Hejsan
Dags för lite avrapportering. Har just plockat isär oket.
Jag får börja med att säga att Peter har helt rätt, och jag hade 99,9% fel
Kolven är inte av metall, utan sannolikt av fenolplast. Den har i alla fall den typiska fenolröda färgen. På insidan av kolven står det TRW.
Inne i oket hittade jag något man inte vill hitta i sina bromsok, en svarv/borr-spåna i form av en solfjäder ca 5x5mm stor. Den tycks dock inte ha orsakat några skador.
Kolven ser hel och fin ut helt utan repor, likaså insidan på oket.
Det låg en del småbös inne i cylindern också, lite rostflagor som trillat in när jag tog ur kolven, antog jag. Men en av bitarna var knappt 1 mm stor, och när jag torkade av den såg jag att det inte var metall, den såg snarare ut som en liten snorbuse till färgen. Jag tror inte den trillade in när jag tog ur kolven, definitivt inte från min näsa i alla fall. Jag tror faktiskt inte att resten av böset kom från rost utanpå oket heller, lite för mycket för att jag inte skulle märkt något, och försiktig var jag ju också. Får ta mig an ett ok till och då plocka ur det så att ingenting kan rasa in när jag tar ut kolven, och se hur det blir.
Jag kunde sätta in kolven igen, med kolvringen i och trycka in den en bit, lite i taget, det går ju trögt.
Jag tog ur kolvringen och trädde den över kolven och den gled fint över kolven nästan av sig själv. Kolvringen är något större än kolven när den är ur cylindern. Jag satte i kolven i cylindern utan kolvring, och då gick det fint att trycka in den i cylindern, sakta medans luften pyser ut i den minimala springan mellan kolv och cylinder.
Slutsatsen får bli att det inte är något fel på ok/kolv. Om det är det skulle det i så fall innebära att det är kolvringen som gör att det blir för tajt och går trögt, känns inte så troligt. Eller?