3082
Sök

Konvertera 740 från automat till manuell

104 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
Köpte mig en billig 740 automat av en släkting men är redan så in i helvete less på automat så tänkte konvertera den till manuell inför vinterns bravader. Med detta lilla projekt så hoppar jag alltså in i en ny värld av äventyr utanför känd mark. Därför vänder jag mig till er och kommer med den enkla frågan; Vad behöver jag för grejer? Har i alla fall kommit fram till att jag behöver en manuell växellåda(förvånande nog) och även pedalställ, mer än så är lite oklart för min del.
Det är en 90:a och vad jag har hört ska det fortfarande gå att regga om till manuell, invändningar på det?

Tack på förhand
Senast redigerat av FilipS (9 november 2014)

Audi S4 - Murdered Out
Följ gärna projektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311700

Påstängd
1 197 Inlägg
9 november 2014
Svänghjul, koppling, låda, kardan, spakställ, pedalställ, huvudkopplingscylinder, slang/rör till slavcylinder, och säkert lite mera som jag glömt bort. smile

Gjorde det i somras på min 940, tog mig en vecka och då tog jag det lugnt och skruvade bara lite då och då. Tar nog kanske 2 dagar om man gör allt på en gång. smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
9 november 2014
Registreringsbesiktning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

169 Inlägg
9 november 2014
Behöver väl inte reg besiktiga från automat till manuell?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
9 november 2014
Hittade detta på Zatzy, visserligen från 2005 men det kanske gäller fortfarande. Det kanske är samma regler när man byter från automat till manuell.

Hej!

Jag mailade sbp angående hur det var att byta växellåda från manuell till automat. Då fick jag detta till svar:

Citat: "Växellådsbyte från automat till manuell eller tvärt om, kan tillåtas på A10 och A11 (före 1989) bilar utan att intyg om överensstämmelse med avgasgodkänd motorfamilj behöver uppvisas. Däremot kan växellådsbyte på en bil 1989 och senare endast godkännas om intyg om överensstämmelse med avgasgodkänd motorfamilj finns. Motorbyte på bil som godkänts vid första registreringsbesiktning enl. 3.7.7.2, kan ske utan krav på intyg. Har någon form av miljöklass angivits måste motorn som monteras omfattas av ett avgasgodkännande."

Vad menas med "KAN" tillåtas på a10 och a11 före 89? Är det inte garanterat då?

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (9 november 2014)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Lastbilsmekaniker
5 192 Inlägg
9 november 2014
Vettemannen skrev:
Hittade detta på Zatzy, visserligen från 2005 men det kanske gäller fortfarande. Det kanske är samma regler när man byter från automat till manuell.

Hej!

Jag mailade sbp angående hur det var att byta växellåda från manuell till automat. Då fick jag detta till svar:

Citat: "Växellådsbyte från automat till manuell eller tvärt om, kan tillåtas på A10 och A11 (före 1989) bilar utan att intyg om överensstämmelse med avgasgodkänd motorfamilj behöver uppvisas. Däremot kan växellådsbyte på en bil 1989 och senare endast godkännas om intyg om överensstämmelse med avgasgodkänd motorfamilj finns. Motorbyte på bil som godkänts vid första registreringsbesiktning enl. 3.7.7.2, kan ske utan krav på intyg. Har någon form av miljöklass angivits måste motorn som monteras omfattas av ett avgasgodkännande."

Vad menas med "KAN" tillåtas på a10 och a11 före 89? Är det inte garanterat då?

/Benny

Tur att min 760 är en -88, då behöver jag inte bry mig:D.

Sök