Ja så kom då äntligen delarna jag väntat på, så jag började med kolvringarna.
Detta är en 3-delad oljeskrapring, där man monterar en väldigt tunn ring på varje sida om den vågiga ringen.
Denna ringen ska vara längst ner på kolven.
Denna ringen sitter i mitten.
Trots den usla bilden kan man nog se att det står top på ringen och det ska vara läsligt ovanifrån kolven sett.
Ringen som sitter längst upp i kolven är liksidig så den passar oavsett håll.
Sen skiljer det även i tjocklek för mellanringen är 1,5 mm och den övre 1,2mm.
Börjar då med den vågiga ringen först och den är "öppen" så den är lätt att få på.
Här sitter de 2 tunna ringarna på plats.
Mittenringen är ju lite bråkigare men med lagom våld så hamnade den på plats.
Tack vare storleken på kolvarna 63,5mm så passade inte biltemas kolvringsverktyg för minsta diameter är då 80mm, så det fick bli att trä på för hand och det är en jäkla skillnad i spänst på nya ringar mot de som gått 12000 mil.
Det syns knappt men översta ringen är på plats här.
Försökte få bild på honingen men ja det var inte lätt, det syns några repor längs med cylindern och likadana på respektive kolv men dom går inte att känna med nageln så det får va.
Det ligger inte i nån budget att fixa sånt ändå.
Här syns väl lite bättre iaf längst upp i cylindern så kan man se att "reporna" korsar varandra men det krävs nog lite träning för att få det riktigt bra.
Denna plattan måste loss för att byta packboxen bakom och dessa bultarna satt ju fast satan så jag får lossa dom när veven är i motorn igen så kan jag hålla emot på stora remskivebulten.
Nu ligger det nya fina ramlager på plats och nu väntar jag på plastigauge så jag kan kolla lagerspelet.
Hålen ovanför varje cylinder är för oljeduscharna som nu även är monterade.
Jag har ju lyckats hitta vad standard lagerspel ska vara nu och det krävdes tyskakunskaper såklart så.....
vevstaklager heter på tyska pleuellager och ramlager heter hauptlager och på så sätt hitta jag ett ställe som sålde lager och som var duktiga och skrev med vad lagerspelet skulle vara.
Axiallagren kallas för anlaufscheiben.
Så vevstakslager är det 0.020-0.075 mm
Ramlager 0.025-0.034 mm
Mekonomen har jag frågat om de har plastigauge och får svar idag om de kan få fram det.
Annars så har ju lönen kommit till oss hårt arbetande slavar så nu ska toppen på planing i nästa vecka och där har dom säkert plastigauge att köpa annars.
Finns även på
www.Hansenracing.se klicka på verktyg/mät och testutrustning så finns det med där.
Så nästa vecka får jag då plocka ut hydraullyftarna ur toppen och då kan man passa på att trycka ur all gammal olja ur dom så kan dom bli fyllda med ny fräsch olja av oljetrycket sen.