3399
Sök

Vad har avgasröret för betydelse när det gäller effekten?

Smålänning
7 883 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
#1
Som trådrubriken lyder.

Man läser och hör ofta hur folk har bytt avgassystem till grövre med färre ljuddämpare på i tron att man får mer effekt.

Men på många bilar inom rally och racing kan man ibland läsa "avstämt avgasrör". Enligt vad jag har hört (och läst någonstans, kommer bara inte igåg var) så ska en motor ha ett visst motstånd i avgaserna för att fungera som det är tänkt.

Med det i tankarna kan man undra om det verkligen ger högre effekt med ett "sportsystem" på en i övrigt orörd motor, bara för att det låter så wink .

Min gissning är att det inte ger någonting. Tillverkaren har ju lagt upp sitt avgassystem för att optimera det för just den motorn. Men om man däremot trimmar bilen, bara litegrann, så kan nog ett avgassystem med bättre flöde öka på effekten lite grann till.

För att få max effektuttag på en sugmotor med sportavgas så krävs väl även ett extractorgrenrör.

Är mina påståenden riktiga, eller har jag hört helt galet? tongue Kan vara nyttig info om man går i köptankar om nytt avgas, eller tänker trimma lite.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
4 december 2006
#2
Om du har en turboladdad bil så ska du inte ha nått efter turbon, hellst bara ett rör rakt ut.
Detta för att turbon inte vill ha något mottryck.
Senast redigerat av Owzer (4 december 2006)


.......
2 655 Inlägg
4 december 2006
#3
e ju som lite kul sånthär. som t.ex min, innan ja började rivaner motorn för ombyggning så körde ja me: öppet filter, chipp och 2,5" från katt och bak med en fullflödes simons slutdämpare och den blev ju grymt mycke piggare av de.

sen t.ex höll ja på å exprementera me brorsans moppe lite förut i tiden och de va en helt orginal honda mt5:a som vi testade toppa som den va och då fick vi upp den i 55km/h som mest sen hedde vi på effektkrök och effektslutburk och den blev ju mycke piggare i acc men då toppade den bara 45km/h så den förlorade på någe vis och de var på samma strecka samma dag,
men hur pass de gör på en bil vet ja inte men de flesta blir nog piggare skulle ja tro...

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
4 december 2006
#4
Du är inte helt ute och cyklar smile Om man bestämmer sig att byta sitt avgas från katt kan man inte vänta sig någon större skillnad (förutom ljudet) Byter man dock katten eller tar bort den helt kan man få några extra hk. Men precis som du säger så blir resultatet inte alltid positivt på en sugmotor, dom vill gärna ha ett visst motstånd. Raka rör är väl inget att rekomendera, dock kan en utbytt katt ge lite mera effekt.
En katalysator stryper rätt effektivt, tar man bort den så får man bättre flöde. Dock är det då effektivare att "stämma av" avgaset för att få optimal effekt.

Teorin "bättre flöde ger mer effekt" funkar inte alltid i praktiken.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

.......
2 655 Inlägg
4 december 2006
#5
sen så lurar ju ljudet lite också men sen så spelar de nästan ingen roll om man bara byter avgassystem, 2-3häst (om äns de) va gör de, e ju inte äns märkbart tongue

1 893 Inlägg
4 december 2006
#6
En turbo motor vill inte ha något motstånd efter turbon (Som tidigare talare påpekade.) Där vill man ha ett så grovt och så rakt rör som möjligt, ju mindre motstånd tubon har destu lättare kan turbinbladen inne i turbon komma upp i varv för att komprimera ny insugsluft.

En sug motor vill igentligen heller inte ha något mottryck.
Men för att få bätre körbarhet på låg och mellanregister, gör tilverkaren en kompromis.
Med lite lagom motstånd för avgaserna får man en bätre fylnadsgrad i motorn. Dvs gamla förbrända gaser hjälper nya syrerik luft in i cylindrarna. Dock på bekostnad av topeffekt.
I korthet, ett sport avgassystem ger dig några hästar extra (Upp till 10%) men din bil får sämre vridmoment på lägre varv.
Om man riktigt vill ta ut max ur motorn så byter man till en vassare kammaxel, som lyfter ventilerna högre och låter avgas och insugs ventilerna överlappa varandra, Detta är ett annat sätt att öka fylnadsgraden i motorn, fast det fungerar bara på topvarv.

En trimmad sugmotor som har vass kam och raka rör, går väldigt dåligt på låga varv, ofta behöver tomgången vara stäld på 1500-2000rpm för att motorn över huvud taget skall fungera. Men när en sådan motor får varva ur på fullgas, så händer det destu mer.. wink

En del biltillverkare vill ha det bästa från båda världarna. Både mycket mottryck för låg-mellan varvs egenskaperna och blixtrande prestanda på högvarv.
Bilar som BMW-M3 och Honda S2000 m.m. Har variabla kamtider. Läckert när det fungerar, dyrt när det inte gör det. Motorn blir mycket dyrare att tillverka och det blir massor med extra rörliga delar som kan gå sönder. Mao inget man implementerar i svensonbilar ännu.


Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
4 december 2006
#7
_TiNcO_ skrev:
Du är inte helt ute och cyklar smile Om man bestämmer sig att byta sitt avgas från katt kan man inte vänta sig någon större skillnad (förutom ljudet) Byter man dock katten eller tar bort den helt kan man få några extra hk. Men precis som du säger så blir resultatet inte alltid positivt på en sugmotor, dom vill gärna ha ett visst motstånd. Raka rör är väl inget att rekomendera, dock kan en utbytt katt ge lite mera effekt.
En katalysator stryper rätt effektivt, tar man bort den så får man bättre flöde. Dock är det då effektivare att "stämma av" avgaset för att få optimal effekt.

Teorin "bättre flöde ger mer effekt" funkar inte alltid i praktiken.

Du får väll inte mer effekt av att plocka bort katten, du får väll bara tillbaka dom hk du förlorade på att ha kat? eller är jag ute och cyklar

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
4 december 2006
#8
Turbomatte skrev:
_TiNcO_ skrev:
Du är inte helt ute och cyklar smile Om man bestämmer sig att byta sitt avgas från katt kan man inte vänta sig någon större skillnad (förutom ljudet) Byter man dock katten eller tar bort den helt kan man få några extra hk. Men precis som du säger så blir resultatet inte alltid positivt på en sugmotor, dom vill gärna ha ett visst motstånd. Raka rör är väl inget att rekomendera, dock kan en utbytt katt ge lite mera effekt.
En katalysator stryper rätt effektivt, tar man bort den så får man bättre flöde. Dock är det då effektivare att "stämma av" avgaset för att få optimal effekt.

Teorin "bättre flöde ger mer effekt" funkar inte alltid i praktiken.

Du får väll inte mer effekt av att plocka bort katten, du får väll bara tillbaka dom hk du förlorade på att ha kat? eller är jag ute och cyklar

Jo man kan ju säga att man får tillbaka den effekt som man har utan katt. Men ioch med att alla bilar som har katt är oftast orginal monterade,  så vinner man lite effekt på att ta bort katten mot var det skulle ha varit om man hade katten kvar.

Slutsats: Du får inte mer hk för att du har tagit bort katten på en bil med katt orginal än vad du hade fått ut med samma motor utan katt orginal.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

264 Inlägg
4 december 2006
#9
låter vettigt

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.

173 Inlägg
4 december 2006
#10
Kristian_V skrev:
En del biltillverkare vill ha det bästa från båda världarna. Både mycket mottryck för låg-mellan varvs egenskaperna och blixtrande prestanda på högvarv.
Bilar som BMW-M3 och Honda S2000 m.m. Har variabla kamtider. Läckert när det fungerar, dyrt när det inte gör det. Motorn blir mycket dyrare att tillverka och det blir massor med extra rörliga delar som kan gå sönder. Mao inget man implementerar i svensonbilar ännu.

Inget man implementerar i vanliga bilar ännu? De variabla kam/ventil-tider du talar om har funnits i många år nu, till exempel på Bmw sedan början av 1990-talet och kallas Vanos (Variabeler Nockenwellen Steuerung), på Honda språk kallas det V-tec av olika varianter, på Mitsubishi språk kallas det Mivec, på Toyota språk kallas det vvt-i, även volvo, VAG och mercedes har det. Är väll bara Saab som lever kvar på hedenhös-tiden med sina gamla gjutjärnsspisar utan variabla ventiltider?

5 710 Inlägg
5 december 2006
#11
beemern skrev:
sen t.ex höll ja på å exprementera me brorsans moppe lite förut i tiden och de va en helt orginal honda mt5:a som vi testade toppa som den va och då fick vi upp den i 55km/h som mest sen hedde vi på effektkrök och effektslutburk och den blev ju mycke piggare i acc men då toppade den bara 45km/h så den förlorade på någe vis och de var på samma strecka samma dag,
men hur pass de gör på en bil vet ja inte men de flesta blir nog piggare skulle ja tro...

Dock är det lite som att jämföra äpplen och päron då en MT5:a är en 2-taktsmotor och en bil till 99% är en 4-takt.
En 2-taktsmotor är BETYDLIGT mer beroende av ett uträknat system.

MVH Jonas
..............

1 893 Inlägg
5 december 2006
#12
Ostsåsen skrev:
Kristian_V skrev:
En del biltillverkare vill ha det bästa från båda världarna. Både mycket mottryck för låg-mellan varvs egenskaperna och blixtrande prestanda på högvarv.
Bilar som BMW-M3 och Honda S2000 m.m. Har variabla kamtider. Läckert när det fungerar, dyrt när det inte gör det. Motorn blir mycket dyrare att tillverka och det blir massor med extra rörliga delar som kan gå sönder. Mao inget man implementerar i svensonbilar ännu.

Inget man implementerar i vanliga bilar ännu? De variabla kam/ventil-tider du talar om har funnits i många år nu, till exempel på Bmw sedan början av 1990-talet och kallas Vanos (Variabeler Nockenwellen Steuerung), på Honda språk kallas det V-tec av olika varianter, på Mitsubishi språk kallas det Mivec, på Toyota språk kallas det vvt-i, även volvo, VAG och mercedes har det. Är väll bara Saab som lever kvar på hedenhös-tiden med sina gamla gjutjärnsspisar utan variabla ventiltider?

Läs min post igen, l å n g s a m t , Jag skall hjälpa dig lite, och understryka det relevanta du missade.

Är honda BMW-M3 och Honda S2000 vanliga bilar..? Sånna billiga som vanliga Svensson köper för att ta sig till jobbet?

Det är dyra bilar, som köps av folk som uppskattar de finare nyanserna i bilkörning, inte bilar man köper med automatlåda för att tillbringa eftermiddagarna i bilköer.


10 287 Inlägg
5 december 2006
#13
Bråka inte nu pojkar (gubbar?)... :-)

Lösningar som var exklusiva och förbehållna dyra lyxåk och sportbilar kryper "neråt" till billigare modeller alltefter åren går.
(Till mångas förtret när dom skall laga sin "vanliga" bil och inser hur mycket komplicerat och dyrt som smugit sig in under karossen)

Och dyra bilar för finsmakare - har inte nån sån där ap-dyr McLaren Merca automatlåda? Perfekt för bilköer antar jag  ;-)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

874 Inlägg
5 december 2006
#14
Turbomatte skrev:
_TiNcO_ skrev:
Du är inte helt ute och cyklar smile Om man bestämmer sig att byta sitt avgas från katt kan man inte vänta sig någon större skillnad (förutom ljudet) Byter man dock katten eller tar bort den helt kan man få några extra hk. Men precis som du säger så blir resultatet inte alltid positivt på en sugmotor, dom vill gärna ha ett visst motstånd. Raka rör är väl inget att rekomendera, dock kan en utbytt katt ge lite mera effekt.
En katalysator stryper rätt effektivt, tar man bort den så får man bättre flöde. Dock är det då effektivare att "stämma av" avgaset för att få optimal effekt.

Teorin "bättre flöde ger mer effekt" funkar inte alltid i praktiken.

Du får väll inte mer effekt av att plocka bort katten, du får väll bara tillbaka dom hk du förlorade på att ha kat? eller är jag ute och cyklar

Men vad gör en "Race.katt" för skillnad? Och har inte katalysatorn nåt med avgasreningen att göra? Blir inte avgas värderna sämre om man "rensar ut", eller t.om tar bort den helt??

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

272 Inlägg
5 december 2006
#15
brillmongo skrev:
Turbomatte skrev:
_TiNcO_ skrev:
Du är inte helt ute och cyklar smile Om man bestämmer sig att byta sitt avgas från katt kan man inte vänta sig någon större skillnad (förutom ljudet) Byter man dock katten eller tar bort den helt kan man få några extra hk. Men precis som du säger så blir resultatet inte alltid positivt på en sugmotor, dom vill gärna ha ett visst motstånd. Raka rör är väl inget att rekomendera, dock kan en utbytt katt ge lite mera effekt.
En katalysator stryper rätt effektivt, tar man bort den så får man bättre flöde. Dock är det då effektivare att "stämma av" avgaset för att få optimal effekt.

Teorin "bättre flöde ger mer effekt" funkar inte alltid i praktiken.

Du får väll inte mer effekt av att plocka bort katten, du får väll bara tillbaka dom hk du förlorade på att ha kat? eller är jag ute och cyklar

Men vad gör en "Race.katt" för skillnad? Och har inte katalysatorn nåt med avgasreningen att göra? Blir inte avgas värderna sämre om man "rensar ut", eller t.om tar bort den helt??

Helt riktigt. Du kommer inte igenom en besiktning utan katalysator med en bil med katalysatorkrav eftersom det är olagligt att köra utan då. Då kan man köpa en "Racekat" som har bättre flöde och ger mer effekt än en vanlig. Sen om den renar lika bra låter jag vara osagt. Antagligen inte!

173 Inlägg
5 december 2006
#16
Kristian_V skrev:
Ostsåsen skrev:
Kristian_V skrev:
En del biltillverkare vill ha det bästa från båda världarna. Både mycket mottryck för låg-mellan varvs egenskaperna och blixtrande prestanda på högvarv.
Bilar som BMW-M3 och Honda S2000 m.m. Har variabla kamtider. Läckert när det fungerar, dyrt när det inte gör det. Motorn blir mycket dyrare att tillverka och det blir massor med extra rörliga delar som kan gå sönder. Mao inget man implementerar i svensonbilar ännu.

Inget man implementerar i vanliga bilar ännu? De variabla kam/ventil-tider du talar om har funnits i många år nu, till exempel på Bmw sedan början av 1990-talet och kallas Vanos (Variabeler Nockenwellen Steuerung), på Honda språk kallas det V-tec av olika varianter, på Mitsubishi språk kallas det Mivec, på Toyota språk kallas det vvt-i, även volvo, VAG och mercedes har det. Är väll bara Saab som lever kvar på hedenhös-tiden med sina gamla gjutjärnsspisar utan variabla ventiltider?

Läs min post igen, l å n g s a m t , Jag skall hjälpa dig lite, och understryka det relevanta du missade.

Är honda BMW-M3 och Honda S2000 vanliga bilar..? Sånna billiga som vanliga Svensson köper för att ta sig till jobbet?

Det är dyra bilar, som köps av folk som uppskattar de finare nyanserna i bilkörning, inte bilar man köper med automatlåda för att tillbringa eftermiddagarna i bilköer.

Variabla ventiltider sitter i nästan alla nyare bilar och har gjort det ett bra tag. Även bilarna som svensson står i sin bilkö med har det och har hafft det ganska länge nu.

Citat från http://www2.bmw.se/relaunch/teknisktlexikon/ :

"Med Dubbel-VANOS blir vridmomentets karakteristik betydligt förbättrad. Systemet finns i alla BMW bensinmotorer. Ventiltiderna samt både insugnings- och utsläppskamaxlarna anpassas steglöst till motorns driftsförhållanden, beroende av gaspedalens läge och motorns varvtal. "

Lägg märke till ALLA bensinmotorer och har gjort så i ganska många år nu. På Bmw kom det först 1993 med 520 och 525. Är inte det "Svenssonbilar" så får du väll tycka det då ...

Bmw är bara ett exempel, variabla ventiltider finns - som sagt - i de flesta bilar idag och har gjort ett bra tag.

mvh Fredric - Och nu lägger vi ner den här disskutionen, har redan blivit sandlådenivå så det får räcka. wink

1 893 Inlägg
5 december 2006
#17
Sharky skrev:
Bråka inte nu pojkar (gubbar?)... :-)

Lösningar som var exklusiva och förbehållna dyra lyxåk och sportbilar kryper "neråt" till billigare modeller alltefter åren går.
(Till mångas förtret när dom skall laga sin "vanliga" bil och inser hur mycket komplicerat och dyrt som smugit sig in under karossen)

Och dyra bilar för finsmakare - har inte nån sån där ap-dyr McLaren Merca automatlåda? Perfekt för bilköer antar jag  ;-)

/Göran

smile smile smile
Var inte meningen att bråka, dina åsikter om McLaren merca, mm. Får jag be att passa på, fortsätter gärna den diskusionen i en tråd avsed för det. Detta hamnar lite i utkanten av topic, om avgassystems betydelse för effekten. wink

Edit: Samma gäller för Ostsåsen, detta hamnade lite offtoppic. Fortsätter gärna dialogen i en tråd avsed för ämnet.
Senast redigerat av Kristian_V (5 december 2006)


1 058 Inlägg
5 december 2006
#18
med avgassystem antar jag att även grenrör räknas, och där finns mycket att hämta! blir märkbar skillnad att montera ett extraktor grenrör och tex 2,5tums på en bil med gjutet grenrör.

PoLoud =D

1 893 Inlägg
5 december 2006
#19
Gör gott att bara slipa bort alla gjut kanter som kan hindra/störa luftflödet.


Smålänning
7 883 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
#20
Men säg såhär: om jag sätter extraktorgrenrör och 2,5 tum på min saab ihop med original luftfilter, tror ni det ger någon effektökning då? Och hur mycket skulle det ge extra med ett sportluftfilter? Det ena vill ju ha det andra, om ni förstår mig rätt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök