2855
Sök

Launch control Saab, hur?

Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#1
Enkel fråga, komplicerat svar?

Blev då sugen på lite "pang-pang" från avgasröret roll samt uppbyggnad av boost vid avfärd.
Hur går jag tillväga för att få fram detta? Är det något man kan pyssla med själv eller är det nödvändigt att låta någon motorspecialist göra det åt mig i en verkstad? hmm

Ex.
https://www.youtube.com/watch?v=pGefxGE_evo

Tackar så hjärtligt

BioPowered SAAB 9-5

Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#2
Glesmark skrev:
Enkelt svarat, du sätter en varvspärr, backar tändningen och skickar på soppa.

Svårt svar, hur du rent praktiskt gör i ett originalsprut har jag inte en aning, du måste programmera en ingång för en brytare för att aktivera launchen om det skall fungera bra.

Fråga dom som har youtube-kontot hur dom gjort, antingen har dom lyckats programmera originalboxen med launch och brytare för aktivering.
Eller så har dom bara har en enda mapp med launch, bara för att vara häftiga på youtube.

Hur som helst rekommenderar jag dig INTE att skaffa det till din Saab om det var tanken, du kommer bara spinna hejdlöst om du har fullt laddtryck på den vid avfärd.
Att programmera in det för att komma iväg fort kommer ta en stund, praktiska försök är det som gäller, det finns inget färdigt recept som fungerar på alla bilar. Antingen dippar motorn eller så spinner du om det inte är perfekt.

Sen är det inte speciellt snällt mot koppling, turbo, lambda och katt.
Du har väl dubbla katalysatorer och lambdasonder på din om den är original?
Det blir inte billigt när det brakar i så fall.

Tackar för svar samt förklaring!
Har tänkt att ha det mest för nöjes skull, inte för att använda det till att klocka snabbaste tiden på strippen. Oerhört skräckinjagande läte som får mig att älska det. Sen att saker slits har jag full förståelse för.

Tar iaf ditt svar som att det är ett ganska besvärligt ingrepp? Speciellt för en som mig som aldrig tidigare arbetat med det elektriska gällande motor. Skickade iväg ett mail till kontot på youtube så får vi se om det löser sig. Om inte så hoppas jag på att Nordic Tuning eller någon liknande trim-firma skulle kunna klara av det.

Har sett någonstans att Saabarna med T7 ska ha en launch control inbyggd men att det krävs en T7-suite för att plocka fram det och ställa på rätt varvtal etc. Men ja, har verkligen noll koll tongue

BioPowered SAAB 9-5

1 861 Inlägg
19 september 2014
#3
kitqeb skrev:
Glesmark skrev:
Enkelt svarat, du sätter en varvspärr, backar tändningen och skickar på soppa.

Svårt svar, hur du rent praktiskt gör i ett originalsprut har jag inte en aning, du måste programmera en ingång för en brytare för att aktivera launchen om det skall fungera bra.

Fråga dom som har youtube-kontot hur dom gjort, antingen har dom lyckats programmera originalboxen med launch och brytare för aktivering.
Eller så har dom bara har en enda mapp med launch, bara för att vara häftiga på youtube.

Hur som helst rekommenderar jag dig INTE att skaffa det till din Saab om det var tanken, du kommer bara spinna hejdlöst om du har fullt laddtryck på den vid avfärd.
Att programmera in det för att komma iväg fort kommer ta en stund, praktiska försök är det som gäller, det finns inget färdigt recept som fungerar på alla bilar. Antingen dippar motorn eller så spinner du om det inte är perfekt.

Sen är det inte speciellt snällt mot koppling, turbo, lambda och katt.
Du har väl dubbla katalysatorer och lambdasonder på din om den är original?
Det blir inte billigt när det brakar i så fall.

Tackar för svar samt förklaring!
Har tänkt att ha det mest för nöjes skull, inte för att använda det till att klocka snabbaste tiden på strippen. Oerhört skräckinjagande läte som får mig att älska det. Sen att saker slits har jag full förståelse för.

Tar iaf ditt svar som att det är ett ganska besvärligt ingrepp? Speciellt för en som mig som aldrig tidigare arbetat med det elektriska gällande motor. Skickade iväg ett mail till kontot på youtube så får vi se om det löser sig. Om inte så hoppas jag på att Nordic Tuning eller någon liknande trim-firma skulle kunna klara av det.

Har sett någonstans att Saabarna med T7 ska ha en launch control inbyggd men att det krävs en T7-suite för att plocka fram det och ställa på rätt varvtal etc. Men ja, har verkligen noll koll tongue

T7-suite samt T5-suite har en funktion som håller varv dock så har den inge "pang pang" ^^


Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#5
Glesmark skrev:
kitqeb skrev:
Glesmark skrev:
Enkelt svarat, du sätter en varvspärr, backar tändningen och skickar på soppa.

Svårt svar, hur du rent praktiskt gör i ett originalsprut har jag inte en aning, du måste programmera en ingång för en brytare för att aktivera launchen om det skall fungera bra.

Fråga dom som har youtube-kontot hur dom gjort, antingen har dom lyckats programmera originalboxen med launch och brytare för aktivering.
Eller så har dom bara har en enda mapp med launch, bara för att vara häftiga på youtube.

Hur som helst rekommenderar jag dig INTE att skaffa det till din Saab om det var tanken, du kommer bara spinna hejdlöst om du har fullt laddtryck på den vid avfärd.
Att programmera in det för att komma iväg fort kommer ta en stund, praktiska försök är det som gäller, det finns inget färdigt recept som fungerar på alla bilar. Antingen dippar motorn eller så spinner du om det inte är perfekt.

Sen är det inte speciellt snällt mot koppling, turbo, lambda och katt.
Du har väl dubbla katalysatorer och lambdasonder på din om den är original?
Det blir inte billigt när det brakar i så fall.

Tackar för svar samt förklaring!
Har tänkt att ha det mest för nöjes skull, inte för att använda det till att klocka snabbaste tiden på strippen. Oerhört skräckinjagande läte som får mig att älska det. Sen att saker slits har jag full förståelse för.

Tar iaf ditt svar som att det är ett ganska besvärligt ingrepp? Speciellt för en som mig som aldrig tidigare arbetat med det elektriska gällande motor. Skickade iväg ett mail till kontot på youtube så får vi se om det löser sig. Om inte så hoppas jag på att Nordic Tuning eller någon liknande trim-firma skulle kunna klara av det.

Har sett någonstans att Saabarna med T7 ska ha en launch control inbyggd men att det krävs en T7-suite för att plocka fram det och ställa på rätt varvtal etc. Men ja, har verkligen noll koll tongue

Jag kan ju bara svara för mig själv, jag tycker det låter krångligt eftersom jag inte vet hur man tar sig in i dom boxarna och allt står ju inte direkt i koden, man får luska ut allt själv när det gäller originalboxar.
Nordic och maptune vet nog hur man gör, om det går att få till. Men kostnaden för att leka med det är nog inte lika kul.

Du har 2 lambdasonder om jag minns rätt, bytte på en Audi för ett tag sedan, 2400 kr för den bakre lambdan, vill du betala det dubbla + arbete för att det är kul så är det helt upp till dig, jag avråder dig dock.

Hör på denna launchkontrollen om du tycker att Saabens var skräckinjagande hehe.
http://www.youtube.com/watch?v=X8vSCzaT … lpage#t=62

Blir till att lämna in.. Inget jag kommer kunna fixa i mitt lilla garage sad
Äsch det får kosta. Vad gör man inte för att ha kul. Livet går icke i repris.

Ja nä, just den videon på saaben var ju inte särskilt skräckinjagande. Syftade mer på ljudet som audin hade wink Men vart mer simpelt att bara lägga fram ett kort, simpelt klipp som förklarar det mesta.

BioPowered SAAB 9-5

Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#6
Dr_struts skrev:
kitqeb skrev:
Glesmark skrev:
Enkelt svarat, du sätter en varvspärr, backar tändningen och skickar på soppa.

Svårt svar, hur du rent praktiskt gör i ett originalsprut har jag inte en aning, du måste programmera en ingång för en brytare för att aktivera launchen om det skall fungera bra.

Fråga dom som har youtube-kontot hur dom gjort, antingen har dom lyckats programmera originalboxen med launch och brytare för aktivering.
Eller så har dom bara har en enda mapp med launch, bara för att vara häftiga på youtube.

Hur som helst rekommenderar jag dig INTE att skaffa det till din Saab om det var tanken, du kommer bara spinna hejdlöst om du har fullt laddtryck på den vid avfärd.
Att programmera in det för att komma iväg fort kommer ta en stund, praktiska försök är det som gäller, det finns inget färdigt recept som fungerar på alla bilar. Antingen dippar motorn eller så spinner du om det inte är perfekt.

Sen är det inte speciellt snällt mot koppling, turbo, lambda och katt.
Du har väl dubbla katalysatorer och lambdasonder på din om den är original?
Det blir inte billigt när det brakar i så fall.

Tackar för svar samt förklaring!
Har tänkt att ha det mest för nöjes skull, inte för att använda det till att klocka snabbaste tiden på strippen. Oerhört skräckinjagande läte som får mig att älska det. Sen att saker slits har jag full förståelse för.

Tar iaf ditt svar som att det är ett ganska besvärligt ingrepp? Speciellt för en som mig som aldrig tidigare arbetat med det elektriska gällande motor. Skickade iväg ett mail till kontot på youtube så får vi se om det löser sig. Om inte så hoppas jag på att Nordic Tuning eller någon liknande trim-firma skulle kunna klara av det.

Har sett någonstans att Saabarna med T7 ska ha en launch control inbyggd men att det krävs en T7-suite för att plocka fram det och ställa på rätt varvtal etc. Men ja, har verkligen noll koll tongue

T7-suite samt T5-suite har en funktion som håller varv dock så har den inge "pang pang" ^^

Aha haha! Såg denna nämligen (kolla vid 2:00): https://www.youtube.com/watch?v=iPoiBTyA7tE
Och kunde nästan se framför mig hur det skulle kunna smälla och ha sig med ett 3" från turbo. Men fel av mig I guess smile

BioPowered SAAB 9-5

Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#7
AeroMackan skrev:
Prata med dom på Nordic så fixar dom de åt dig.

Låter ju trevligt! Tusenlappar man snackar om tror du?

BioPowered SAAB 9-5

1 861 Inlägg
19 september 2014
#8
Aha haha! Såg denna nämligen (kolla vid 2:00): https://www.youtube.com/watch?v=iPoiBTyA7tE
Och kunde nästan se framför mig hur det skulle kunna smälla och ha sig med ett 3" från turbo. Men fel av mig I guess smile

Alltså varvstoppet har du ju men det blir ju inte launch har för mig att saab kör med fuel cut på varvstopp du vill ha ignition cut så du får soppa in i grönrör som antänds ^^


Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#9
Dr_struts skrev:
Aha haha! Såg denna nämligen (kolla vid 2:00): https://www.youtube.com/watch?v=iPoiBTyA7tE
Och kunde nästan se framför mig hur det skulle kunna smälla och ha sig med ett 3" från turbo. Men fel av mig I guess smile

Alltså varvstoppet har du ju men det blir ju inte launch har för mig att saab kör med fuel cut på varvstopp du vill ha ignition cut så du får soppa in i grönrör som antänds ^^

Oh ja, precis så vill jag ha det big_smile Vill kunna väcka storstaden om det någon gång skulle behövas roll

BioPowered SAAB 9-5

1 861 Inlägg
19 september 2014
#10
kitqeb skrev:
Dr_struts skrev:
Aha haha! Såg denna nämligen (kolla vid 2:00): https://www.youtube.com/watch?v=iPoiBTyA7tE
Och kunde nästan se framför mig hur det skulle kunna smälla och ha sig med ett 3" från turbo. Men fel av mig I guess smile

Alltså varvstoppet har du ju men det blir ju inte launch har för mig att saab kör med fuel cut på varvstopp du vill ha ignition cut så du får soppa in i grönrör som antänds ^^

Oh ja, precis så vill jag ha det big_smile Vill kunna väcka storstaden om det någon gång skulle behövas roll

Då är T5/T7 suits grejs fel för dig big_smile


Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#11
Dr_struts skrev:
kitqeb skrev:
Dr_struts skrev:

Alltså varvstoppet har du ju men det blir ju inte launch har för mig att saab kör med fuel cut på varvstopp du vill ha ignition cut så du får soppa in i grönrör som antänds ^^

Oh ja, precis så vill jag ha det big_smile Vill kunna väcka storstaden om det någon gång skulle behövas roll

Då är T5/T7 suits grejs fel för dig big_smile

Det är det verkligen hehe.. Men det är lika komplicerat att få fram ignition cut eller? hmm

BioPowered SAAB 9-5

1 861 Inlägg
19 september 2014
#12
kitqeb skrev:
Dr_struts skrev:
kitqeb skrev:

Oh ja, precis så vill jag ha det big_smile Vill kunna väcka storstaden om det någon gång skulle behövas roll

Då är T5/T7 suits grejs fel för dig big_smile

Det är det verkligen hehe.. Men det är lika komplicerat att få fram ignition cut eller? hmm

Alltså jag vet inte med Saab pga deras tändspole som sitter rakt på stiften... på volvo vet jag att det finns dosor man kopplar till tändspolen som gör så att man får ign cut ^^


Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#13
Dr_struts skrev:
kitqeb skrev:
Dr_struts skrev:

Då är T5/T7 suits grejs fel för dig big_smile

Det är det verkligen hehe.. Men det är lika komplicerat att få fram ignition cut eller? hmm

Alltså jag vet inte med Saab pga deras tändspole som sitter rakt på stiften... på volvo vet jag att det finns dosor man kopplar till tändspolen som gör så att man får ign cut ^^

Hmm okej, synd att jag inte har volvo då wink Nä men jag hoppas någon kunnig kan träda fram och förklara ett väldigt lätt ingrepp. Hade varit trevligt roll

BioPowered SAAB 9-5

1 861 Inlägg
19 september 2014
#14
kitqeb skrev:
Dr_struts skrev:
kitqeb skrev:

Det är det verkligen hehe.. Men det är lika komplicerat att få fram ignition cut eller? hmm

Alltså jag vet inte med Saab pga deras tändspole som sitter rakt på stiften... på volvo vet jag att det finns dosor man kopplar till tändspolen som gör så att man får ign cut ^^

Hmm okej, synd att jag inte har volvo då wink Nä men jag hoppas någon kunnig kan träda fram och förklara ett väldigt lätt ingrepp. Hade varit trevligt roll

Men alltså är det inte enklare att bara sätta på ett lodigt avgas system om du vill låta illa? ^^ För du kommer ju itne ha någon nytta av det och kommer att ha sönder både turbo grenrör samt "kattar" tongue


Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#15
Dr_struts skrev:
kitqeb skrev:
Dr_struts skrev:

Alltså jag vet inte med Saab pga deras tändspole som sitter rakt på stiften... på volvo vet jag att det finns dosor man kopplar till tändspolen som gör så att man får ign cut ^^

Hmm okej, synd att jag inte har volvo då wink Nä men jag hoppas någon kunnig kan träda fram och förklara ett väldigt lätt ingrepp. Hade varit trevligt roll

Men alltså är det inte enklare att bara sätta på ett lodigt avgas system om du vill låta illa? ^^ För du kommer ju itne ha någon nytta av det och kommer att ha sönder både turbo grenrör samt "kattar" tongue

Lodigt? tongue

BioPowered SAAB 9-5

1 861 Inlägg
19 september 2014
#16
kitqeb skrev:
Dr_struts skrev:
kitqeb skrev:

Hmm okej, synd att jag inte har volvo då wink Nä men jag hoppas någon kunnig kan träda fram och förklara ett väldigt lätt ingrepp. Hade varit trevligt roll

Men alltså är det inte enklare att bara sätta på ett lodigt avgas system om du vill låta illa? ^^ För du kommer ju itne ha någon nytta av det och kommer att ha sönder både turbo grenrör samt "kattar" tongue

Lodigt? tongue

Stuprör utan ljuddämpare typ... Nej men något som låter fan bara tongue Om du vill kunna åka tyst kan du ju göra något som roddarna har en platta som du kan ta bort så du har öppet efter sista katt/lambda tongue


Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#17
Dr_struts skrev:
kitqeb skrev:
Dr_struts skrev:

Men alltså är det inte enklare att bara sätta på ett lodigt avgas system om du vill låta illa? ^^ För du kommer ju itne ha någon nytta av det och kommer att ha sönder både turbo grenrör samt "kattar" tongue

Lodigt? tongue

Stuprör utan ljuddämpare typ... Nej men något som låter fan bara tongue Om du vill kunna åka tyst kan du ju göra något som roddarna har en platta som du kan ta bort så du har öppet efter sista katt/lambda tongue

Men vill ju inte att det ska låta illa, verkligen inte. När jag ligger på höga varvtal vill jag kunna få denna ignition cut bara. Skrämma gående tongue Ha kul alltså! Har ett 3" JT med dubbla utblås på inköpslistan.

Har en polare som har liknande smällar och han kör utan katt och 3" downpipe. Sen så har han inte gjort något övrigt, utan den bara knallar satan. Kan vara tidigare ägare som pillat fram knallarna på något sätt. Ingen aning om det är ignition cut eller inte. Vet bara att jag dyrkar det cool

BioPowered SAAB 9-5

1 861 Inlägg
19 september 2014
#18
kitqeb skrev:
Dr_struts skrev:
kitqeb skrev:

Lodigt? tongue

Stuprör utan ljuddämpare typ... Nej men något som låter fan bara tongue Om du vill kunna åka tyst kan du ju göra något som roddarna har en platta som du kan ta bort så du har öppet efter sista katt/lambda tongue

Men vill ju inte att det ska låta illa, verkligen inte. När jag ligger på höga varvtal vill jag kunna få denna ignition cut bara. Skrämma gående tongue Ha kul alltså! Har ett 3" JT med dubbla utblås på inköpslistan.

Har en polare som har liknande smällar och han kör utan katt och 3" downpipe. Sen så har han inte gjort något övrigt, utan den bara knallar satan. Kan vara tidigare ägare som pillat fram knallarna på något sätt. Ingen aning om det är ignition cut eller inte. Vet bara att jag dyrkar det cool

Min og9-3 knallar lite med JT system efter hårda urgasningar vid motorbroms det är helt normalt mig veterligen det du vill ha låter mer som antilag/respons system dock typ samma lika men funkar under körning också Launch är ju just Launch... ^^


Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#19
Dr_struts skrev:
kitqeb skrev:
Dr_struts skrev:

Stuprör utan ljuddämpare typ... Nej men något som låter fan bara tongue Om du vill kunna åka tyst kan du ju göra något som roddarna har en platta som du kan ta bort så du har öppet efter sista katt/lambda tongue

Men vill ju inte att det ska låta illa, verkligen inte. När jag ligger på höga varvtal vill jag kunna få denna ignition cut bara. Skrämma gående tongue Ha kul alltså! Har ett 3" JT med dubbla utblås på inköpslistan.

Har en polare som har liknande smällar och han kör utan katt och 3" downpipe. Sen så har han inte gjort något övrigt, utan den bara knallar satan. Kan vara tidigare ägare som pillat fram knallarna på något sätt. Ingen aning om det är ignition cut eller inte. Vet bara att jag dyrkar det cool

Min og9-3 knallar lite med JT system efter hårda urgasningar vid motorbroms det är helt normalt mig veterligen det du vill ha låter mer som antilag/respons system dock typ samma lika men funkar under körning också Launch är ju just Launch... ^^

Vad mysigt! smile Ah.. Men typ som denna: https://www.youtube.com/watch?v=SdBv7A5OpAY
Man skiter ju bokstavligen ner sig om man inte är beredd på det.
Men det verkar finnas så ord för skiten??
Spark cut, ignition cut (samma kanske?), anti lag, launch, fuel cut etc. etc. Blir ju helt dåsig.

BioPowered SAAB 9-5

1 861 Inlägg
19 september 2014
#20
kitqeb skrev:
Dr_struts skrev:
kitqeb skrev:

Men vill ju inte att det ska låta illa, verkligen inte. När jag ligger på höga varvtal vill jag kunna få denna ignition cut bara. Skrämma gående tongue Ha kul alltså! Har ett 3" JT med dubbla utblås på inköpslistan.

Har en polare som har liknande smällar och han kör utan katt och 3" downpipe. Sen så har han inte gjort något övrigt, utan den bara knallar satan. Kan vara tidigare ägare som pillat fram knallarna på något sätt. Ingen aning om det är ignition cut eller inte. Vet bara att jag dyrkar det cool

Min og9-3 knallar lite med JT system efter hårda urgasningar vid motorbroms det är helt normalt mig veterligen det du vill ha låter mer som antilag/respons system dock typ samma lika men funkar under körning också Launch är ju just Launch... ^^

Vad mysigt! smile Ah.. Men typ som denna: https://www.youtube.com/watch?v=SdBv7A5OpAY
Man skiter ju bokstavligen ner sig om man inte är beredd på det.
Men det verkar finnas så ord för skiten??
Spark cut, ignition cut (samma kanske?), anti lag, launch, fuel cut etc. etc. Blir ju helt dåsig.

Fuelcut gör inte så det poppar ^^ Det du vill ha är anti-lag/respons system!

Kastar med lite "porr" https://www.youtube.com/watch?v=BT8lOwdN1Tw



Sök