3185
Sök

Hur vet man om det är turbo?

2 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#1
Tjena! jag kan inte mycket om bilar alls men jag är ute efter att köpa en mercedes cupé. Men jag skulle helst vilja ha turbo. Så hur vet jag om det är turbo? Finns det någon förkortning in modellnamnet eller kan jag skriva in reggnummret någonstans och kolla upp om just den bilen har turbo? Hjälp!

116 Inlägg
7 november 2014
#2
Hej, vad är det för mersa du e ute efter? Vilken model å vilken årsmodell?
Mvh


5 110 Inlägg
7 november 2014
#3
Vilken årsmodell hade du tänkt dig? Mercedes har inte byggt så många turbobilar förutom på dieselmotorer. Dock finns det "nyare" bensinare med turbo.
Mercedes har även pysslat mycket med kompressorer :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 292 Inlägg
7 november 2014
#4
Ja som sagt, en äldre modell med turbo blir nog lite svårt, alltså äldre menar jag äldre än 2000 nånting, letar du diesel så finns det många att välja på med turbo, siktar du på bensinare o vill ha turbo så blir det nog nån som bara är nått år gammal och då kostar dom tyvärr därefter åxå, kompressor har dom flera modeller av, kolla det, dom går faktiskt riktigt bra.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Evildan
7 november 2014
#5
Gun Master, varför vill du promt ha turbo?
Av vilken anledning?

3 292 Inlägg
7 november 2014
#6
Evildan skrev:
Gun Master, varför vill du promt ha turbo?
Av vilken anledning?
Kanske för att det går att montera större dump o ställa på laddtryck och sånt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
26 299 Inlägg
7 november 2014
#7
Danne_1977 skrev:
Evildan skrev:
Gun Master, varför vill du promt ha turbo?
Av vilken anledning?
Kanske för att det går att montera större dump o ställa på laddtryck och sånt..
9 av 10 gånger tycker jag detta är anledningen till att många "nybörjare" vill ha en turbomatad vagn.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 354 Inlägg
7 november 2014
#8
Mack skrev:
Danne_1977 skrev:
Evildan skrev:
Gun Master, varför vill du promt ha turbo?
Av vilken anledning?
Kanske för att det går att montera större dump o ställa på laddtryck och sånt..
9 av 10 gånger tycker jag detta är anledningen till att många "nybörjare" vill ha en turbomatad vagn.
Och det skär lika mycket i en varje gång.. "Min bil går illa varför? Juste det sitter öppen dump också om det har nån betydelse!" lol

Forummoderator
26 299 Inlägg
7 november 2014
#9
Mack855 skrev:
Mack skrev:
Danne_1977 skrev:

Kanske för att det går att montera större dump o ställa på laddtryck och sånt..
9 av 10 gånger tycker jag detta är anledningen till att många "nybörjare" vill ha en turbomatad vagn.
Och det skär lika mycket i en varje gång.. "Min bil går illa varför? Juste det sitter öppen dump också om det har nån betydelse!" lol
Hahaha..ja..en vecka efter införskaffandet av den öppna dumpen så kommer frågorna haglande om varför bilfan går så illa..den gick ju så bra innan??

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
8 november 2014
#10
Mack skrev:
Danne_1977 skrev:
Evildan skrev:
Gun Master, varför vill du promt ha turbo?
Av vilken anledning?
Kanske för att det går att montera större dump o ställa på laddtryck och sånt..
9 av 10 gånger tycker jag detta är anledningen till att många "nybörjare" vill ha en turbomatad vagn.
Ja visst är det så, precis så är det, jag skulle ju föredra kompressor istället jag, tycker dom går jävla fint faktiskt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Sir
105 Inlägg
8 november 2014
#11
Danne_1977 skrev:
Mack skrev:
Danne_1977 skrev:

Kanske för att det går att montera större dump o ställa på laddtryck och sånt..
9 av 10 gånger tycker jag detta är anledningen till att många "nybörjare" vill ha en turbomatad vagn.
Ja visst är det så, precis så är det, jag skulle ju föredra kompressor istället jag, tycker dom går jävla fint faktiskt.
aldrig kört kompressormatat, men känns fel på något sett att den snor kraft från motorn då turbomatat ger gratis smile


10 163 Inlägg
8 november 2014
#12
Kompressor är skönt fullt öss från början cool

Snor effekt ja vist gör den det men den ger häst också. men ska du ta bort styrservo ac och kanske generator också dom snor ju trots allt effekt och ger inga hk tillbaks. wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sir
105 Inlägg
8 november 2014
#13
Djo skrev:
Kompressor är skönt fullt öss från början cool

Snor effekt ja vist gör den det men den ger häst också. men ska du ta bort styrservo ac och kanske generator också dom snor ju trots allt effekt och ger inga hk tillbaks. wink
alfa romeo 4c är ju ett bra exempel big_smile generator måst man ju förfan ha endå.
Senast redigerat av JklJ (8 november 2014)


3 292 Inlägg
8 november 2014
#14
Jag har kört flera Mercedes med kompressor o jag tycker det är skönt, har ju dock inte ägt nån själv så jag vet ju inte ge nått omdöme eller så, men nog skulle jag hellre föredra det framför turbo alltid, kanske så som mercedes tänkte åxå när dom valt att nästan inte ha nån bensinare med turbo.. men rätt många modeller med kompressor

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Sir
105 Inlägg
8 november 2014
#15
Danne_1977 skrev:
Jag har kört flera Mercedes med kompressor o jag tycker det är skönt, har ju dock inte ägt nån själv så jag vet ju inte ge nått omdöme eller så, men nog skulle jag hellre föredra det framför turbo alltid, kanske så som mercedes tänkte åxå när dom valt att nästan inte ha nån bensinare med turbo.. men rätt många modeller med kompressor
blir väl säkert lite kompromiss, mersa kör med stor motor, därför kan man släng in en kompressor, turbo är för mindre motorer så man kan öka effekten och vridet.. eller är jag o cycklar?


Evildan
8 november 2014
#16
JklJ skrev:
Danne_1977 skrev:
Jag har kört flera Mercedes med kompressor o jag tycker det är skönt, har ju dock inte ägt nån själv så jag vet ju inte ge nått omdöme eller så, men nog skulle jag hellre föredra det framför turbo alltid, kanske så som mercedes tänkte åxå när dom valt att nästan inte ha nån bensinare med turbo.. men rätt många modeller med kompressor
blir väl säkert lite kompromiss, mersa kör med stor motor, därför kan man släng in en kompressor, turbo är för mindre motorer så man kan öka effekten och vridet.. eller är jag o cycklar?
MB har haft motorer från två liters slagvolym med kompressor och VW hade i bland annat G60 Corrado, så jo du är nog och trampar på din Helkama nu.
Nuförtiden använder MB turbo redan från 1.6liter som exempelvis B180 Blue EFFICIENCY.

Såg även att du ovan skrev något om att det i alla bilar behövs en separat generator, inte i min bil det är löst på annat vis. wink
Senast redigerat av Evildan (8 november 2014)

Sir
105 Inlägg
8 november 2014
#17
Evildan skrev:
JklJ skrev:
Danne_1977 skrev:
Jag har kört flera Mercedes med kompressor o jag tycker det är skönt, har ju dock inte ägt nån själv så jag vet ju inte ge nått omdöme eller så, men nog skulle jag hellre föredra det framför turbo alltid, kanske så som mercedes tänkte åxå när dom valt att nästan inte ha nån bensinare med turbo.. men rätt många modeller med kompressor
blir väl säkert lite kompromiss, mersa kör med stor motor, därför kan man släng in en kompressor, turbo är för mindre motorer så man kan öka effekten och vridet.. eller är jag o cycklar?
MB har haft motorer från två liters slagvolym med kompressor och VW hade i bland annat G60 Corrado, så jo du är nog och trampar på din Helkama nu.
Nuförtiden använder MB turbo redan från 1.6liter som exempelvis B180 Blue EFFICIENCY.

Såg även att du ovan skrev något om att det i alla bilar behövs en separat generator, inte i min bil det är löst på annat vis. wink
hur är det löst i din bil?


Evildan
8 november 2014
#18
JklJ skrev:
Evildan skrev:
JklJ skrev:

blir väl säkert lite kompromiss, mersa kör med stor motor, därför kan man släng in en kompressor, turbo är för mindre motorer så man kan öka effekten och vridet.. eller är jag o cycklar?
MB har haft motorer från två liters slagvolym med kompressor och VW hade i bland annat G60 Corrado, så jo du är nog och trampar på din Helkama nu.
Nuförtiden använder MB turbo redan från 1.6liter som exempelvis B180 Blue EFFICIENCY.

Såg även att du ovan skrev något om att det i alla bilar behövs en separat generator, inte i min bil det är löst på annat vis. wink
hur är det löst i din bil?
Reverserar strömflödet från ena elmotorn för att ladda batterier eller att användas till driftström. big_smile

10 163 Inlägg
8 november 2014
#19
Evildan skrev:
JklJ skrev:
Evildan skrev:
MB har haft motorer från två liters slagvolym med kompressor och VW hade i bland annat G60 Corrado, så jo du är nog och trampar på din Helkama nu.
Nuförtiden använder MB turbo redan från 1.6liter som exempelvis B180 Blue EFFICIENCY.

Såg även att du ovan skrev något om att det i alla bilar behövs en separat generator, inte i min bil det är löst på annat vis. wink
hur är det löst i din bil?
Reverserar strömflödet från ena elmotorn för att ladda batterier eller att användas till driftström. big_smile
Jo vist men snälla (denna tråd handlar om Mercedes med turbo) och då kom det mer vanligare på mercedes kompressor på tall.

Har inget mot dig men att behöva höra om din prius i var och varannan tråd börjar bli lite tjatigt wink

Hoppas du tar detta på rätt sätt nu Mvh Erik.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Evildan
8 november 2014
#20
Djo skrev:
Evildan skrev:
JklJ skrev:

hur är det löst i din bil?
Reverserar strömflödet från ena elmotorn för att ladda batterier eller att användas till driftström. big_smile
Jo vist men snälla (denna tråd handlar om Mercedes med turbo) och då kom det mer vanligare på mercedes kompressor på tall.

Har inget mot dig men att behöva höra om din prius i var och varannan tråd börjar bli lite tjatigt wink

Hoppas du tar detta på rätt sätt nu Mvh Erik.
Och då drogs det vidare till att alla bilar måste ha generator, vilket då inte heller har med tråden att göra.
Vilket oftopic anser du då som är "tillåtet"?
Tyck så du att det är tjatigt men bind inte ris om din egen rygg kamrat.
I denna tråd som så många gånger förut påvisade jag rena faktafel när dom förekommer, det är väl vad ett diskussionsforum delvis är till för, att få lära sig saker?
Jag är inte sur på något vis.


Sök