Tja!
Har länge gått i tankarna om en projekttråd men har inte orkat ta mig i kragen och starta en, särskilt då jag aldrig haft några konkreta planer för bilen utan samtliga inköp/modifikationer har varit spontana.
Men nu till saken! Köpte mig i augusti 2013 en Volvo S70 GLT Greyline från en 80-åring som slutat köra bil. Bilen hade haft samma ägare sedan ny och hade när jag köpte den rullat 8800 mil, i skrivande stund står mätaren på strax över 11000. Bilen hade stått i princip stilla i garage i 6 år fram tills jag köpte den. En mindre skada samt en repa på frontspoilern samt mindre rostbubblor på bakre skärmkanter fanns på bilen vid inköp, vilket dock påverkade inköpspriset positivt.
I övrigt var bilen helt fri från skador och dörruppslag vilket den är även idag
Dagsfärsk bild på en skitig bil:
Det som är gjort/ska göras på bilen är
följande:
(X)= Inköpt och monterat
(/)= Inköpt men ej färdigmonterat
(-)= Ej inköpt/fixat men finns med i planerna
(X) C70 klarglas med tillhörande USA blinkers
(X) Lysande blinkers fram
(X) Ny stereo med BT-handsfree
(X) Byta ratt
(X) R-front
(X) Mätarringar
(X) 18" R-fälgar med nya däck
(X) Lackade stänkskydd fram + bak
(X) Lackade bromsok
(X) C70 handbromsspak
(X) C70 fläktutblås
(X) XC-grill
(X) Byta växelspaksknopp
(X) Slipning samt omlackering av bakre skärmkanter
(X) Proffstoning av bakre rutor
(X) Backkamera
(X) Dubbla dimbakljus
(X) LED i skyltbelysning
(X) LED slingor i fotbrunnar
(X) LED parkeringsljus
(X) Montera instegslister
(X) Spegelpaneler + "dörrhandtagspaneler" (runt inre dörrhandtaget) lackade i bilens färg
(X) Borttagna och igenpluggade strålkastartorkare
(X) MTEC Cosmos Blue 55w xenonlook i halvljus
(X) KIR nyckel med batterilock från S60R
(X) Nya vinterdäck 16" (Nokian Hakkapelitta R)
(/) Nytt ändrör
(/) Vindrutetorkare med ställbar intervalltork
(/) Nytt armstöd
(-) Mindre sänkning
(-) Bakre armstöd med mugghållare
(-) Ny elantenn (Den gamla åker bara upp 2/3)
(-) Handbromsknapp i alu från C70)
Kom i våras över en RTI-skärm i en bil på skroten, där jag plockade ur innehållet och ersatte med en Tomtom som jag hade liggande hemma. Detta var dock en "snabblösning" som inte höll alltför länge i min bil. För ett par veckor sedan hittade jag ytterligare en RTI-skärm på skroten, även denna är nu isärplockad och ska få samma Tomtom inmonterad. Denna gång ska det dock göras snyggt och seriöst. Just projektet med RTI:n kommer vara ett långtidsprojekt att pilla med då jag har tid över på helger osv.
Eventuellt ska framsätena bytas ut till elstyrda (i helskinn eller skinn/alcantara från R) om jag får tag i några till hyfsat pris.
Tar gärna emot idéer och tips från andra X70-ägare om vad som mer skulle kunna göras på bilen, och kommer även uppdatera med bilder för varje ny sak jag gör. Vid frågor om någon specifik sak är det bara att höra av sig
Fler bilder på detaljer kommer framöver!
//Teho