på semester nu ,
Kortare rem är ju en tanke men hur vet jag vilken jag ska ha då ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
30 juli 2014
#6
om hela pumpen skruit är det inte "bara" att byta den hela systemet måste göras rent.

många vill att allt ska bytas för att det ska bli risk fritt.

men det är skillnad om själva kopplingen skurit eller om kompressorn skurit.

sen ska systemet tömmas hos en godkänd repratör.  gasen får icke släppas ut i naturen. om man nu ska hårdra det.

Kör fort så hinner inget hända...

101 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#7
Lagret på själva remskivan vart borta helt, har hört missljud länge men inte fattat var det kom ifrån, tror systemet i sig är helt o tätt , nåja jag får fundera på nästa steg

Teknisk
328 Inlägg
30 juli 2014
#8
Tobbeshoj skrev:
Borde inte de o-ringarna följa med ny pump ? Inte så att jag vill släppa ut det, har en granne som klarar det men är iväg på semester nu ,
Kortare rem är ju en tanke men hur vet jag vilken jag ska ha då ?

Mycket möjligt att o-ringarna följer med om man köper ny pump. Köpte begagnad pump, så där vet jag inte.

Enligt: http://forum.saabturboclub.com/showthre … -Ac-og-9-3
så ska det vara den här remmen: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … RIB-62181/ , dvs Biltema 62181.

Ja, det står inte Saab någonstans i den listan på Biltemas sida, men det gjorde det inte när jag köpte heller.
Känner du dig osäker så kan du köpa på Mekonomen eller dyl. Men då får du vara beredd att betala 400-450 kr för remmen.

Nu säger ju dessutom SMHI att värmeböljan är över. Kör ner rutorna och ta på shortsen så har du hela vintern på dig att fixa felet. smile

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

Teknisk
328 Inlägg
30 juli 2014
#9
Tobbeshoj skrev:
Lagret på själva remskivan vart borta helt, har hört missljud länge men inte fattat var det kom ifrån, tror systemet i sig är helt o tätt , nåja jag får fundera på nästa steg

Säker på att kompressorn skurit och att det inte räcker med att byta magnetkopplingen då?

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

101 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#10
Det blev så stora skador på kroppen innanför remskivan, dessutom blev den sammansmält ute i skivan, vart inte jag som körde när det hände men gissar att lagret gett upp helt o legat o snurrat ett tag på axeln o därmed smält det runt omkring sig.

Få se hur fort jag får tag i grannen som är kunnig i området, min tanke var att få det tömt o att jag sen bytte , sen skulle han komma o fylla o kolla så det var riktigt. eftersom jag har långt till verkstad så vill jag inte bogsera den men med den remmen så går det ju o lösa med.
Senast redigerat av Tobbeshoj (30 juli 2014)

664 Inlägg
30 juli 2014
#11
Speedparts har remmen för en vettig peng!

101 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#12
Vart ju nyfiken o skulle kolla om det var o-ringar med på plats, när jag lossar den plattan som var fastskruvad vid platsen för rören så kom det en puff från ac:n o det luktade lite smått illa,  vad menas med det , är de bara fyllda med nåt övertryck eller var det gas i . Menar bara hur man än gör så måste man ju öppna där för o koppla in rören.

Jag blev så paff o tryckte igen plattan direkt o så inga o-ringar hehe

101 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#13
Har fått tag i grannen nu, han kikade lite på bilen o sa sen att där är ingen gas kvar, så det är för mig o byta nu så ska han fylla på sen

101 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
#14
Jaha nu har den kommit på plats, remmen (ny) ditsatt, enklaste rembyte jag varit med om wink när man visste hur man ska göra förstås .
testat o startat bilen , startade ac men inget rörde sig, måste den va gasfylld för o röra sig ? Dessutom luktade det lite skumt också, vet inte vad , kanske lite olja kommit på utsidan , lukten kom efter en stund.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 augusti 2014
#15
Tobbeshoj skrev:
Jaha nu har den kommit på plats, remmen (ny) ditsatt, enklaste rembyte jag varit med om wink när man visste hur man ska göra förstås .
testat o startat bilen , startade ac men inget rörde sig, måste den va gasfylld för o röra sig ? Dessutom luktade det lite skumt också, vet inte vad , kanske lite olja kommit på utsidan , lukten kom efter en stund.

Det måste vara tryck i systemet för att magnetkopplingen ska slå till.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

101 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
#16
Tack det var vad jag hoppades på, då ska jag inte oroa mig förrän till måndag då, det är då det blir påfyllt om allt går bra.


Sök