9Femma skrev:
Porsche 944 turbo alternativt 968 ( som enbart finns med sugmotor, dock 239 hk och mycket pigg) är två riktigt underskattade Porschar för hyggligt rimliga pengar. Både att köpa, äga och serva.
Båda har ju targa, ger inte någon cabrioletkänsla direkt, men mer öppet än bara en taklucka iaf.
En fördel med 968 är att den är 6-växlad, vilket ger rätt hygglig bränsleekonomi vid längre turer.
Alternativt går det ju att få en Porsche 944 S2 cabriolet (211 hk), även den med rimliga driftskostnader.
Gemensamt för dem alla är att en budget på 80.000-90.000 kr bör räcka, och värdet på dessa bilar har legat stabilt ett längre tag nu. Till och med visat tendens att gå uppåt igen de senaste åren om bilen och papperna bara är i sin ordning.
Märk väl att jag utelämnat Boxstern, åtminstone inom denna budget (max 90.000 kr).
Visst finns det, men dels är det en betydligt tråkigare motorkaraktär och så är det bottenskrapet som du hittar för sådana pengar. Inget ont om Boxstern dock, men då bör det vara en Boxster S. Gärna nyare än första generation.
Har ägt en rad olika frontmotor-Porschar tidigare, även vid sidan om storebror 911. Måste säga att en frisk 944 turbo levererade betydligt mer än en 964 Carrera förmådde att göra.
Nackdelen, att det idag är gamla bilar, ser jag som lika mycket en fördel.
Värdet är stabilt, priset på delarna rimliga och man vågar skruva själv.
Mer traditionella 944/944S är dock inte, enligt mig, fullt lika spännande.