ark_killenn skrev:
"Lånad mail" + nästan alltid dolt/oläsligt reg nr
"Mailvänner"
"Bildsamlare"
"Ej mail, seriösa ringer"
mm.
vem över 12 års ålder går på ovanstående?
För det första skiter jag i en bil om det är för mycket konstigheter, även om det är drömbilen, man blir bara förbannad när man upptäcker olika fakta senare (via reg eller med ögonen).
Personligen när jag säljer bil (har sålt många genom åren) så har jag redan en serie detaljerade bilder som jag kan skicka genom mail och har inga problem att svara på frågor eller ge ut reg nr till "ok" personer. Enklare för mig också.
Jag håller med dig. Tittar jag efter en bil det finns fler än 10 ex av till salu hoppar jag över:
- Oläsligt regnummer/ utsuddat regnummer. Finns ingen anledning att göra så på en vanlig Svenssonbil. Finns det stereoprylar för 75k och bilen parkeras på gatan finns det anledning, men sådana bilar är jag inte intresserad av. Är jag riktigt intresserad ändå frågar jag efter regnummer på telefon, var inga problem den gången det händer. Annonsören hade dolt det föra tt alla andra gjorde det, visst ej själv varför
- Alla annonser med namnet "Volvo", "Saab", "BMW 330" osv. Kan man inte berätta vad man heter är man kanske inte ärlig annars heller.
- Alla annonser där annonsören kallar sig "Anders" men låter som en Adnan eller Mahmoud. Kan man inte berätta vad man heter är man kanske inte ärlig annars heller.
- Alla annonser med namn som Mahmoud eller Adnan. Antagligen orsaken till ovanstående, att adoptera ett svenskt namn för en annons. Det gör jag av erfarenhet, jag har inte genomfört en enda affär eller försök till affär utan en massa onödigt krångel med nämnda grupp. Och dom tycker antagligen samma om oss, att vi inte vill spela med i sederna kring hur man gör en affär i de kulturerna.
- Blir väldigt skeptisk om skicket överdrivs. En saab 9000 -95 med 30k mil är garanterat inte 100% rostfri.
- Dissar folk som vill träffas halvvägs eller att jag åker och visar upp bilen.
Jag skiter totalt i om det står att seriösa ringer istället för att maila, eftersom jag håller med. Jag vill själv inte hålla på och gå igenom 25 mail med bud på halva utsatta priset eller långa mailväxlingar med folk från Karesuando och Ystad som vill ha fyrtioelva bilder i olika vinklar och vrår och scannade kopior på serviceboken.
Bildsamlare håller jag också med om. Lägger jag ut fem bilder från olika sidor av bilen får du väl komma och kolla på resten av bilen om du inte är nöjd. Jag tänker inte gå ut och knäppa 14 kort till och maila vidare, för du hör inte av dig igen i alla fall. Antagligen finns intresset att köpa, men bara hälften av pengarna.
Jag tänker inte heller göra en 3d-rendering utifrån kort eller en 10 minuter filmgenomgång av allt från reservhjulsbalja till tändstiftsbrunnar. Kolla på en annan bil istället.
Jag tycker själv att det bör gå till såhär som jag gjort när jag sålt bilar:
- Ut med max antal bilder från olika vinklar.
- Ärlig beskrivning, dvs är två däck dåliga skriver man det, är det dags för service skriver man det.
- Ett pris ~10% över det man kan tänka sig att sälja för.
- Kontakt med spekulanter över telefon.
- Spekulanten åker till säljaren, inte tvärtom.
- Spekulanter bör inte ringa på bilar de inte kan tänka sig att betala utgångspriset för om skicket är som utlovat.
- Köparen får komma och titta och provköra. Hittar denna något negativt man glömt finns anledning till skälig prutning. Vill köparen pruta utan synbar anledning blir han utan bil (har hänt). Tittar jag på en bil som avviker kraftigt från utlovat, t ex turbon är slut och jag inte får pruta vänder jag på klacken.