Evildan skrev:
audi-A_4 skrev:
Jag har varit inne i BMW och A4 spåret jag med men jag e skeptisk till att köpa en bil som har rullat över 20 tusen mil. Brukar inte problemen bli allt fler då?
Vidare så kör jag en 1,6 liters passat som jag är nöjd med men det är lagom kul och sitta fast i stockholms trafiken på en eftermiddag. Den drar ca 6,5 liter milen och är väldigt billig och äga men den är manuell och inte så rolig och köra på E4an då den drar mycket mer om hastigheten överstiger 110 km/h.
Jag vill kunna gasa lite vid behov utan att bensinförbrukningen stiger så drastiskt som det gör med min passat och diesel motorerna är något piggare och
drar mindre än hybrid bilarna om hastigheten överstiger 90 km/h.
Stämmer inte riktigt då en Prius, använder givetvis den som exempel då jag känner till bilarna väldigt väl, som körs i körkortsfientlig stil på motorväg ändå inte förbrukar över 5.0l/100km. Det finns fler forumsmedlemmar som kan vittna om detta fenomen.
Mig veterligen klarar inte dieselbilarna jag länkade till att köras under den förbrukningen när dom körs på samma vis då dom vid normalt användande redan förbrukar mer.
Givetvis blir en tvåliters sexcylindrig 163hk BMWdiesel i en jämntung bil piggare än en hybrid med 136hk totalt ur 1.8liters slagvolym plus lite koppartråd.
Gör ett test om du inte har ratat hybridkonceptet, provkör som jag föreslog, både BMW 320d och en Prius 1.8, nollställ färddatorn på bägge bilarna och kör en sväng på det viset som du ämnar använda bilen och jämför resultatet, jag är rätt säker på utgången.
Givetvis är ett bilköp mer än enkom förbrukningssiffror utan fler faktorer såsom skatt, servicekostnader, andrahandsvärde och eventuella garantier för säkerställande av ett tryggt och ekonomiskt pendlande är av betydelse, det känslomässiga är en annan icke mätbar faktor.
För din budget kan du få tag på en rätt ny modern bensinbil med lägre ägande kostnader än en något äldre längre körd dieselbil.