Du lär ju till att börja med provköra båda bilmodellerna riktigt ordentligt och länge. Det är helt olika bilar.
Den ena är bakhjulsdriven, den andra är framhjulsdriven. Den ena har sugsexa med stark botten, och den andra en turbofyra med sedvanlig turbolagg, svag botten, men rejält vrid i mellanregistret.
Den ena (tysken) har stenhårda säten, och den saaben har underbara säten. Tyskarna gillar att ha miljontals små knappar överallt, medan saaben är riktigt genomtänkt på sådana saker. Ta Night Panel t ex. Otroligt smart.
BMW'n är dyrare per årsmodell, men håller också sitt pris bättre. Den är nog inte dyrare i värdeminskning att äga, däremot löjligt dyr att försäkra. Förbrukning bör vara ungefär likvärdig, kanske något till saabens fördel.
Du får en några år äldre BMW, av den modell som rostade något kopiöst. Det blir svårt att hitta en någorlunda rostfri. Jag antar att du tänkt lägga runt 50k, och hur kul är det att lägga de pengarna på en bil full i rost i dörrar och skärmar?
Tittar du på Saab, så försök att undvika -03. Det var den första årsmodellen, och många barnsjukdomar åtgärdades till -04. Därefter har det knappast funnits några väsentliga modellrelaterade fel att tala om på ng9-3.
Båda är bra bilar, men på helt olika sätt, och vad du själv föredrar och ska använda bilen till avgör helt.
Man känner sig ju så fruktansvärt gubbig när man rattar Saab..
Dessa stora knappar med gigantisk text som man kan läsa från 5m håll, nycklen sitter nertill så man inte ska behöva lyfta armarna i onödan. Den där lukten från klädseln som påminner om ett ålderdomshem i Solna.
Sen att man möter Gunnar 67 som gör tummen upp från sin 9-5 varje dag gör inte saken häftigare..
Jag körde jämsides med den första 9-3 Griffin jag stött på i trafiken på motorvägen för ett tag sedan. Gissa vem som satt bakom ratten och nickade gillande? Just det, någon som såg ut att kunna heta Gunnar och fylla 67!