En 328i (M52, t.o.m 2000) har knappt nämnvärt högre effekt (en hästkraft) än 325i (Från MY2001, M54) men har inte en lika spetsig karaktär och ett klart kraftigare vridmoment, 28 är även lite kvickare på pappret men upplevs framför allt som mycket starkare än 25 till vardags då den senare visserligen är helt okej vid tillbakalutad körning men behöver aktiv körning och högre varv för att komma till sin rätt. Även 20i (M52/M54), 23i (M52) och 30i (M54) är, likt 25i men till skillnad från 28i, på klassisk BMW-manér varvvilliga motorer.
328i sticker ut som en lite lugnare karaktär medan valet mellan de andra motorerna handlar om samma karaktär men mer eller mindre krut under huven. Trots att 328i är bekväm till vardags är min favorit 330i, den har en rivig och nästan nervös karaktär till skillnad från 28 men svarar nästan lika bra på lägre varv. I övrigt är den här sexan (M50, M52 & M54) nära inpå skottsäker för några enkla punkter kräver rätt underhåll men om man ser efter den så bara går den. Det viktigaste är oljebyten på vettigt intervall och ett tätt kylsystem.
Jag tror att du kan hitta en fin coupé inom budget men jag hade prioriterat en komplett och god historik mycket högre än vilken mätarställning bilen har och inte hetsat upp mig över någon fläck med rost. Utgå från att du ska åtgärda rosten och väg pris och skick mot hur mycket rost som förekommer, rostskyddet är inte modellens starka sida men det är ingen sydeuropé från 70/80-talet.
Lycka till med köpet!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.