tobbeh78 skrev:
Jag har kollat på två olika kombi-bilar som är i bra storlek (v70 blir förstor enligt sambon) Ford focus 1.8 FF och 2.0 årsmodell 2005 och framåt, samt Volvo V40 2.0T 2003 /2004 vilket jag har förstått är inofficellt sett "Fas III" då Volvo gjorde en hejdlöst massa förändringar till "sista" årsmodellen (om man inte räknar den nya v40).
Jag har koll på det där med rost, dock torde det vara ungefär samma rostskydd på dessa bilar eller?
Hur är kvalitén i övrigt på Focus kontra V40?
Vissa årsmodeller av Focus har väl kamkedja, hur är det med V40?
Servicekostnader?
Något annat man behöver kolla och känna till?
Tack på förhand
Att jämnföra Focus med V40 blir lite bökigt beroende på årsmodell, eftersom bryt året för Focus är 2005/2006.
De tidigare modellerna har en 1.6L motor med kamrem, som antingen går att bara köra på bensin eller även E85, dessa utrustades med motorvärmare.
De nyare modellerna finns även med en 1.6 VVT på 100hk, den har även kamrem. Annars har 1.8 samt 2.0 kamkedja (Diesel har kamrem, samtliga). Endast 1.8a finns med flexifuel på Focus Mk2 och även den har motorvärmare.
Så eftersom du är ute efter den nyare Focus blir det mera som att jämnföra en V40 med en V50, helt nyare bil. Annat chassi och bättre rostskydd. Dock har Focusen större lastutrymme än V50
Karossen på Focus är helt galvad, de få ömma rostpukterna är väl stenskotten som blir på huven, skärmhuset bak och länkarmarna bak. (Länkarmarna gäller samtliga årsmodeller av Focus)
Att hålla koll på då (Focus):
Handbromsen ska fungera utan problem, om vajern börjar kärva finns risken att den tar med oket också.
Hjullager fram, dånar över 50kmh eller när du svänger.
AC funktion, kondensorn sitter längst fram och tar stenskotten istället för kylaren, för många gör att den börjar läcka.
Stötdämpare fram, lever ca 15000 mil (PlusMinus 5000) och verkstads debiteringen är på ca 1.5h per sida, 2h för bägge samtidigt.
Bagageluckeknappen, fångar vatten och slutar fungera. Gör den inte de prova öppna med fjärrkontrollen. (Ny knapp kostar ca ~ 350kr)
Vanlig årsservice tror jag ligger på ca 2800 (Olja, filter, kupéfilter samt friassistans)