3159
Sök

Varför måste man ha blytillsats till vissa bilar?

116 Inlägg
14 november 2014
Trådstartare
#1
Tjenare!
Jag har en tanke ang varför man måste ha blytillsats till bensinen på vissa bilar, jag förstår ju att bilarna är konstruerade för blyad bensin men vissa bilar som t.ex. En gammal Volvo 242 1975 med motor B20 som först gick på blyad och sen på oblyat utan tillsats.
Varför går detta på den ena bilen men ej på den andra?

Tanken slog mig och blev väldigt intresserad av hur detta hänger ihop? Tacksam för alla tankar och idéer men framförallt ni som kan och vet varför det är så.
// Castwebb


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 492 Inlägg
14 november 2014
#2
Därför att en b20 inte är gjord för blyfri bensin, den kan bränna avgasventilerna, men monterar du nya ventilsäten & avgasventiler (alternativt bytestopp) klarar den blyfritt utan problem.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

5 661 Inlägg
14 november 2014
#3
Förr innehöll bensin alkylbly för att höja oktantalet. En bieffekt var att det motverkade "valve seat recession"; mikrosvetsning av ventil och säte. Alkylbly, det vill säga tetraetylbly eller tetrametylbly, användes tillsammans med etylendibromid och etylendiklorid (kallade "scavengers") för att undvika blybeläggningar i motorn.

Numera innehåller bensin inte bly; detta faktum i kombination med att de flesta moderna motorer har topplock av aluminium är anledningen till att härdade, lösa ventilsäten numera används. I äldre motorer utan härdade ventilsäten måste blyersättningsmedel, vanligen kalium, tillsättas bränslet. När blyet fasades ut, vilket var nödvändigt för att den katalytiska avgasreningen skulle fungera och eftersom bly är ett miljögift, kompenserades detta genom att innehållet av kolväten med höga oktantal, exempelvis aromater, ökades. Tidigare hade bensinbolagen mest fokuserat på processer som kunde framställa kolväten med god blyrespons.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bensin


Varför det går på en gammal 240 med B20 kan vara som så att det redan är bytt till härdade ventilsäten eller att motorn inte kört nog länge på oblyad bensin för att man ska märka någon skillnad.
Eller så är det för att bensinen nuförtiden innehåller upp till 10% etanol och etanol ger samma positiva effekter som blyet utan de negativa effekterna.
(En skröna/myt är att oljebolagen bestämde att blya bensinen istället för att tillsätta etanol, och eftersom man måste tillsätta en högre halt etanol för samma effekt som med bly så skulle då oljebolagen få sälja mindre bensin. Om man ska tro på det eller ej får man själv avgöra.)



Sök