3304
Sök

Audi S1.5 [OEM+] - (10-ventils turbo B3 Coupé)

5 Cylindrar, 10 Ventiler, 1 Turbo - Behövs det något annat?

Lat Perfektionist
222 658 Visningar
Uppdaterades senast 13 december 2019
Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 april 2018
Trådstartare
#521
A-Svenssonn skrev:
Stan vad de fälgarna gjorde sig bra:)
Grymt bra val smile

vw_audi skrev:
Riktigt snygga fälgar, de passar bra till den bilen :-)

Tack gubbs! cool
18" känns mycket mer 'lagom' till Coupén. Blev lite stötigare, men vill man vara fin får man lida pin antar jag

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
12 april 2018
#522
Jag hade 18" på min S2 cupé, och jag tycker precis som du. att 18" är rätt storlek för den karossen, annars ser det mer ut som att det kommer ett par fälgar med en bil till ;-)

Bild på min gamla
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d5b107d97bcad114a6ad510fb2374632.jpg

Det finn fler bilder här om någon vill se
https://www.garaget.org/mypage/?page=ga … lbum=48022
Senast redigerat av vw_audi (12 april 2018)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 april 2018
Trådstartare
#523
2018 - Del 8

Ja, bänkningen gick ju lite åt helvete hmm
Lång historia kort - trots mixtrande av styrtrycket så saknas det bränsle efter 4500rpm.

Killen som skötte bänken var schysst och lät mej fippla lite och vi körde ett par test-repor, men oavsett vad verkade det inte göra någon skillnad alls efter 4.5k.

Han föreslog kallstart-spridare med tryckvakter för att råda bot på det. Vilket jag har tänkt på förut men det kändes lite som en epa-lösning.

Problemet är dock att jag inte har någon bättre lösning, och jag har allt förutom tryckvakten hemma redan så det är en väldigt billig lösning... Öppen för förslag

-

https://i.imgur.com/52L7xkA.jpg
https://i.imgur.com/Ca8qQji.png

-

193whp
315wnm
Senast redigerat av LeafBox (17 april 2018)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

9 117 Inlägg
19 april 2018
#524
Hur vore det om du tog bränslehuvud från en 740 tic eller typ någon BMW med större motor?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 april 2018
Trådstartare
#525
Putteliten skrev:
Hur vore det om du tog bränslehuvud från en 740 tic eller typ någon BMW med större motor?

Finns nog inget huvud som är en bolt-on lösning. Förutom kanske ett Ur-q huvud, men det finns mer saker som bestämer flödet än bara storleken på kanalerna, så i värsta fall blir det ingen skillnad. Och så vet vi alla hur lätt det är att hitta Ur-q prylar roll

Läste om någon som säger att huvudet ifrån nyare K-jet Audis (dvs ifrån org-NGmotorn) går att övertala bättre. Det är därför dom är så mycket lättare att köra på E85. Men den har en massa andra givare som ska kopplas in isf, och jag vettefan hur det ens ska gå till hmm

Om det sitter nån Kjet-guru där ute och läser och har en uppenbar lösning så är jag all ears.
Men i brist på bättre så rullar jag vidare med kallstarts-lösningen.
-Den är lättast
-Den är snabbast
-Den är ganska billig
-Det påverkar inte bränslekurvan under normal körning
Och jag vill ju bara ha mina 200 på hjulen sen är jag toknöjd, så jag behöver liksom inte mer bränsle än för ~20 häst till.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

9 117 Inlägg
20 april 2018
#526
LeafBox skrev:
Putteliten skrev:
Hur vore det om du tog bränslehuvud från en 740 tic eller typ någon BMW med större motor?

Finns nog inget huvud som är en bolt-on lösning. Förutom kanske ett Ur-q huvud, men det finns mer saker som bestämer flödet än bara storleken på kanalerna, så i värsta fall blir det ingen skillnad. Och så vet vi alla hur lätt det är att hitta Ur-q prylar roll

Läste om någon som säger att huvudet ifrån nyare K-jet Audis (dvs ifrån org-NGmotorn) går att övertala bättre. Det är därför dom är så mycket lättare att köra på E85. Men den har en massa andra givare som ska kopplas in isf, och jag vettefan hur det ens ska gå till hmm

Om det sitter nån Kjet-guru där ute och läser och har en uppenbar lösning så är jag all ears.
Men i brist på bättre så rullar jag vidare med kallstarts-lösningen.
-Den är lättast
-Den är snabbast
-Den är ganska billig
-Det påverkar inte bränslekurvan under normal körning
Och jag vill ju bara ha mina 200 på hjulen sen är jag toknöjd, så jag behöver liksom inte mer bränsle än för ~20 häst till.

Smidigast är ju att riva bort allt å köra eftermarknadssprut, men det blir svindyra hk det. Det positiva är ju att det kan bli mer än 20hk till då.
Det är ju alltid kul att bygga lite å gå sin egen väg annars? Vet ju att Volvos bränslehuvud har 2 pluggade utgångar, så lite universal är dom i alla fall. Sen är ju frågan hur dom hänger med vid laddtryck då...
Det finns ingen elektronik alls i dom som man manipulera något med?
Det är inte så illa att dina spridare inte hänger med annars?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 april 2018
Trådstartare
#527
Putteliten skrev:
LeafBox skrev:
Putteliten skrev:
Hur vore det om du tog bränslehuvud från en 740 tic eller typ någon BMW med större motor?

Finns nog inget huvud som är en bolt-on lösning. Förutom kanske ett Ur-q huvud, men det finns mer saker som bestämer flödet än bara storleken på kanalerna, så i värsta fall blir det ingen skillnad. Och så vet vi alla hur lätt det är att hitta Ur-q prylar roll

Läste om någon som säger att huvudet ifrån nyare K-jet Audis (dvs ifrån org-NGmotorn) går att övertala bättre. Det är därför dom är så mycket lättare att köra på E85. Men den har en massa andra givare som ska kopplas in isf, och jag vettefan hur det ens ska gå till hmm

Om det sitter nån Kjet-guru där ute och läser och har en uppenbar lösning så är jag all ears.
Men i brist på bättre så rullar jag vidare med kallstarts-lösningen.
-Den är lättast
-Den är snabbast
-Den är ganska billig
-Det påverkar inte bränslekurvan under normal körning
Och jag vill ju bara ha mina 200 på hjulen sen är jag toknöjd, så jag behöver liksom inte mer bränsle än för ~20 häst till.

Smidigast är ju att riva bort allt å köra eftermarknadssprut, men det blir svindyra hk det. Det positiva är ju att det kan bli mer än 20hk till då.
Det är ju alltid kul att bygga lite å gå sin egen väg annars? Vet ju att Volvos bränslehuvud har 2 pluggade utgångar, så lite universal är dom i alla fall. Sen är ju frågan hur dom hänger med vid laddtryck då...
Det finns ingen elektronik alls i dom som man manipulera något med?
Det är inte så illa att dina spridare inte hänger med annars?

Alltid kul att göra något eget! Stora delar utav det här projektet är jag nog först på att göra smile

Man hade kunnat få allting att funka med Kjet om man hade rätt grejjer. Den "lätta" biten är att mäta och justera en massa olika tryck, men i mitt fall, pga hur allting är monterat så är det FYSISKT omöjligt för mej att mäta dessa tryck.

Det finns även elektronik som man i teorin kan mixtra med, men detta måste göras i chippet. Förmodligen innan det löds på plats, så jag vet inte ens hur jag skulle gå till väga där. Hittade därimot någon som sa att 3B-härvan skulle gå att anpassa, men forskning behövs på det området...

I en värld där min plånbok är fetare hade jag redan bytt ut allt. Men jag vann inte på lotto denna vecka heller och säsongen drar snart igång...

Och ärligt talat vill jag börja fokusera på nya projekt nu. Jag har uppnått alla mål jag satte ut för mej själv med detta projekt och jag är nöjd med det mesta. Jag kommer aldrig göra mej av med henne och kommer antagligen skruva och ändra ett par saker varje år, men jag har andra saker jag vill bygga oxå cool

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 maj 2018
Trådstartare
#528
2018 - Del 9

Efter 3 veckor har vi inte kommigt så mycket längre gällande bränslet, men nu är hon iaf besiktigad!
Det var inte så mycket att göra igentligen. Sätta tillbaka katalysatorn och montera stötfångaren.

Men ännu en gång är min bästa vän Murphy i farten. Fast jag tar på mej lite av skulden...

-----

När jag gjorde ersättnings-röret tänkte jag ju inte till riktigt. Vilket resulterade i att det blev jäääävligt ont om plats för en katalysator...
Så det slutade med en VestlundPerformance?™ special. Ska liks bara sitta över bes;)
https://i.imgur.com/7lnGXzg.jpg
https://i.imgur.com/mwUv98k.jpg
https://i.imgur.com/YMM2urB.jpg

-----

När jag satte dit stötfångaren så ville jag fixa mina dimljus. Jag tyckte dom såg så gula ut förra säsongen och funderade på om man kunde ta isär dom om lacka insidan svart/silver. Men jag ville prova först på ett annat set jag hade liggandes.
Visade sej att dom redan var svart, så istället tog jag mej tid att laga dom.
https://i.imgur.com/gKQzxKL.jpg
https://i.imgur.com/kuRB8lP.jpg
https://i.imgur.com/MAi1KCO.jpg

-----

Besiktningen gick som förväntat fläckfritt, tom med guldstjärna
https://i.imgur.com/01lRoTV.jpg

-----

Har som sagt ännu inte blivigt nå jobb på bränslet för det har strulat med beställningar och så gick vår svets sönder, så den kom hem ifrån lagning i fredags. Jag ska hämta den sista pusselbiten imorgon så vi borde vara back in action tills nästa helg.

https://i.imgur.com/XPRzPYU.jpg
Senast redigerat av LeafBox (6 maj 2018)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 maj 2018
Trådstartare
#529
2018 - Del 10 [Final!?]

Gooood morgon peeps!
Nu har vi mer bränsle!

-----

Setupen är såhär;
2st tryckgivare som aktiverar 2 kallstarts-spridare vid ett inställt laddtryck.

Den ena är inkopplad på spridaren som redan sitter i insuget, och den andra är kopplad till en separat spridare monterad på tryckröret.

Tryckgivarna tar vacum direkt på insuget, och bränslet till nya spridaren kommer ifrån en extra lång banjo på org kallstart.

Tryckgivarna kostade ca 550:- styck, plus en banjobult och lite slang lägger hela paketet på strax under 1500 spänn.

-----

Proof of concept
https://media.giphy.com/media/czgzzNTf8H1jiCDkgj/giphy.gif
-
Givarna passade perfekt vid gamla batterihyllan!
https://i.imgur.com/TIjJ4Mv.jpg
https://i.imgur.com/oyTy2NI.jpg
-
Dubbelbanjo, M8x1.0 var inte det lättaste att få tag i
https://i.imgur.com/CpmKwt8.jpg
https://i.imgur.com/uRJ7RNw.jpg
-
Och fästet för nya spridaren, som vanligt är allting sjukt trångt.
Toppen av bulten är kanske 5mm ifrån grillen.
https://i.imgur.com/HTtlz9d.jpg
https://i.imgur.com/HVnyIiE.jpg
-
30min efter att allting var ihopsatt blev det provkörning direkt till årets första bilträff/utsällning följt av lite strög på byn för att fira och inviga säsongen ordentligt. KÄNNS GÖTT!
https://i.imgur.com/E37y8No.jpg
https://i.imgur.com/QSHQbEv.jpg

-----

Funkade det då?
Jorå! Märks stor skillnad, blir som ett litet 'kliv' när spridarna öppnar. Och AFR dyker ner till 10'or.
Med lite justering går det säkert att få en ljämnare effekt-kurva, men svårt att göra utan bänken.

Den sotar numera en hel del vid gaspådrag, så mina vänner har döpt om den till D24'an.
Förhoppningsvis räcker det till hela registret, men den känns klart starkare på hög varv, så det är ett gott tecken.
-
Resten av säsongen kommer se ut ungefär som förra. Mest småfix/justeringar och bilder ifrån träffar.
Och så ska jag såklart tillbaka till Motornord så jag kan försöka pricka in bränslet lite bättre och få en rättvis effektmätning.

MEN SÄSONGEN ÄR OFFICIELLT IGÅNG! cool

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

217 Inlägg
13 maj 2018
#530
Ser bra ut!
Hoppas på att du får dina 200hk nu då


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 maj 2018
Trådstartare
#531
mondeofin skrev:
Ser bra ut!
Hoppas på att du får dina 200hk nu då

Man tyck ju att om jag la ner 193 utan bränsle borde 200 MED bränsle va en baggis! roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 juni 2018
Trådstartare
#532
2018 - Epilog 1

Det känns som att Murphy sitter i passagerar-sätet varenda gång jag är ute med bilen.
Det har gått ca 3 veckor sen min senaste uppdatering, och under 2 utav dom har bilen vart stående pga att något nytt gått sönder.

Först var det generatorn som skar ihop. Ärligt talat är det lite oklart exakt vad som hände, men axeln blev så varm så brickorna smälte fast i den och det totalt bolma rök och lukta jävulen, och så tog den såklart remmen med sej.

Och senast var det kylaren som kände för att prova på en ny karriär som fontän istället. Lösningen där blev lite extra, så det kommer bilder nedanför. Sen har det vart småsaker, huvöppnaren ramla bort och ett bakljus fick nå jordfel tex.

-----

Sprucken kylare
https://i.imgur.com/ACtKdZR.jpg

Ny åt höger, inte riktigt samma trots samma artikelnummer...
https://i.imgur.com/m3VSlkG.jpg

Passa på att byta till en lite modernare fläkt
https://i.imgur.com/24heMoO.jpg
https://i.imgur.com/4G6zrcW.jpg
https://i.imgur.com/BVr77CW.jpg

Blev ganska bra i slutändan om jag får säga det själv!
https://i.imgur.com/OtbeFJT.jpg
https://i.imgur.com/hXh0ujS.jpg

-----

Pga allt strul är jag ännu inte nöjd med bränslet, men jag har bevisat att det garanterat finns lite extra över iaf! ~200km/h i uppförsbacke och lambdan stod på låga 11'or. Privat väg såklart wink

Det har fått mej att byta taktik. Eftersom extraspridarna kommer med laddet så behöver inte det "orginala" bränslet (som ändå inte orkar med) följa med hela vägen upp i registret. Så istället jag tänker försöka komma så nära 'standard' 14.7 som möjligt medans jag cruisar och låta org-sprut ta hand om det.

Sen tänker jag kompensera 11'an med liiiite mer laddtryck och istället försöka lägga mej strax över 12. Efter det handlar det bara om att justera en utav tryckgivarna för att försöka jämna ut effektkurvan så gott det går.

-----

Trots allt detta så försöker man ju köra så gott det går. Och en kväll jag var ute så passade jag på att återskapa ett av mina favorit-foton!

https://i.imgur.com/TlGGBrV.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

310 Inlägg
4 juni 2018
#533
Murphy jobbar hårt.
Han brukar hänga här med.
Är fläkten inkopplad på bilens kontakt eller nått eget?

Bilden blev frän. Lite "finn 5 fel" över den. Nått fönster borta. Rör på väggen. Fälgarna hehe. Emblem på listen.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 juni 2018
Trådstartare
#534
sonken91 skrev:
Murphy jobbar hårt.
Han brukar hänga här med.
Är fläkten inkopplad på bilens kontakt eller nått eget?

Bilden blev frän. Lite "finn 5 fel" över den. Nått fönster borta. Rör på väggen. Fälgarna hehe. Emblem på listen.

Den är kopplad på bilens kontakt, funkar som vanligt:)
Fick göra en liten adapter-kabel bara! Fläktar på dugligt, inga konstigheter. Klart värt ~250:-

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 373 Inlägg
10 juni 2018
#535
Blev det någon skillnad med modernare kyl fläkt? Funderar att göra likadant på min nu när kylet ändå ska bytas.

Häls. Hervas

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 juni 2018
Trådstartare
#536
Hervas skrev:
Blev det någon skillnad med modernare kyl fläkt? Funderar att göra likadant på min nu när kylet ändå ska bytas.

Skillnaden är väll ungefär vad man förväntar sej.

Tar mindre plats först och främst, vilket alltid är trevligt i dessa motorutrymmen.
Den är väldigt mycket tystare, knappt så att den hörs med huven stängd.
Sen är den såklart lite effektivare, man får inte längre det där 'dippet' i varvtalet när fläkten kickar igång.

Gällande själva kylförmågan har jag inte märkt nån skillnad. Kör som jag brukar och har varken märkt bu eller bä gällande tempen, känns som vanligt:)

Med tanke på att fläkten kostar typ 250:- så tycker jag det är en solklar ersättare för orginalet om man liks ska byta.
Senast redigerat av LeafBox (10 juni 2018)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 juli 2018
Trådstartare
#537
2018 - Epilog 2

When life gives you lemons
And boy have I gotten my share of lemons this season...

Efter allting med kylaren så körde jag bilen i kanske 1 vecka eller 2 och försökte verkligen hitta rätt bränsle/laddtryck. Och jag skämtar inte när jag säger att ett par timmar efter att jag sa till mej själv; "Nu är jag rätt nöjd, jag tror att vi kör såhär"
Så började det lukta så mycket avgaser i bilen så att det vattnades i ögonen. Hem och undersöka - Sprucket grenrör....

-----

Jag tror inte någon kommer ihåg, men grenröret var sprucket redan när jag plockade ur motorn, men jag skickade iväg och fick det svetsat. Men tydligen dög det inte riktigt och det sprack igen rakt igenom svetsen

https://i.imgur.com/OOrPgXq.jpg
https://i.imgur.com/7cHNGI4.jpg
https://i.imgur.com/SdJgxBQ.jpg

-----

Och eftersom det inte finns några alternativ att köpa så tog jag detta som ett perfekt tillfälle att jobba på mina TIG-kunskaper

https://i.imgur.com/5H0oiGJ.jpg
https://i.imgur.com/TvKmvx6.jpg
https://i.imgur.com/jLCm2vG.jpg

-----

Jag kör med 42mm diameter, bra mycket större än org.
Nej, trots vad det ser ut som är OEM inte separerade kanaler. (förutom cyl1/2)
Jarå, WG'n funka fint
Näe den låter exakt likadant hmm
Njaa, kanske spoolar 200 rpm snabbare??

Jag hade fler bilder, men dom har på något sett försvunnit sen igårkväll
I princip bara en bild på det färdiga röret jämfört med det gamla och så en bild monterad på bilen.

Hela projektet var bland dom jobbigaste jag gjort, och tamejfan varenda pryl gick åt helvete (Tack Murph!)
Jag skulle aldrig göra det här igen på en miljon år, och dom som tyckte det var okej att montera insuget och grenröret på samma sida borde bli tagna runt hörnet och skjutna...

-----

Jag jobbade HÅRT i en hel vecka typ för att hinna klart till en utställning jag var inbjuden till, och med 2h till godo så stängde jag huven.
Och tur det! För andra året i rad så tog jag hem Top10 i 'Gatbils-klassen'!

https://i.imgur.com/gbzoMzg.jpg
https://i.imgur.com/zX6wq0W.jpg

-----

Så ännu en gång, JAG SKA INTE SKRUVA NÅGOT MER DEN HÄR SÄSONGEN UTAN BARA KÖRA (FUCK OFF MUPRHY)
Jag ska bara justera om WG'n igen, och så försöka hinna till bänken innan nå annat går åt helvete

Peace out!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
15 juli 2018
#538
Håller tummarna, verkar kunna behövas 8)

huehue

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 juli 2018
Trådstartare
#539
jeppanh0e skrev:
Håller tummarna, verkar kunna behövas 8)

Aa men skojja inte, förväntar mej oförklarligt motorras när som helst lol

Edit:
Om det finns intresse så pågår det andra projekt som blir dokumenterade lite annorlunda.
Passande för denna tråd är lite utav en mini-serie om turbo quattron i min profil.

Dem hittar ni här;
https://www.youtube.com/playlist?list=P … IR2K7LMa3n

Men ni kan även kika in på FB för att se vad som är aktivt just för stunden
https://www.facebook.com/VestlundPerformance/
Senast redigerat av LeafBox (15 juli 2018)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
16 juli 2018
#540
Riktigt bra filmer, underhållande delux! Ser fram emot volvo viggen smile

huehue


Sök