3450
Sök

Vad har avgasröret för betydelse när det gäller effekten?

1 893 Inlägg
5 december 2006
#21
Extraktorgrenrör (Ca 10hkr) och sport avgasrör (Ca 5hkr till) ger lite mer effekt på toppen.
Men du tappar motsvarande längre ner i registret, så...?
Hur kör du? Ligger du och tok-varvar..?
Luft filter hör ju till med avgas sidan. Gör du det ena så bör du göra det andra.
På en 2L motor finns där mellan 12-15hkr att hämta. Vill du ha en riktigt kul bil av det hela, så bör du kika på vassare kam. Runt 180hkr bör du kunna plocka ut. Då händer ingenting på låg-varv, men destu mera sedan...
En sugmotor med över 100hkr/liter börjar bli svårkörd i vanligt tempo utan variabla kamtider. (Känsligt ämne, hoppas ingen hänger upp sig på det! wink ) så någonstans runt 180-200 hkr är ganska lagom.


Smålänning
7 883 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
#22
Hehe. Nog inget för mig då. Jag gillar lågvarvskörning. Men det är ändå interesseant att se hur mycket sådana småsaker egentligen gör, det kan ju ändra en motors karaktär radikalt. Fortsätt att skriva i tråden... Mycket intresseant läsning wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
7 december 2006
#23
Ställbara insugslängder används också av flera (många) tillverkare just för att få flera - ofta två - olika avstämningar för att skapa en längre och plattare vridmomentkurva.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

173 Inlägg
7 december 2006
#24
Sharky skrev:
Ställbara insugslängder används också av flera (många) tillverkare just för att få flera - ofta två - olika avstämningar för att skapa en längre och plattare vridmomentkurva.

/Göran

DISA (differentierat insugssystem)

De 6-cylindriga (ej M3, Z4 M) och 4-cylindriga bensinmotorerna (ej 116i) är utrustade med differentierat insugssystem (DISA). Insugsrörens längd kan varieras i olika steg. Vid låga varvtal används längre väg för bränsleblandningen, vilket ökar vridmomentet. Vid högre varvtal används kortare insugsväg som sörjer för att motorn kan utveckla högre effekt. Systemet bidrar på så sätt till dynamik i ett större område, och därigenom förbättrad körbarhet.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

DIVA (helvariabelt insugssystem)

Förutom Valvetronic och Dubbel-VANOS ger det helvariabla insugssystemet DIVA ytterligare möjligheter att förbättra motorns egenskaper. DIVA finns på de 8-cylindriga bensinmotorerna.

Insugsrörens längd kan med hjälp av en snäckformad reglermekanism ställas in steglöst. Ett långt insugsrör ger större vridmoment på låga varv, medan ett kort insugsrör ger möjlighet till högre effekt på höga varv.

http://www2.bmw.se/relaunch/teknisktlexikon/

Det blev mycket reklam för bmw nu från min sida wink .... //mvh

1 058 Inlägg
7 december 2006
#25
men ett extraktor grenrör ger inte bara några extra pållar utan även bättre vrid genom hela registret, tack vare bättre utformning. har åkt i en 240gle med endast K-kam, extraktor och 2.5tums och det gör faktiskt stor skillnad, SÄRSKILT på låga/medelhöga varvtal.

PoLoud =D

Fartdåre
378 Inlägg
7 december 2006
#26
Så det är värt att lägga pengar på race kat, extraktor grenrör, 3'' rör.

TICen är till salu säljs billigt.

1 893 Inlägg
7 december 2006
#27
Inte menat att starta nått här. Men "Ostsåsen" vad kör du för bil?
Din info avslöjar inget, medans dina posts definitivt pekar åt ett vist märke! wink
Vill du vara så vänlig och gå in i din profil o fyll i bil, och vilken stad du kommer ifrån.
(Gäller för övrigt alla andra också, som inte redan gjort det.)

Är det för mycket begärt..? :?:


173 Inlägg
7 december 2006
#28
Kristian_V skrev:
Inte menat att starta nått här. Men "Ostsåsen" vad kör du för bil?
Din info avslöjar inget, medans dina posts definitivt pekar åt ett vist märke! wink
Vill du vara så vänlig och gå in i din profil o fyll i bil, och vilken stad du kommer ifrån.
(Gäller för övrigt alla andra också, som inte redan gjort det.)

Är det för mycket begärt..? :?:

Varför ska jag lägga upp min bil? För det första så vill jag det inte och för det andra så står det i garaget.org:s regler att bilen skall vara intressant, vilket min inte är. Varför ska jag fylla i vilken stad jag kommer ifrån? Det är inte direkt någon regel här.

"Är det för mycket begärt?" frågar du mig och alla andra ... Att fylla i information om sig själv är frivilligt. Vill man inte det så tycker jag verkligen inte att man ska göra det. 

Däremot så tycker jag att det inte är för mycket begärt att man inte skall posta direkta lögner i ett allmänt forum, vilket jag anser att du gjorde tidigare i tråden. Japp, jag hänvisar till de variabla ventiltiderna, eftersom du tydligen inte hade en aning om vad du skrev om.

1 893 Inlägg
7 december 2006
#29
Ostsåsen skrev:
Kristian_V skrev:
Inte menat att starta nått här. Men "Ostsåsen" vad kör du för bil?
Din info avslöjar inget, medans dina posts definitivt pekar åt ett vist märke! wink
Vill du vara så vänlig och gå in i din profil o fyll i bil, och vilken stad du kommer ifrån.
(Gäller för övrigt alla andra också, som inte redan gjort det.)

Är det för mycket begärt..? :?:

Varför ska jag lägga upp min bil? För det första så vill jag det inte och för det andra så står det i garaget.org:s regler att bilen skall vara intressant, vilket min inte är. Varför ska jag fylla i vilken stad jag kommer ifrån? Det är inte direkt någon regel här.

"Är det för mycket begärt?" frågar du mig och alla andra ... Att fylla i information om sig själv är frivilligt. Vill man inte det så tycker jag verkligen inte att man ska göra det. 

Däremot så tycker jag att det inte är för mycket begärt att man inte skall posta direkta lögner i ett allmänt forum, vilket jag anser att du gjorde tidigare i tråden. Japp, jag hänvisar till de variabla ventiltiderna, eftersom du tydligen inte hade en aning om vad du skrev om.

Jag har försökt att utrycka mig så gott det går utan att hänga upp mig på dina idiotiska person angrepp. Men du gör det minsan inte lätt...

1. Tråden handlade om avgassystem, Du drar iväg i en annan riktning, med motiveringen att jag ljuger..?

2. BMW har haft VANOS som standard i ALLA sina modeller i flera år, var det så..? (De har haft det i två år! Tre snart om man skall vara "besserwizzer" viklet du med all tydlig het visat att du är!)

Jag hade en bra aning om vad jag skrev om, men dels har jag inte 100% koll på ALLA märken eller modeller (Jag har andra intressen i livet än i sitta och plugga bil specar hela dagarna.)
Jag vet dock några LÖGNER som du far med.
1. Variabla ventiltider sitter i nästan alla nyare bilar och har gjort det ett bra tag. LÖGN!!! (Sitter i några, är långt ifrån alla!
2. Lägg märke till ALLA bensinmotorer och har gjort så i ganska många år nu. Två tre år, är inte = ganska många... LÖGN!!!
3. Bmw är bara ett exempel, variabla ventiltider finns - som sagt - i de flesta bilar idag och har gjort ett bra tag. BMW och vilka fler? (Missar du en enda, så är det du som är en lögnare!)

4. Och nu lägger vi ner den här disskutionen, har redan blivit sandlådenivå så det får räcka. Vem tog ner det på den nivån..? Jag snackar avgas system och du hänger upp dig på att jag inte framför hur bra din uppenbara favorit (BMW) är. Så då blir jag lögnare..?

P.S. Var du bor och vad du kör, är fullkomligt ointressant för mig. Men du hugg direkt... Vad är det för fel på dig? (Det skiter jag igentligen i också.) Jag passade också på att rapportera dina person angrepp till moderator, får se hur det artar sig. Sådanna som du tar lätt död på ett forum med din negativa instälning.
OVER AND OUT !!!
Senast redigerat av Kristian_V (7 december 2006)


1 893 Inlägg
7 december 2006
#30
Ostsåsen skrev:
Kristian_V skrev:
Inte menat att starta nått här. Men "Ostsåsen" vad kör du för bil?
Din info avslöjar inget, medans dina posts definitivt pekar åt ett vist märke! wink
Vill du vara så vänlig och gå in i din profil o fyll i bil, och vilken stad du kommer ifrån.
(Gäller för övrigt alla andra också, som inte redan gjort det.)

Är det för mycket begärt..? :?:

Varför ska jag lägga upp min bil? För det första så vill jag det inte och för det andra så står det i garaget.org:s regler att bilen skall vara intressant, vilket min inte är. Varför ska jag fylla i vilken stad jag kommer ifrån? Det är inte direkt någon regel här.

"Är det för mycket begärt?" frågar du mig och alla andra ... Att fylla i information om sig själv är frivilligt. Vill man inte det så tycker jag verkligen inte att man ska göra det. 

Däremot så tycker jag att det inte är för mycket begärt att man inte skall posta direkta lögner i ett allmänt forum, vilket jag anser att du gjorde tidigare i tråden. Japp, jag hänvisar till de variabla ventiltiderna, eftersom du tydligen inte hade en aning om vad du skrev om.

Du bara måste ställa dig på tvären va..?
Vill inte, kan inte. Bla, bla, bla...
I en tråd skriver du att du är från Karlstad. I nästa att du kör en BMW 535-90 (Vilken överaskning! wink )
Kollade lite i andra trådar du skrivit i... Inte mycket du tillför här, mest negativt. (Ja det går att söka på Ostsåsen, och få upp alla trådar du skrivit nått i.)


4 571 Inlägg
8 december 2006
#31
Och snart var det slut på pajkastningen.

Håll det på en vuxen nivå annars låser jag här.

Har ni "en gås oplockad" med någon ta det via PM tror inte trådskaparen uppskattar detta tjafs.

Back to Topic


Lokförare (Tågkompaniet)
10 Inlägg
8 december 2006
#32
twin_cam skrev:
Som trådrubriken lyder.

Man läser och hör ofta hur folk har bytt avgassystem till grövre med färre ljuddämpare på i tron att man får mer effekt.

Men på många bilar inom rally och racing kan man ibland läsa "avstämt avgasrör". Enligt vad jag har hört (och läst någonstans, kommer bara inte igåg var) så ska en motor ha ett visst motstånd i avgaserna för att fungera som det är tänkt.

Med det i tankarna kan man undra om det verkligen ger högre effekt med ett "sportsystem" på en i övrigt orörd motor, bara för att det låter så wink .

Min gissning är att det inte ger någonting. Tillverkaren har ju lagt upp sitt avgassystem för att optimera det för just den motorn. Men om man däremot trimmar bilen, bara litegrann, så kan nog ett avgassystem med bättre flöde öka på effekten lite grann till.

För att få max effektuttag på en sugmotor med sportavgas så krävs väl även ett extractorgrenrör.

Är mina påståenden riktiga, eller har jag hört helt galet? tongue Kan vara nyttig info om man går i köptankar om nytt avgas, eller tänker trimma lite.

Är du nyfiken av dig och kan tänka dig att ta reda på det själv, så har jag några råd.
Finns ett ganska billigt simuleringsprogram på marknaden att köpa. Du kan sen tanka hem grundritningen på din motor. Sen kan du laborera med avgas och insug som du vill.. Du testar helt enkelt hur bra din motor fungerar som luftpump och vilken fyllnadsgrad den får.. programmet heter "Dynomation" och finss på : http://www.proracingsim.com/dynomationmainpage.htm .... Lycka till!! smile

[img]http://www.glecar.se/signatur1.jpg[/img]
www.glecar.se

1 893 Inlägg
8 december 2006
#33
Izual skrev:
Och snart var det slut på pajkastningen.

Håll det på en vuxen nivå annars låser jag här.

Har ni "en gås oplockad" med någon ta det via PM tror inte trådskaparen uppskattar detta tjafs.

Back to Topic

Lås gärna, trådskaparen var redan nöjd med info. (Han skrev det lite längre upp i tråden)
Länge sedan denna tråden lämnade vuxennivån, och ifall Ostsåsen får hållas med sina påhopp, så var det slut med hjälpandet från min sida.
Sånna negativa människor tar död på forum.


1 058 Inlägg
8 december 2006
#34
jag har en sak att tillägga angående ditt val av avgas system, 3tums på en sugmotor är oftast att ta i och ger bara sämre verkningsgrad på låga varv, 2.5" är alldeles tillräckligt i de flesta fall..

PoLoud =D

10 287 Inlägg
8 december 2006
#35
Men vad i hela.....

Lägg ner tjafset. Som vanligt är jag ointresserad av "vem om började", "vem som är skyldig till vad" etc.

Kan jag få be om lite takhöjd i forumet. Spika inte låga innertak för varandra.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

125 Inlägg
8 december 2006
#36
Kristian_V skrev:
En turbo motor vill inte ha något motstånd efter turbon (Som tidigare talare påpekade.) Där vill man ha ett så grovt och så rakt rör som möjligt, ju mindre motstånd tubon har destu lättare kan turbinbladen inne i turbon komma upp i varv för att komprimera ny insugsluft.

Nja egentligen inte helt sant tongue Bilsport gjorde ju ett test på en original VAG 1.8T och den gav mindre hästar med ett 3" tums än 2.5" med orignal grenrör och turbo osv. däremot en motor med fint grenrör med fri anding större turbo med mindre motryck osv den mår mkt bättre med ett 3" avgas med raka rör smile ska kolla om jag hittar testet smile


1 893 Inlägg
8 december 2006
#37
j0jje_ skrev:
Kristian_V skrev:
En turbo motor vill inte ha något motstånd efter turbon (Som tidigare talare påpekade.) Där vill man ha ett så grovt och så rakt rör som möjligt, ju mindre motstånd tubon har destu lättare kan turbinbladen inne i turbon komma upp i varv för att komprimera ny insugsluft.

Nja egentligen inte helt sant tongue Bilsport gjorde ju ett test på en original VAG 1.8T och den gav mindre hästar med ett 3" tums än 2.5" med orignal grenrör och turbo osv. däremot en motor med fint grenrör med fri anding större turbo med mindre motryck osv den mår mkt bättre med ett 3" avgas med raka rör smile ska kolla om jag hittar testet smile

För en specifik motor, med specifik utr. kan det mycket väl ge mer effekt med tunnare rör. Men generelt vill en övertrycks motor ha så litet mottryck som möjligt. Undantag finns alltid.


Smålänning
7 883 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#38
Uffe_Kaviartub skrev:
du verkar ju inte kunna något som ställer en sån dum fråga, stick härifrån idiotjävel !!!!!

Vem av oss? Håll detta på en vuxen nivå och diskutera avgassystem och avgasevakuering i stället. Det är tänkt att det ska vara information i denna tråden och inte gräl.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök