3252
Sök

Köpråd Saab 9-3/9-5 1,9Tid / volvo V70n 2.4D/D5

733 Inlägg
11 november 2014
Trådstartare
Hej! går i bilbytar tankarna, i dagsläget kör jag en vw passat 1,9tdi variant från 2004, är väldigt nöjd med bränsleförbrukningen dock börjar jag tröttna på småfelen som dyker upp jämt & ständigt och gång på gång så får man höra att det är ett såkallat "standardfel".

Jag är ute efter en Dieselkombi som går billigt pga. att jag pendlar 15mil dagligen och den ska även ha utrymme för en hundbur eftersom vi har skaffat en liten samojedpojke som växer så det knakar smile

Jag är helt grön när det gäller Saab & volvo så hoppas att kanske någon Saab eller volvofantast hittar detta inlägg och kan komma med lite matnyttig information om kvalite´n samt driftsäkerheten på på dessa bilar.

Modellerna jag tycker verkar intressant är då 9-3 årsmodell runt 04-07 eller alternativt saab 9-5 årmodell 06-07 ungefär med 1,9tid motorn som sägs gå billigt. Sedan i volvo v70 väg så är det 2.4d eller D5:an som lockar årsmodell runt 04-07.

hur är 1,9 Tid motorn & volvos 2.4d eller D5 när det kommer till drifsäkerhet och hur ser det ut med serviceintervaller på dessa? Rätta mig om jag har fel för saab hade väl sammarbete med Fiat så det är väl en fiatmotor med commonrail i den? går det att skruva själv i dom eller måste man in på verkstad sp fort det händer något?

jag är sugen på en automat men Hur är Saabs & volvos automatlådor håller dom bra? vilket miltal ska man göra något i serviceväg på lådan? är det farligt att köpa en bil som lådan inte varit servad på?

All information samt tips är välkommen även om övriga delar såsom elsystem drivlina upphängning osv.

Har du något bättre förslag än just Saab så är du även välkommen att skriva det är jag har alltid hållt mig till tyska bilar hittills men hade tänkt bredda mina banor så jag är öppen för förslag smile

Tack på förhand! smile

maxtaket på budgeten bör ligga runt 50 000kr.
Senast redigerat av benz_89 (11 november 2014)

Sök