3086
Sök

Tips vid avställning

502 Inlägg
11 september 2014
Trådstartare
Halloj! dax att ställa av bilen inför vintern, den kommer att stå utomhus och tänkte höra vad som kan vara bra att veta, jag kommer dra på dåliga däck som den får stå på, och den kommer att stå på en gräsmatta, är det fördel att ha något underlägg så den kommer ifrån gräset, typ en gammal presenning eller träplankor som den får stå på? Sen funderar jag om det är bra att ha en presenning över bilen också eller om den bara ska stå som den är? smile tankar även fullt innan jag ställer av för att minimera kondens i tanken. Mvh

Avstängd
10 388 Inlägg
11 september 2014
Sonnback skrev:
Halloj! dax att ställa av bilen inför vintern, den kommer att stå utomhus och tänkte höra vad som kan vara bra att veta, jag kommer dra på dåliga däck som den får stå på, och den kommer att stå på en gräsmatta, är det fördel att ha något underlägg så den kommer ifrån gräset, typ en gammal presenning eller träplankor som den får stå på? Sen funderar jag om det är bra att ha en presenning över bilen också eller om den bara ska stå som den är? smile tankar även fullt innan jag ställer av för att minimera kondens i tanken. Mvh

In med en "torrboll" i bilen (Min far är tyvärr upptagen hela vintern, annars hade du kunnat låna honom wink tongue )
Senast redigerat av it_mutt (11 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 september 2014
it_mutt skrev:
Sonnback skrev:

In med en "torrboll" i bilen (Min far är tyvärr upptagen hela vintern, annars hade du kunnat låna honom wink tongue )

Haha! ! För ett tag sen va det igång en tråd ang samma sak. Där skrev någon att man kan skruva på takräcke och lägga en plyfa på samt lägga pressening över där. Så ligger inte presseningen tätt mot bilen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Fotograf
155 Inlägg
11 september 2014
Under moppeåldern fick man berättat för sig att tanken skulle vara tom om den står under vintern, men det gäller alltså inte bilar? Och ja jag vet att det är en jäkla skillnad på bilar och moppar haha

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy

* Voff voff *
10 622 Inlägg
11 september 2014
AdamDahlstrom skrev:
Under moppeåldern fick man berättat för sig att tanken skulle vara tom om den står under vintern, men det gäller alltså inte bilar? Och ja jag vet att det är en jäkla skillnad på bilar och moppar haha

Klart bättre att den är full så finns det mindre yta för luften att kondensera på och så slipper man vatten i bränslet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fotograf
155 Inlägg
11 september 2014
Brådhis skrev:
AdamDahlstrom skrev:

Klart bättre att den är full så finns det mindre yta för luften att kondensera på och så slipper man vatten i bränslet.

//Brådhis

Ja okej, låter ju lite mer sunt kanske wink

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy

398 Inlägg
11 september 2014
En annan sak som kan vara god att kolla år så att du verkligen har bilen försäkrad. Jag är dåligt insatt i det, men ett samtal till försäkringsbolaget så det inte finns någon klausul om garage eller att du själv ska anmäla att avställningsförsäkringen ska börja gälla.

4 586 Inlägg
11 september 2014
Har du inte förvaring inomhus så mår bilen bättre ut av att köras. Har haft bilar i garagetält men det blir väldigt fuktigt i dom med säkert ändå värre med presenning

så ska du förvara bilen så skaffa dig ett garagetält annars så kör med den.

Att ha den stå på gräs gör coupén ändå fuktigare

Risken för mögel/dålig lukt är överhängande

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-659dc66236ceb9738e722ff99769920b.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (11 september 2014)

* Voff voff *
10 622 Inlägg
11 september 2014
Att slänga över en presenning ger ju också en stor yta för luften att kondensera på. Jag tror ärligt att det är bättre att låta snön falla på bilen och sopa av den innan den töar, samtidigt som man ställer in en torrboll eller två i bilen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök