2747
Sök

Högt lambdavärde

2 Inlägg
28 oktober 2014
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har en Mitsubishi Eclipse 92 som jag försöker få att gå igenom besiktningen. Har tidigare haft problem med för höga avgasvärden och nu är det lambdavärdet som är alldeles för högt (1,48). Jag har haft den inlämnad hos två olika Mitsubishiverkstäder som har bytt ut och testat massa olika saker
bl. a bytt luftmassemätare, styrenhet, lambdasond, grenrör, katalysator mm

men ändå inte hittat felet, eftersom jag bara vill få den att gå igenom besiktningen så tänkte jag bara fråga om det möjligtvis är någon som vet något annat man kan testa?

Annars så är väl det enda alternativet att byta ut hela motorn... (känns så tråkigt o göra sig av med den då jag haft den sen jag var 16 och hunnit fixa iordning den en hel del).

Tacksam för tips om det nu kan finnas några, då jag själv inte har kunskapen som behövs!

7 274 Inlägg
28 oktober 2014
#2
Den verkar gå tooooksnålt. Säker på att avgassystemet är tätt överallt?


SKÅNING
1 215 Inlägg
29 oktober 2014
#3
hade samma problem på min 740, alla sa att avgaset inte var tätt vilket det var, men det visade sig vara en bränsleslang som var torrsprucken, så kolla över dom är mitt tips

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 oktober 2014
#4
ToveG skrev:
Tacksam för tips om det nu kan finnas några, då jag själv inte har kunskapen som behövs!

Här står en liten förklaring:
http://www.bilprovningen.se/Privat/Kund … ragor.html

Vad visar lambdavärdet?
Lambdavärdet är ett framräknat tal som beskriver viktförhållandet mellan den bränslemängd och den luftmängd som används vid förbränningen i motorn. Lambdavärde 1,0 är idealet. Högre värden betyder luftöverskott (mager blandning), lägre värden betyder bränsleöverskott (fet blandning). Det finns speciella motorkonstruktioner som under vissa förhållanden arbetar med luftöverskott, dvs med lambdavärden betydligt över 1,0.


_______________________________________

Nu är det emellertid så att bilprovningen inte mäter i motorns utblås utan längst bak i avgasröret. Förmodligen läcker avgasröret, luft sugs in och följer med bak och man får ett luftöverskott.

Det kan även bero på ett stort utblås som ger samma verkan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58590/775488_9qlf1h.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 Inlägg
30 oktober 2014
Trådstartare
#5
Tack för era svar, skall leta sprickor i avgasröret ännu en gång o absolut se till bränsleslangarna!


Sök