3438
Sök

Oljetryck med oljekyl mm

Tekniker
552 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
Hejsan!

Jag har en fundering. Jag skulle vilja montera en oljefilterförflyttare samt ett oljekyl på min 3S-GTE (2.0l turbomotor). Då är mitt påstående såhär:

Iochmed att oljepumpen bara är kapabel till att förflytta en viss mängd olja/minut så borde alltså cirkulationen i systemet försämras om jag monterar ytterliggare delar till systemet, samt att oljetrycket borde rubbas (kanske inte ens märkvärt).

Stämmer mitt påstående? Hur fungerar oljepumpen, sitter det någon tryckregulator som håller ett bestämt tryck oavsett varvtal?

Úppskattar svar väldigt mycket, DOCK bara av dig som VET svaret med 100% säkerhet. Jag är inte intresserad av gissningar då jag själv kan försöka lista ut svaret men jag vill ha ett konkret svar av någon mer kunnig på ämnet.

Tack på förhand, MVH Rasmus

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 augusti 2014
Eftersom dom delar du ska ha är en del i ett seriekopplat och slutet system kommer samma mängd olja förflyttas som tidigare, samma sak med trycket. (den olja som går in måste ju även ut)

Oljepumpen har en fjäderbelastad automatisk tryckregulator, för att trycket inte ska bli tokhögt på höga varv.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2014
Du kommer få lägre flöde och lägre tryck med fler grejor i serie pga förluster. Förmodligen marginellt, men teoretiskt lägre tryck och lägre flöde.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Tekniker
552 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
Då är egentligen den stora frågan jag måste ta reda på: är min pump redan maxbelastad eller kommer den kunna kompensera upp flödesdippen

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2014
TL_Lifestyle skrev:
Då är egentligen den stora frågan jag måste ta reda på: är min pump redan maxbelastad eller kommer den kunna kompensera upp flödesdippen

Exakt!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 augusti 2014
Så länge du inte ska ha flera meter ledning så är jag rätt säker på att du inte kommer få några bekymmer alls.

Som torpis sa, rent teoretiskt kommer det bli förluster i både tryck och flöde men i praktiken så pass marginellt att det inte spelar nån roll.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök