3909
Sök

Mina bilder används utan tillåtelse i bilannons, vad kan jag göra?

#GoodToBeBad
856 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
Tjena!

Jag sålde min gamla S60R för ett par månader sedan, och nu har nya (nuvarande) ägaren lagt ut bilen på annons på blocket med en av mina bilder i annonsen. Utan min vetskap då. Det är garaget.org-logga på bilden med, så troligen har killen bara gått in på min sida och tagit bilden där när han la upp annonsen.

Jag ringde upp honom nu ikväll och påpekade att jag vill att han omgående tar bort bilden, då han inte har några som helst rättigheter att använda den. Han verkade lite halvmuppig på telefon och sa att han kunde göra det "om det nu var så viktigt för mig", så jag får väl se om den försvinner därifrån snart.

Denna situation väckte dock en intressant frågeställning hos mig: Vad har jag för rättigheter vid en sån här situation då mina bilder används utan mitt tillstånd? Jag hade inte brytt mig ett dugg om han hade frågat, för då hade han absolut fått min tillåtelse att använda bilden, men att jag ska lägga ner tid och energi på att få till bra bilbilder för att lata människor ska friglida på de - nä tack.. smile

mvh Ola

7 393 Inlägg
4 november 2014
det är ej ok att stjäla bilder från nätet,, men ett annat scenario är att en bilägare  får bilen fotad och sedan används bilderna av någon,, detta är dock ok enligt lagen, 

så om han ej tar bort bilderna som DU lagt upp så har du lagen på din sida,

detta har hänt mig
Senast redigerat av granadadr (4 november 2014)

8 883 Inlägg
4 november 2014
Gör en anmälan på blocket och bifoga eller hänvisa även till din originalbild så tar dom bort bilden.

Fotograf på tierpidag.se

#GoodToBeBad
856 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
Kikade till annonsen nu och han hade lagt upp en ny bild istället för min, så personligen är mitt problem löst. Det känns ändå skönt med lite mer kött på benen om det skulle ske nån mer gång.. smile

Tack för svaren killar! smile

mvh Ola

1 711 Inlägg
4 november 2014
Är det inte så att alla bilder som laddas upp här på Garaget.org -ägs av Garaget sen? 
Jag har för mig detta när jag började ladda upp bilder!?

Och då är det upp till Garaget,...eller är jag helt ute o reser??

Mvh Christian

#GoodToBeBad
856 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
Tumbleweed skrev:
Är det inte så att alla bilder som laddas upp här på Garaget.org -ägs av Garaget sen? 
Jag har för mig detta när jag började ladda upp bilder!?

Och då är det upp till Garaget,...eller är jag helt ute o reser??

Mvh Christian

Regler för bilar: http://www.garaget.org/start.php?action=carRules

"3§ Bilder
[...]Alla bilder som laddas upp taggas automatiskt med sidans logotyp. Upphovsrätten förblir dock oförändrad. Vi förbehåller oss rätten att skapa nya exemplar av samt använda uppladdade bilder så som anses nödvändigt."

Du har dock en poäng i att på många sidor gäller det du skrev. på Facebook exempelvis.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 november 2014
Den frågan jag ställer mig är vad det spelar för roll. Om ett företag norpat din bild och använt i reklam hade jag förstått din irritation. Men att någon tycker att tagit bra bilder på ett objekt som tillhör honom tycker jag att du ska ta som beröm istället. Men det kan va jag som har konstig inställning...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

#GoodToBeBad
856 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
DiwraZ: Som sagt - hade han frågat hade jag inte brytt mig, och när jag fick se det i efterhand blev jag småirriterad. Det är allt. Jag kan inte påstå att jag tänkte starta en hatkampanj för den sakens skull utan jag hade min personliga agenda klar i ärendet redan innan jag startade denna tråd, vars anledning var vetgirighet från eget håll då jag började fundera kring vilka rättigheter jag faktiskt hade till egna bilder. En höna av en fjäder enligt dig kanske, men personligen ser jag lättare på livet än att lägga energi på negativa saker. smile

Men nej, som svar på din fråga - det spelar ingen roll. Hade han inte plockat bort bilden hade jag mailat blocket. Hade de inte gjort nåt hade jag låtit det bero. Det hela kändes lite bonnfräckt på sin höjd, så det är inget jag hade legat sömnlös över.. smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 november 2014
Squidspeed skrev:
DiwraZ: Som sagt - hade han frågat hade jag inte brytt mig, och när jag fick se det i efterhand blev jag småirriterad. Det är allt. Jag kan inte påstå att jag tänkte starta en hatkampanj för den sakens skull utan jag hade min personliga agenda klar i ärendet redan innan jag startade denna tråd, vars anledning var vetgirighet från eget håll då jag började fundera kring vilka rättigheter jag faktiskt hade till egna bilder. En höna av en fjäder enligt dig kanske, men personligen ser jag lättare på livet än att lägga energi på negativa saker. smile

Men nej, som svar på din fråga - det spelar ingen roll. Hade han inte plockat bort bilden hade jag mailat blocket. Hade de inte gjort nåt hade jag låtit det bero. Det hela kändes lite bonnfräckt på sin höjd, så det är inget jag hade legat sömnlös över.. smile

Fast nu säger du emot dig själv. Du har ju lagt energi på detta.

Men visst är det fräckt att "låna" utan att fråga så jag förstår hur du tänker. Bara att hoppas att han får dåligt med pröjs och att nästa ägare frågar om lov vid bildlån. God afton

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

#GoodToBeBad
856 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
Nog för att jag lade en viss energi bakom denna tråd, vilket bestod i den frågeställning som jag förklarade i förstainlägget. I övrigt kändes det tvunget att ge viss bakgrundinformation för att få bättre riktade svar, men i övrigt är jag en fridens man som sällan lägger tid på sådana här småsaker.

Detta då jag är normalbegåvad och myndig samt att jag, utan att använda mig av grupptryck på internetforum, kan ta upp en telefon och ringa min tänkta antagonist för att framföra mina åsikter och, i de fall denne ej mottager dessa vänligt, vidta lämpliga åtgärder på den säljplats brottet begicks. Att lipa på forum har alltså aldrig varit min filosofi.

Jag uppskattar dina åsikter och att du delar med dig av dem! smile God kväll tillbaka!

1 948 Inlägg
5 november 2014
Stäm han... det är vad du kan göra...
Kan dock ej se vad problemet är... killen köpte bilen av dig och använder nu en bild du tagit på bilen... hade varit lite stolt jag för att bilden blev bra istället...

Hade dock varit en annan femma om han inte ägde bilen och använde bilen (råkade ut för en liknande grejj jag för något år sen).

Sök