xmikaoj1 skrev:
Har en Opel commodore B coupé som jag tänkte lägga i en v8 i.
Men vilken v8 är den vanligaste som folk brukar lägga i och hur passar det med växellådan?
Hur mycket modifiering behövs?
Googlade lite:
Diplomat A (1964-68)
Diplomat A var försedd med V8-motor från Chevrolet på 283 kubiktum / 4,6 liter, alternativt 327 kubiktum / 5,4 liter. Den exklusiva coupé-modellen, byggd av Karmann, fanns bara med den större motorn. Standard var Chevrolets tvåstegs automatiska växellåda, Powerglide.
Tillverkningen uppgick till 8 508 sedaner och 347 coupéer.
Diplomat B (1969-77)
Diplomat B fick mer avancerad hjulupphängning med De Dion-axel bak. Bilen fanns dels med den stora 5,4-liters V8:an, dels med sexcylindriga motoralternativ på 2,8 liter. Standard var nu General Motors 3-stegs TH400 automatlåda.
För att konkurrera med de lyxigaste Mercedes-Benz-modellerna erbjöd Opel en variant med lång hjulbas och en fyrdörrars cabriolet från Karmann. Dessa såldes bara i några enstaka exemplar.
Tillverkningen uppgick till 31 827 exemplar.
Kanske det passar med nån av dessa motorer då dom sitter original i gamla Diplomater.
/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (5 januari 2015)
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!