Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
Bensin är skit idag. Hållbarheten är ungefär likvärdigt med ägg. Förövrigt har dom blandat i för mycket etanol i bensinen så energiinehållet är mycket lägre än förr.
Anledningen till att många överladdade motorer får gå på e85 är att man slipper vara rädd för spikningar då alkoholen inte tänder på kompressionen. Samt skulle jag tro att e85 kyler bättre.
Bensin är skit idag. Hållbarheten är ungefär likvärdigt med ägg. Förövrigt har dom blandat i för mycket etanol i bensinen så energiinehållet är mycket lägre än förr.
Anledningen till att många överladdade motorer får gå på e85 är att man slipper vara rädd för spikningar då alkoholen inte tänder på kompressionen. Samt skulle jag tro att e85 kyler bättre.
Kan jag bara hålla med om dagens bensin är ett skämt.
Bensin är skit idag. Hållbarheten är ungefär likvärdigt med ägg. Förövrigt har dom blandat i för mycket etanol i bensinen så energiinehållet är mycket lägre än förr.
Anledningen till att många överladdade motorer får gå på e85 är att man slipper vara rädd för spikningar då alkoholen inte tänder på kompressionen. Samt skulle jag tro att e85 kyler bättre.
Kan jag bara hålla med om dagens bensin är ett skämt.
Du får även ut mer hästar med e85.
Det sistnämnda är en sanning med modifikation. I en sugmotor blir aldrig e85 effektivast då energiinehållet är väldigt lågt i e85. Men då överladdning medför ett högt kompressionstryck och med det värme så krävs ett tåligt bränsle för att inte börja komptända som en diesel.
Är inte miles 98 och 98 samma? Sj så kör jag på gamla hederliga 95 oavsett bil Om det nu inte är diesel så klart :p
Miles är Statoils ide om ett magiskt bränsle som du ska kunna åka längre på har nå tillsatser och sådant i sig.
Jag har kollat vad Statoil säger i reklamen noga.
"Miles går 2% längre."
Minfråga är vad går den 2% längre än? Konkurrenters soppa? Den soppa som fanns för 20 år sedan?
Jag tror på det senare och att i princip alla har ungefär samma tillsatser.
Men åter till frågan om bränsleval, det verkar som om många väljer E85 till sina supertrimmade fordon.
Vad jag kan tillägga om detta är att pvn var helt tom i tanken igår, fick putta bilen in på macken för att tanka, eftersom tanken rymmer 35 liter så körde jag 30 liter v-power och 5 liter e85.. fick justera förgasarna på nytt eftersom bilen gick som en kratta, mina blandskruvar var väldigt uppskruvade för att motorn skulle gå, men nu kör jag 2,75 varv ut och bilen går såpass mycket bättre än innan.. Har alltid kört miles 98 förut, aldrig igen. Dessutom luktar inte mina kläder bensin varje gång jag justerat förgasarna, nu luktar det avgaser så med andra ord så är skillnaden nu till förut att bilen går så mycket bättre och jag tror även att motorn mår bättre med Har heller inga bränslefuktiga trattar som jag hade innan, dom är helt rena nu
Bilen inställd i garaget för i år, dags att börja demontering av motor, lyfta ut och byta alla packningar till nästa säsong, blir även målning av blocket och eventuellt nya kolvar och borr till 2,3L, nya MC förgasare ska monteras också. (Om plånboken tillåter vill säga.) Interiör ska iallafall göras klart!
Vem av grabbarna är du på jobbet? Såg minsann pv:n för ett tag sen.. (schenker chaufför och annan pv ägare )
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Efter många veckor utan update så tänkte jag bara säga det att b20n kommer säljas, inom 2-3 år.. har en ny motor på ingång, kommer krävas mycket jobb för att få den på plats. Kommer dock att kosta, men det kommer att smaka också!
Önskar er en fortsatt trevlig kväll!
(En bild på motorn kommer att läggas upp när motorn är färdigbyggd, så förvänta er något år )
Ursäkta att jag säger det men ååh vad tråkigt motorval!
Haha, jaså? Kommer inte bli tråkigt sen
Måste tänka på utrymmet också, för att det inte ska bli för jävla trångt, men hade du hellre sett en turbo under huven än en sugtrimmad b230?
Det är Volvos rödblockare (B19-B234) överlag tyvärr. Det är så otroligt vanligt så det känns nästan som standard idag. Något som skulle vara mer i ögonfallande vore kanske en liten 4 cylindrig Mercedes turbo diesel eller en liten Ford V6.
Ursäkta att jag säger det men ååh vad tråkigt motorval!
Haha, jaså? Kommer inte bli tråkigt sen
Måste tänka på utrymmet också, för att det inte ska bli för jävla trångt, men hade du hellre sett en turbo under huven än en sugtrimmad b230?
Det är Volvos rödblockare (B19-B234) överlag tyvärr. Det är så otroligt vanligt så det känns nästan som standard idag. Något som skulle vara mer i ögonfallande vore kanske en liten 4 cylindrig Mercedes turbo diesel eller en liten Ford V6.
Håller med, men "lättare" att hinka i en b230 än en merca turbo diesel, jag vill helt enkelt ha brölet under huven och inget visslande ljud. Kan skriva ut spec på motorn för er som blir för otåliga.
B230 block. Stål vev Smidda kolvar (97mm) Vevens slag på 103mm Sprut av märke vems. Förgasarhus, kommer använda mig av fajs, pluggar igen dom och köra med sprut istället. Steg5 topp, 16v. Volvos gröna R spridare. Extraktorgrenrör och håller mig till 2,5" hela vägen bak. Inte helt hundra på vilka kamaxlar ännu, har ni något bra tips på vilka som hade varit passande för att få en körduglig maskin på vanlig gata (med andra ord kamaxlar som trivs bra på låga som höga varv) Har säkert glömt något.
Måste tänka på utrymmet också, för att det inte ska bli för jävla trångt, men hade du hellre sett en turbo under huven än en sugtrimmad b230?
Det är Volvos rödblockare (B19-B234) överlag tyvärr. Det är så otroligt vanligt så det känns nästan som standard idag. Något som skulle vara mer i ögonfallande vore kanske en liten 4 cylindrig Mercedes turbo diesel eller en liten Ford V6.
Håller med, men "lättare" att hinka i en b230 än en merca turbo diesel, jag vill helt enkelt ha brölet under huven och inget visslande ljud. Kan skriva ut spec på motorn för er som blir för otåliga.
B230 block. Stål vev Smidda kolvar (97mm) Vevens slag på 103mm Sprut av märke vems. Förgasarhus, kommer använda mig av fajs, pluggar igen dom och köra med sprut istället. Steg5 topp, 16v. Volvos gröna R spridare. Extraktorgrenrör och håller mig till 2,5" hela vägen bak. Inte helt hundra på vilka kamaxlar ännu, har ni något bra tips på vilka som hade varit passande för att få en körduglig maskin på vanlig gata (med andra ord kamaxlar som trivs bra på låga som höga varv) Har säkert glömt något.
Så i stort sett blir bottendelen på 3,1L
Ni kanske undrar varför jag ska köra med sprut och förgasarhus? Har sett videos på folks motorer där dom använder sig av förgasarhus och sprut, tänkte ge det en chans. Sen är det bara turnkey och köra, behöver inte tänka på att justera förgasarna